Jag köper en dosa o provar.

Vad spelar det för roll om det är enfas eller inte? 3*16A eller bara 16A? förutom att jag får koppla allt till ett uttag istället för 3?

Vad är det värsta som kan hända? att en nätadapter går sönder kan jag leva med, sånt har jag råkat ut för förut. tänker mer på att det inte ska brinna i ledningar o dyl. men med tanke på att det sitter en 16A säkring där borde ju ledningarna klara av höga belastningar?
 
Redigerat:
Koppla på. Om något brinner eller går sönder så har det inte med säkring, enfas/trefas eller grendosan att göra. Man måste vara ganska kreativ för att åstadkomma något farligt när man använder godkända konsumentprodukter till det de är avsedda.

Erik
 
Det som inte riktigt framgick är väl vad dessa 700W per dator innebär. Är det pc-burkar som drar 700W som allra värst men normalt drar mycket mindre, eller är det ett gäng serverburkar som konstant drar 700W/st


(Poängen med trefas är att du då kan dra en skarvsladd till varje dator, då räcker även eventuella befintliga 0,75mm2-skarvsladdar).

Jag tycker det är kanske inte jättebra att Bo.Siltberg och Avemo i princip säger att det är okej att köra i värsta fall 2kW kontinuerligt i "vilken kabel som helst"...
 
Jag tror TS menar att nätaggregaten i datorerna klarar 700W. Förmodligen drar de betydligt mindra än så. För de som räknar på det är det en tumregel att lägga sig på ca 50% av maxbelastningen. Nätaggregatens verkningsgrad brukar vara högst vid ca 50%.
 
Och det är inga problem att köra alla tre på samma fas via de skarvsladdställ som säljs idag (vilket inte är lika "vilken kabel som helst"). Det skulle faktiskt räcka med 0.75-1 mm² om någon mot förmodan skulle ha någon sådan förgrening liggande. Nu är det dessutom troligen trefas i detta perilexuttag som tillåter tre separata skarvsladdar om så behövs.
 
Datorerna kommer köras på maxbelastning, server, samt speldatorer me div. supergrafikkort. Det kan även hända att en till dator tillkommer ibland.

Kanske är lönt att investera i ett lite fetare grenutag då eller så kanske man bara ska ha koll på grenutaget o känna så d inte blir varmt o så? vart kan man köpa dessa extra tåliga gernuttag? finns sånt på CO eller Bauhaus?
 
Det finns inga "extra tåliga" grenuttag vad jag vet annat än ur mekanisk synvinkel, och möjligen robustare saker med 2.5 mm² för verkstadsdrift. De vanliga jordade skarvsladdställen använder 1.5 mm² ledare vilket, som fritt förlagd anslutningskabel, ger utrymme för 5-6 st av dina 700 W-servrar på en 16 A säkring. Nu har du troligen som sagt trefas vilket tillåter fler datorer än du får plats med :). Så köp tre st "vanliga" grenuttag du som matas från varsitt uttag i perilexsplittern. Som vanligt skiljer de ofta i kvalité, t.ex mängden våld som krävs för att trycka i en stickpropp etc.

Om du mot förmodan skulle köra 3-5 servrar kontinuerligt på en enda fas (ett skarvsladdställ) så finns dock brasklappen att sladden måste ha normal kylning - den får t.ex inte vara ihoplindad i en sladdvinda.
 
Moderna nätagg ligger på runt 80% verkningsgrad.

och eftersom det var nån som sa lanpartyn så kan jag väl nämna att på den nivån så planerar man sina fasbelastningar ordentligt.
6-700 burkar (speciellt utan PFC) är itne snällt alls mot elsystemet och sen får man betänka att man behöver en kylanläggning som pallar att kyla bort lika mycket plus 100W per tvåbent besökare.

För trådskaparen så tror jag att värmenivån i bostaden kommer att bli en naturlig begränsare. Det brukar bli ganska varmt efter några timmar :)
 
Nog är det 1,0mm2 på många jordade skarvsladdar idag, eller har man gått upp till 1,5mm2?


Nåväl, börja med att köpa perilexadaptern. Om alla tre "hålen" fungerar så dela upp datorerna på flera hål, då är det okej att köra även med eventuella gamla skarvsladdar du kan ha liggandes.


Nu måste jag berätta en ankedot, andrahands dessutom... Det var visst nån som var intresserad av större datorer och hade nån riktigt stor burk i sin lägenhet, som verkligen drog mycket ström, varpå balkongdörren stod på glänt hela tiden.

Nån gång påpekade nån fastighetsskötare för hyresgästen (när de stötte på varandra) att dörren stått öppen några veckor, varpå hyresgästen kontrade med att den stått öppen i flera år :p
 
yxis skrev:
Nu måste jag berätta en ankedot, andrahands dessutom... Det var visst nån som var intresserad av större datorer och hade nån riktigt stor burk i sin lägenhet, som verkligen drog mycket ström, varpå balkongdörren stod på glänt hela tiden.
Det finns flera som kört avlagda stordatorer i studentrum. (Fått sova ovanpå...) Jag vill minnas att jag hört att det även var en av Peter Löthbergs många bedrifter, men hittar ingen referens. :)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.