mexitegel skrev:
Not.
Hade jag jobbat istället för att räkna ut detta så kunde vi tinat mat på diskbänken i 10 år.
:surprised:
*asg* !!
 
Hmm, skulle du kunna tänka dig att räkna om med hänsyn tagen till att kylskåpsdörren behöver öppnas två gånger :D
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
mexitegel skrev:
Hade jag jobbat istället för att räkna ut detta så kunde vi tinat mat på diskbänken i 10 år. :surprised:
Efter den slutsatsen blir jag nyfiken på hur uträkningen ser ut. Genom att räkna ut detta har du alltså förbrukat 57 kWh mer än om du jobbat samma tid? Hur lång tid tog det? Jag hade ingen aning om att det var så resurskrävande att räkna.

Det kanske är därför som folk gör små och löjliga besparingar. Det är så resurskrävande att räkna ut hur stor besparingen blir så det skulle äta upp hela besparingen.

Erik
 
Ja, varför inte :)
Om vi antar att öppna och lägga in och samt öppna och ta ut rostbiffen (det var det va?) innebär ett luftbyte på 20% i kylen totalt. Kylen håller som tidigare 8 grader och inomhustemp är 20 grader. Kylens volym 1,8 meter x 0,5 x 0,5 = 0,45 kbm.

0.45 m^3 = 450 000 cm^3? Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/H...le_of_specific_heat_capacities är specifik värmekapacitet för luft ca 0.00121 J/(cm^3*K). Då får vi alltså 0.00121 J/(cm^3*K) * 450000 cm^3 * 12 K = 6,5 kJ = 0.0007 kWh. Enligt tidigare så krävdes det 30% mer energi för att få till den kylan, dvs. omräknat ca 0,001 kWh, så knappt 1/10 öre med andra ord.

Vi får heller inte glömma bort glödlampan. 10 W i 10 sekunder, dvs 100 J = 0.00003 kWh.
 
mexitegel skrev:
Vi får heller inte glömma bort glödlampan. 10 W i 10 sekunder, dvs 100 J = 0.00003 kWh.
Vi ska inte heller glömma bort att Svenssons Volvo drar dryga 1000 liter bensin per år,
eller 10 000 kWh.

Om man nu verkligen vill spara, alltså.

Slöseri är fö all den energi som spenderas på telekommunikation. När jag läste telekom på gymnasiet så definierades detta ämne som:

Den del av elektricitetsläran där energin inte uträttar nyttigt arbete.

Det lär gälla även idag. Stäng av telefonen. Och Datorn.
 
Avemo skrev:
Efter den slutsatsen blir jag nyfiken på hur uträkningen ser ut. Genom att räkna ut detta har du alltså förbrukat 57 kWh mer än om du jobbat samma tid? Hur lång tid tog det? Jag hade ingen aning om att det var så resurskrävande att räkna.
Haha :). Nej, det var ur ett ekonomiskt perspektiv, det fiktiva inkomstbortfallet motsvarade 10 års energikostnader för att tina köttet på diskbänken.
 
mexitegel skrev:
Haha :). Nej, det var ur ett ekonomiskt perspektiv, det fiktiva inkomstbortfallet motsvarade 10 års energikostnader för att tina köttet på diskbänken.
Då har du ju drivit helt off topic. Tråden gällde fåniga sätt att spara energi. Inte fåniga sätt att spara pengar.

Jag undrar om det inte dessutom är en glädjekalkyl. Mitt kylskåp drar c:a en kWh per dygn. Det skulle innebära att det finns 19% av kylskåpets förbrukning att spara på att tina kött i kylen.

En variant kunde ju vara att man bara köper frusen mat som man tinar i kylskåpet. Man kanske kan få tina lite av grannens mat i sitt kylskåp också. Tinar man tillräckligt mycket mat i kylskåpet behöver det inte dra någon el alls.

Erik
 
Mikael_L
mexitegel skrev:
Vi får heller inte glömma bort glödlampan. 10 W i 10 sekunder, dvs 100 J = 0.00003 kWh.
Fast glödlampan i kylskåp brukar väl vara antingen på 15 eller 25W :)

Men jag har 1,8W LED där, så det blir inte speciellt många MWh ... :cool:
 
Då är on topic igen :)
Vad blir besparingen att byta ut kylskåpslampan till LED? Det kan inte bli annat än en negativ investering med tanke på vad vi just kommit fram till. Om den nu inte lyser när dörren är stängd, det vet man ju inte förståss :surprised:
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Avemo skrev:
En variant kunde ju vara att man bara köper frusen mat som man tinar i kylskåpet. Man kanske kan få tina lite av grannens mat i sitt kylskåp också. Tinar man tillräckligt mycket mat i kylskåpet behöver det inte dra någon el alls.

Erik
(y)
 
Tror ni det hjälper om man har ett (litet) kylskåp per grej. Så blir det mindre luftonbyte. I värsta fall kylskåp utan någon belysning.
Tack mexitegel för all underbar matematik. Tror att vi missat värmeutvecklingen (friktion) i gångjärnen. Skulle tro att I alla fall hälften av den värmen hamnar i kylskåpet. Andra halvan gör ju klart nytta under vinterhalvåret.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
Ja, kanske men det orkar jag faktiskt inte räkna på :D. Jag insåg nämligen just att jag inte tagit hänsyn till att det bara var 20% luftombyte i kylen så korrigerat värde är 1/50 öre.

Med detta i baktanke så kan man ju konstatera att man inte behöver säga till ungarna att de ska stänga kylskåpsdörren för att inte släppa ut kylan.... Om den står öppen 10 sekunder eller 30 sekunder spelar ingen roll liksom
 
Även denna fånighet ledde alltså till en intressant slutsats. 10 eller 30s kvittar. (skönt att någon orkar/kan räkna, vi andra är förståosspåare).

Fascinerande att det lönar sig att sälja stora påsar med is för kaffepengar (tror det var Nevada, usa).
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
mexitegel skrev:
Då är on topic igen :)
Vad blir besparingen att byta ut kylskåpslampan till LED? Det kan inte bli annat än en negativ investering med tanke på vad vi just kommit fram till. Om den nu inte lyser när dörren är stängd, det vet man ju inte förståss :surprised:
Jag har en LED-lampa i kylskåpet. Dock inte för att spara energi utan för att Jula slutat sälja glödlampor. Den är på 4 W och kostade 100 kr. Den ersätter en lampa på 15 W som kostar 10 kr och håller i 1000 timmar. Jag får det till att det lönar sig ekonomiskt efter att kylskåpet varit öppet i 3800 timmar. Om kylskåpet i snitt är öppet fem minuter per dygn blir det 30 timmar om året. Alltså tar det 127 år innan det lönar sig ekonomiskt. Energibesparingen blir 0,33 kWh per år. Det är bara medräknat vad lampan drar. Mexitegel får gärna komplettera och kompensera för att LED-lampan värmer kylskåpet mindre när den är tänd.

Om det är en kombinerad kyl och frys med bara en kompressor kan det finnas mer som påverkar. Dessa kan ibland tända lampan när kylen är stängd för att kunna sänka temperaturen i frysen utan att det blir för kallt i kylen. Den funktionen försämras av att lampan får lägre effekt.

Erik
 
  • Gilla
Johan mlg Karlsson
  • Laddar…
Jag träffade på en tant en gång som varje frukost åt ägg och drack te. För att spara så kokade hon först äggen och tog sedan vattnet till sitt te.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.