n0ir skrev:
Nexa 3 eller Fibaro för Z-Wave kostar 2000:- resp. 5000:- jämfört med Telstick för 433,97 MHz som landar på under tusenlappen.
Det finns även en som heter Vera2 för 1900:-
http://adino.se/hemautomation/z-wave_kontrollenheter/vera2

"Tillfälligt slut"

Fibaros app verkar dock överlägsen av vad jag har sett.
 
Hej,
I denna tråd verkar det finnas kunskap om diverse lösningar.
Jag har precis börjat titta runt lite på bl a Telldus och har en fråga. Om man väljer Tellstick Net (som kopplas med Ethernet direkt till valfri router) är man då inlåst till att använda Telldus molntjänst "Live"? Jag är inte förtjust i att öppna upp access mot tredje part. Någon som vet om jag kan nå Tellstick Net direkt via min router utifrån Internet utan att gå via tillverkarens tjänst?
/J
 
erikssonjorgen skrev:
Hej,
I denna tråd verkar det finnas kunskap om diverse lösningar.
Jag har precis börjat titta runt lite på bl a Telldus och har en fråga. Om man väljer Tellstick Net (som kopplas med Ethernet direkt till valfri router) är man då inlåst till att använda Telldus molntjänst "Live"? Jag är inte förtjust i att öppna upp access mot tredje part. Någon som vet om jag kan nå Tellstick Net direkt via min router utifrån Internet utan att gå via tillverkarens tjänst?
/J
På sikt kommer du kunna det. De jobbar på att öppna upp Tellstick Net. Men det bygger på att du då istället utnyttjar någon tredjepartsapplikation som kan kommunicera med din Tellstick Net. Vi är nog tidigast några månader bort innan det här är möljligt.
 
Hej,
Det låter spännande. Vet du om Tellstick Net idag har ett eget gränssnitt eller krävs det Internet-access?
Du verkar vara insatt. Vet du skillnaden på Duo och Net i avseende gränssnitt och Live-funktion?
Tack,
J
 
erikssonjorgen skrev:
Hej,
Det låter spännande. Vet du om Tellstick Net idag har ett eget gränssnitt eller krävs det Internet-access?
Du verkar vara insatt. Vet du skillnaden på Duo och Net i avseende gränssnitt och Live-funktion?
Tack,
J
Jag är insatt eftersom jag själv har kört Tellstick en längre tid och skrivit en Android-app för att styra Tellstick genom just Telldus Live.

Det enda gränssnittet till Tellstick Net idag är Telldus Live. Men de håller som sagt på och jobbar med möjlighet att kommunicera med den på andra sätt.

Det som skiljer Duo och Net rent fysiskt är att Duo har ett USB-gränssnitt medans Net har en nätverksanslutning. Båda går att köra med Live. Net kommunicerar direkt med Telldus Live eftersom den har en nätverkskontakt. Duo kan kommunicera med Live genom Telldus mjukvara TelldusCenter om man väljer att aktivera det.

En fördel med Net är att man inte behöver ha någon dator igång och ändå kan kommunicera med den från en smartphone. Med en Duo kan man å andra sidan kommunicera med den lokalt utan att vara beroende av Live. Men detta ska som sagt bli möjligt även med Net framöver.
 
Har kört Nexa länge i lägenhet men bor nu i villa sen ett år tillbaks och har varit inne på en Telldus Duo, Dock är jag lite sugen på ett mer stabilt system än Nexa och Z-Wave verkar vara det som är steget upp. Hade varit intressant att testa men min undran är var man börjar?

- Jag förmodar att man behöver nån form av styrenhet men är man sedan bunden till det märkets applikationer till PC, iPhone etc? Isf. blir ju detta val grymt viktigt eftersom man sen är "fast". Telldus har ju fördelen att det är en öppen standard och att man vet som helst kan koda program.

- Finns det någon styrenhet "light", kanske nån man koppla till en PC så man inte behöver punga ut med flera tusen för att testa? Nexa har ju fördelen att man med en billig remote kan styra om man inte behöver ha automatik från start.

- Hemlarm - finns det något som stödjer Z-Wave?

Grymt tacksam för lite vägledning så man kommer igång... :)
 
Tack Gein för info.
Tolkar dig som att Net inte har ett eget grafiskt användargränssnitt idag? Den är beroende av att få input i ett visst format och Telldus Live förser den med detta.
Är som synes inte pigg på att "dela" ut något till tredje part. Jag har D-Link IP-kameror som även har stöd för D-Links webtjänst för att styra och se kameror, men som tur är har dessa även egen inbyggd webserver, vilket jag använder.

Freddan, jag kollar på Z Wave också men har inte bestämt mig än. Har även jag svårt att hitta var man ska börja. Har förstått att det finns en kontroller som heter Vera2. Jag anar dock att Vera2 paras ihop med en tjänst hos tredjepart. Men har inte hunnit gräva mig så djupt på World Wide Web än... :)

Berätta gärna vad du hittar. Vad vill du styra i ditt hem? Vad styr ni andra? Vilka lösningar har ni?

/J
 
erikssonjorgen skrev:
Tack Gein för info.
Tolkar dig som att Net inte har ett eget grafiskt användargränssnitt idag? Den är beroende av att få input i ett visst format och Telldus Live förser den med detta.
Är som synes inte pigg på att "dela" ut något till tredje part. Jag har D-Link IP-kameror som även har stöd för D-Links webtjänst för att styra och se kameror, men som tur är har dessa även egen inbyggd webserver, vilket jag använder.

Freddan, jag kollar på Z Wave också men har inte bestämt mig än. Har även jag svårt att hitta var man ska börja. Har förstått att det finns en kontroller som heter Vera2. Jag anar dock att Vera2 paras ihop med en tjänst hos tredjepart. Men har inte hunnit gräva mig så djupt på World Wide Web än... :)

Berätta gärna vad du hittar. Vad vill du styra i ditt hem? Vad styr ni andra? Vilka lösningar har ni?

/J
Precis. Net har inget direkt gränssnitt utan man måste gå via Telldus Live!. Tellstick Net är kanske mer intressant för folk som inte vill pyssla så mycket själva och än mindre har en dator av något slag som står på hemma 24/7. På så vis kompletterar Net faktiskt Telldus sortiment oerhört bra eftersom det når ut till en helt ny målgrupp.

För egen del ska vi bygga nytt i höst och jag kommer med all sannolikhet gå på KNX direkt. Lite dyrare men jag känner att jag kommer ångra mig om jag inte tar chansen nu. Så här ser min skiss ut lite grovt just nu. Som synes kommer jag, utöver att kontrollera lampor, även styra/övervaka värmepumpen och villalarmet. Kommer troligtvis också komplettera med Tellstick, framför allt för att kunna läsa av trådlösa temperaturgivare.
 
Hej gein,
Hur skulle du vilja beskriva Duon? Beroende av en dator det är taget. Men har den ett gränssnitt som jag kan nå externt/intern via t ex IOS? Eller är det Telldus Center som jag behöver nå på en dator? Finns det smarta appar för att kommunicera med Center? Med andra ord: Kan jag sätta upp en portfw till Telldus Center som körs på min dator och på så sätt nå den utifrån?

Mycket intressant Visio. Jag ska titta mer och ber att få återkomma med frågor. Redan nu blir jag nyfiken på hur du har tänkt din att din FW ska agera. Vilka subnät har access till vilka. Har Extremen någon annan roll än att länka ut WLAN? DHCP? Kameror? Vad är Dreambox? Men som sagt bara hunnit blicka snabbt. Snygg skiss på topologin!

/J
 
erikssonjorgen skrev:
Hej gein,
Hur skulle du vilja beskriva Duon? Beroende av en dator det är taget. Men har den ett gränssnitt som jag kan nå externt/intern via t ex IOS? Eller är det Telldus Center som jag behöver nå på en dator? Finns det smarta appar för att kommunicera med Center? Med andra ord: Kan jag sätta upp en portfw till Telldus Center som körs på min dator och på så sätt nå den utifrån?

Mycket intressant Visio. Jag ska titta mer och ber att få återkomma med frågor. Redan nu blir jag nyfiken på hur du har tänkt din att din FW ska agera. Vilka subnät har access till vilka. Har Extremen någon annan roll än att länka ut WLAN? DHCP? Kameror? Vad är Dreambox? Men som sagt bara hunnit blicka snabbt. Snygg skiss på topologin!

/J
En Duo kan du nå extern/internt via t.ex. iOS, absolut. Däremot går det inte genom att kommunicera direkt med Telldus Center på det sätt du beskriver. En lösning är Telldus Center och sedan aktivera Telldus Live och köra tredjepartsprogrammet TellEvent på en iPhone eller RemoteStick (det program jag har skrivit) på en Android. Det kräver absolut minst meck. Med en Net är det rentav busenkelt. Men nu vill du helst inte köra Live. Då får du istället ersätta Telldus Center med någon tredjepartsprogramvara. Jag är inte helt insatt vilka funktioner de olika programmen har. Du får nästan läsa på själv där. Listan hittar du här: http://telldus.com/thirdparty/index
Jag skulle kolla på t.ex. NexaHome, EventGhost och SwitchKing. Alla dessa tre är populära, men exakt vad de klarar av vet jag inte utan att besöka deras hemsidor. Jag är säker på att någon av dessa gör det möjligt att styra din Duo från en iPhone/iPad.

Angående topologin. Jag har inte tänkt så mycket kring subnät faktiskt. I mitt huvud har nog allt legat på samma än så länge. Tar givetvis emot tankar kring det.
Airport Extreme är bara WLAN + skrivarserver just nu, ja. DHCP sköts från m0n0wall vilket är den router jag kör idag och sannolikt efter nybygget också. Kameror har jag inte funderat på än. Vill givetvis ha en kamera någonstans men jag är rädd att det blir för mycket för min fru att hantera ;)
Dreamplug är en minidator, likt Raspberry Pi (men med lite bättre prestanda). Svara gärna på fler frågor och tar emot synpunkter förstås! Men bäst är kanske att vi tar det i en dedikerad tråd istället för att kapa den här.
 
Jag kör SwitchKing och kan styra alla lampor via nätet....

Har aldrig haft problem med räckvi på Tellsticken som jag kör med på min server men dock först efter att fått den utbytt av Telldus kostnadsfritt...

Har ett hus på 110 m2.

kommer bygga till inom ett halvår å då kommer jag att bygga in Nexa moduler som körs via SwitchKing.
 
Jag har kört Vera2 ett tag nu, och uppgraderade just till Vera3, och jag är nöjd med detta system, enkelt att använda och/men om man vill så kan man skriva egna plugins osv.
Jag har kikat lite granna på Fibaros controller, men jag *tror* inte att dom har kommit lika långt som Vera. Fibaro har hittills bara funnits för den eurpeiska marknaden, medan Vera har funnits för alla Z-Wave områden i flera år.
(eu/us/au), så det finns en bra mycket större användarskara och därmed plugins osv.

För er som undrar om skillnaden gentemot Nexa, så kan jag ge ett exempel på en plugin jag kör i biorummet: Om strömförbrukningen på ett uttag stiger över 100W, och sedan ner under detta igen och håller sig där i 5 minuter, så slår jag av lasten. Detta gör att hela min hembio slås av helt och hållet.
Scenariot är att jag slår på biorummet innan jag ska kolla på en rulle, viloförbrukningen är ca 60W.
När jag sedan slår mig ner o drar igång projjen + förstärkarna osv så åker effekten upp till 600-1000W.
När jag sedan stänger av, så åker bion ner i 60W vila igen, och efter 5 minuter så stänger Vera ner bion. Bra för kylfläktar osv till projjen som går någon minut.


Fibaro har dock mycket bra Z-wave material (switchar/dimmrar/osv), så deras controller blir säkert en stor konkurrent till Vera vad det lider. Den är dock dubbelt så dyr. Det finns en drös med appar till Vera, själv kör jag Authomation som *jag* tycker är snyggast och samtidigt har ett effektivt interface.

Både Vera och Fibaro har webgränssnitt så några PC-klienter e.d. kör man inte med.

Z-Wave material får man nästan uteslutande köpa via nätbutiker, helst england/holland om man ska få några hyggliga priser, men det är absolut dyrare än Nexa. Fast mycket bättre, så det är lite fel att jämföra.
 
Har precis köpt in Fibaro Home Center 2 och ett större antal av deras brytare och dimmermoduler. Otroligt små enheter som lätt får plats i dosorna eller uppe i lamphållarna. Det "enda" man behöver göra om man sätter dom i en dosa bakom en brytare, är att dra ned nollan (om inte den redan finns). Gränssnittet i HomeCenter 2 utvecklas hela tiden, och jag har under de få månader jag använt produkterna redan fått två uppdateringar. När man surfar runt på nätet är det uppenbart att mycket händer på Z-Wave fronten.

Tidigare körde jag Nexa, men det är nästan på gränsen till skräp om jag skall jämföra med Fibaros grejer av det jag hittills har provat. Skönt att kunna sitta i TV-soffan med sin iPad, eller iPhone och släcka och tända lysena som man alltid verkar glömma bort... Jo, man är väl lite lat! Så nu har hela familjen Fibaros App i sin iPhone... (Vi köpte också in Beacon från Griffin för att kunna styra all AV-teknik i huset från våra smartphones och iPads.., men det är en annan tråd...)
 
vespaman skrev:
Jag har kört Vera2 ett tag nu ....
Tittade snabbt på en sida om Vera2/3 (http://micasaverde.com/vera-3.php), rätta mig om jag har fel, men måste man ha en kontakt för varje lampa etc för att det skall fungera?
I så fall verkar ju Fibaro "roligare" då man kan bygga in det bakom och det blir osynligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.