Har börjat fundera på musik i badrummet nu då man ändå renoverar! :)

Hittat en pytteliten förstärkare: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=8192&art=5289383&grp=905797
5289383-origpic-c739a7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har den blekaste hur mycket värme nätadaptern till denna avger?

Hade tänkt bygga en nisch i väggen ovanför toaletten, långt ifrån badkar/dusch. Dit jag drar ett eluttag och sen lite rör för att sätta högtalare i taket!

Sen funderar jag på om det finns regler som har med högtalare i tak i badrum att göra!? :p

Någon som har tips på liknande förstärkare med 3,5mm ingång?
 
17:e Aug 2012:

Ja då har man äntligen fått lite gjort på hemmaplan, varit många sköna och soliga dagar ! ;)

Då vi ska ha badkaret lite annorlunda än tidigare så fick jag dra vattenrören så långt åt sidan som möjligt. Kommer nog ganska precis att täckas av badkaret.
DSCN1482_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN1484_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väntar med mening att trä igenom rören, ska efter jag skruvat upp gipsskivan borra hålen bakifrån så att det blir extrem passform runt rören, allt för att få det så tätt som möjligt! :)
DSCN1487_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började även gipsa lilltoan, dock när jag mätte reglarna till sista väggen så glömde jag lägga på "+100mm" på måttet med måttbandet, så reglarna blev lite för korta. ;) Ajja, det är väl ett bra tecken att det är dags sluta för kvällen. ;) Får dra på Beijer handla lite imorgon! :p
DSCN1489_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lorens skrev:
Har börjat fundera på musik i badrummet nu då man ändå renoverar! :)
Jag monterade högtalare in kök och lilla duschrummet. Gjorde som så att jag drog högtalarkablar till vardagsrummet där de kommer ur väggen i en väggdosa. Totalt är det fyra högtalare (två i köket och två i lillduschen). Dessa går i vardagsrummet till en högtalarväxel som i sin tur är ansluten till en liten förstärkare typ den du visar på bilden. Förstärkaren har bla. en 3,5 mm "hörlurskontakt" där vi ansluter iPad eller iPhone med Spotify eller podradio.

Jag köpte högtalare, växel, stärkare och kabel på kjell.com. Fungerar fint.

EDIT - länkar:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud.../forstarkare/brik-integrated-amplifier-p98771
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...ogtalare-aktiva-passiva/hogtalarswitch-p39129
Hgt bad:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-passiva-aktiva/hogtalare-passiva/infalld-hogtalare-6-5--p26133

Hgt kök:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...va/hogtalare-passiva/infalld-hogtalare-p26352
 
Redigerat:
Om det är fukt du oroar dig för med högtalarna så finns det ju marinhögtalare som pallar regn så det borde ju funka även i duschen. Om du kör iPhone så skulle jag koppla in en Apple Airport Express och sedan använda AirPlay för att slippa att koppla in telefonen rent fysiskt med en kabel. Dessutom kan du ju om du skaffar fler Airport Expresser eller andra AirPlay-kompatibla högtalare spela samma musik i olika rum.
 
jag köpte en likadan stärkare(muse) och riktigt bra in-wall högtalare men den orkar inte riktigt med..sen så ger den
väldigt tunn bas..men ok mellanregister. Så jag håller på att kolla på andra lösningar:)..
Hur är den från kjell´e?..orkar den driva 4 högtalare?
//
M
 
Locke skrev:
Jag monterade högtalare in kök och lilla duschrummet. Gjorde som så att jag drog högtalarkablar till vardagsrummet där de kommer ur väggen i en väggdosa. Totalt är det fyra högtalare (två i köket och två i lillduschen). Dessa går i vardagsrummet till en högtalarväxel som i sin tur är ansluten till en liten förstärkare typ den du visar på bilden. Förstärkaren har bla. en 3,5 mm "hörlurskontakt" där vi ansluter iPad eller iPhone med Spotify eller podradio.

Jag köpte högtalare, växel, stärkare och kabel på kjell.com. Fungerar fint.
Det är precis så jag är ute efter att göra, tror dock det blir en separat i badrummet nu, sen en separat i köket senare, så den i köket o badrummet slipper slåss om musiken! ;)

Ger det någon bas i 6,5 tummarna, tänkte förstarkarens effekt är juh ändå 35w!

Hur har du löst med nätadaptern, är den så liten och kall att den går att bygga in i en vägg? Eller åtminstone ha i ett stängt utrymme utan att brinna upp? :p

iSnobben skrev:
Om det är fukt du oroar dig för med högtalarna så finns det ju marinhögtalare som pallar regn så det borde ju funka även i duschen. Om du kör iPhone så skulle jag koppla in en Apple Airport Express och sedan använda AirPlay för att slippa att koppla in telefonen rent fysiskt med en kabel. Dessutom kan du ju om du skaffar fler Airport Expresser eller andra AirPlay-kompatibla högtalare spela samma musik i olika rum.
Jag har hört talas om Airplay men jag använder inte Apple produkter, lite nojjig över deras tänk att allt ska vara så låst! Men AirPlay låter som en helt fantastisk uppfinning? Finns inte liknande till Android? S3an borde orka med sånt känns det som!

trojlee skrev:
jag köpte en likadan stärkare(muse) och riktigt bra in-wall högtalare men den orkar inte riktigt med..sen så ger den
väldigt tunn bas..men ok mellanregister. Så jag håller på att kolla på andra lösningar:)..
Hur är den från kjell´e?..orkar den driva 4 högtalare?
//
M
Undrar hur nätadaptern till din MUSE är, blir den tokvarm? Är den stor? Hittar som ingen fakta om det på sidan!

Hittade denna MUSE som ger 50w / 40w vid 4ohm, så då kan man juh seriekoppla (eller om det heter paralell) två stycken 8ohmare till en utgång får man 4 ohms motstånd!

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=8192&art=8156446
 
AirPlay är Apples egna streamingformat som andra tillverkare kan köpa licenser till för att implementera i sina produkter. Tveksamt dock om Samsung har gjort detta... Annars går det ju via Bluetooth men då begränsas räckvidden ganska mycket. Ett annat alternativ är Sonos det fungerar ungefär likadant som AirPlay.

Sen vet jag inte vad som egentligen menas med att Apple skulle vara så låst... Vad är det som du absolut måste göra på en Android som inte går att göra på en iPhone? Jag är bara nyfiken och anser att man får använda precis vilka prylar man vill så jag är inte ute efter att starta krig som det ofta blir på andra sidor...
 
Redigerat:
nätadaptern är rätt liten, jo den går att bygga in men jag har bara testkört typ en halvtimme så jag vet inte hur var med blir men det borde inte vara något problem om den ligger luftigt. Den på 50w ger nog mer kräm...skulle också vilja hitta något i litet format som är OK. Kanske får prova köpa den från kjelle.
jag kommer styra den från min s3:a via logitechs blåtands ljudöverföring...
/
M
 
iSnobben skrev:
AirPlay är Apples egna streamingformat som andra tillverkare kan köpa licenser till för att implementera i sina produkter. Tveksamt dock om Samsung har gjort detta... Annars går det ju via Bluetooth men då begränsas räckvidden ganska mycket. Ett annat alternativ är Sonos det fungerar ungefär likadant som AirPlay.

Sen vet jag inte vad som egentligen menas med att Apple skulle vara så låst... Vad är det som du absolut måste göra på en Android som inte går att göra på en iPhone? Jag är bara nyfiken och anser att man får använda precis vilka prylar man vill så jag är inte ute efter att starta krig som det ofta blir på andra sidor...
Okej, så Sonos är något liknande AirPlay?! Får ta och Googla lite på det! :)

Det jag menar är att Apple kör sitt eget race, de ska ha sin egen kontakt i telefon fastän resten av världen har enats om en gemensam standard. Sen så måste man använda iTunes för att överföra mellan dator/telefon. Inte bara koppla in med USB sladd och ansluta som ett minneskort där man kan flytta filer hur man vill. Sen är "sidorna" på telefonen bara fylld med ikoner, Android är mer som ett skrivbord där man kan ha Widgets och placera saker där man vill! Men visst, iPhone har sina fördelar, ofta bättre appar och appar som släpps först på Apple.

trojlee skrev:
nätadaptern är rätt liten, jo den går att bygga in men jag har bara testkört typ en halvtimme så jag vet inte hur var med blir men det borde inte vara något problem om den ligger luftigt. Den på 50w ger nog mer kräm...skulle också vilja hitta något i litet format som är OK. Kanske får prova köpa den från kjelle.
jag kommer styra den från min s3:a via logitechs blåtands ljudöverföring...
/
M
Vad är det du pratar om för blåtandsöverföring som Logitech ska ha? Lät intressant?
 
Ja Sonos är en tillverkare som gör högtalare och förstärkare som kan ta emot musik via nätverket. Hifiklubben har sålt Sonos länge så dom har nog rätt bra koll på hur det funkar, annars finns det ju via nätet eller i Telias butiker också...

Okej då vet jag angående telefonen. Allt till iPhonen synkas ju dock trådlöst. Angående kontakten kan jag hålla med dig!
 
lorens skrev:
Okej, så Sonos är något liknande AirPlay?! Får ta och Googla lite på det! :)

Det jag menar är att Apple kör sitt eget race, de ska ha sin egen kontakt i telefon fastän resten av världen har enats om en gemensam standard. Sen så måste man använda iTunes för att överföra mellan dator/telefon. Inte bara koppla in med USB sladd och ansluta som ett minneskort där man kan flytta filer hur man vill. Sen är "sidorna" på telefonen bara fylld med ikoner, Android är mer som ett skrivbord där man kan ha Widgets och placera saker där man vill! Men visst, iPhone har sina fördelar, ofta bättre appar och appar som släpps först på Apple.



Vad är det du pratar om för blåtandsöverföring som Logitech ska ha? Lät intressant?
Denna:
http://www.logitech.com/sv-se/speakers-audio/home-pc-speakers/wireless-speaker-adapter
då kan man ju köra ex-vis spotify via luren...

Locke: har du någon bild på din installation?..högtalare+stärkare?
//
M
 
lorens skrev:
Det är precis så jag är ute efter att göra, tror dock det blir en separat i badrummet nu, sen en separat i köket senare, så den i köket o badrummet slipper slåss om musiken! ;)

Ger det någon bas i 6,5 tummarna, tänkte förstarkarens effekt är juh ändå 35w!

Hur har du löst med nätadaptern, är den så liten och kall att den går att bygga in i en vägg? Eller åtminstone ha i ett stängt utrymme utan att brinna upp? :p

[...]
Nah, det är inget dunka-dunk ljud - mera som bakgrundsmusiken i en butik. Skall det verkligen rocka så får man nog tänka lite mer på resonanslåda och en stummare infästning av högtalarelementet - och dessutom elda på med mer effekt.

Nätadaptern ligger på vardagsrumsgolvet. Den blir varm som en vanlig väggvårta eller batteriladdare. Du kan ju kanske ha den i kommoden till tvättstället? Bygga in kan ju vara lurigt kanske.

badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
någon bild på stärkare..?
 
Bild på stärkaren finns i länkarna en bit upp. Den ligger bara löst på vardagsrumsgolvet ännu då vi fortfarande har byggverkstad där - fortfarande papp på golvet.
 
trojlee skrev:
Denna:
[länk]
då kan man ju köra ex-vis spotify via luren...
Lite coolt ändå, hur lång är räckvidden, tänkte genom väggar och så?

Locke skrev:
Nah, det är inget dunka-dunk ljud - mera som bakgrundsmusiken i en butik. Skall det verkligen rocka så får man nog tänka lite mer på resonanslåda och en stummare infästning av högtalarelementet - och dessutom elda på med mer effekt.

Nätadaptern ligger på vardagsrumsgolvet. Den blir varm som en vanlig väggvårta eller batteriladdare. Du kan ju kanske ha den i kommoden till tvättstället? Bygga in kan ju vara lurigt kanske.
Förstår att det inte är bas som känns i kroppen, men tänkte om ljudet är helt acceptabelt eller? Är juh inte direkt en tia eller tolva i en baslåda som är anpassad efter elementet för bas! ;)

Jag hade tänkt mig en nisch i väggen ovanför toastolen, sen under nischen en lucka i väggen där det gömms ett eluttag och nätadapter, så blir rätt stillastående luft där inne. Men borde väl inte innebära brandrisk?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.