Hej!
Ämnet lyder likt rubriken att vi har tänkt flytta en friggebod intakt till ett annat hörn av tomten.
Enklast vore kanske att ha en jätte-jättestor traktor med jättelånga pallgafflar men då sådan inte finnes så försöker man sig på fantasin.
Det är ganska platt där den skall fram så det borde gå att rulla på stockar om man drar med exempelvis en bil.
Har någon erfarenhet av detta med rullning eller helst ett smartare förslag?
 
kanske med en kranbil? hjullastare med gafflar? eller domkrafta upp den i nivå för att backa in en kärra/släpvagn under sedan köra den till rätt plats för att göra samma baklänges.
 
Två eller fler balkar under och sedan lyftstroppar och en fyrkantig lyftram och en hjullastare med bom.

Jag har varit med och flyttat villavagnar på det sättet
 
Jämtland, då borde det finnas snö. Kan det gå att sätta den på någon slags medar och vinscha den till rätt plats på vintern? Fast de andra förslagen är nog bättre :).

Ska du ha in hjullastare på tomten så är det nog bra att nyttja tjälen för att slippa skador på gräsmattan.
 
Lägg ut 140x45 regel som en järnvägsräls och skaffa sedan 5-6 st stålrör diameter ca 30-40 mm att rulla boden på. Har du väl fått upp den på rören så går den lätt att rulla med handkraft....
 
  • Gilla
Thorw
  • Laddar…
Det där sista lät finurligt. Jag lär ju måsta ha en traktor för att få den på rälsen i vilket fall.
Vad betyder bom i traktorsammanhang? Är det nån teleskopgrej?
 
dennistennis skrev:
Det är ganska platt där den skall fram så det borde gå att rulla på stockar om man drar med exempelvis en bil.
Har någon erfarenhet av detta med rullning eller helst ett smartare förslag?
Tycker nog att det är ett ganska bra förslag, jag skulle absolut prova. Fast helst en fyrhjulsdriven bil med lågväxel, typ pickup eller SUV.
 
Hur plan är tomten?
Är det inte en uppförsbacke dit den ska så går det bra med handkraft....få fast 3st liggande 45x145 under huset....5-8st stockar ca 10-15 cm dim......vatten och diskmedel.....
 
dennistennis skrev:
Det där sista lät finurligt. Jag lär ju måsta ha en traktor för att få den på rälsen i vilket fall.
Vad betyder bom i traktorsammanhang? Är det nån teleskopgrej?
Ja, istället för tex pallgafflar har man en teleskopkranarm med krok i änden där man sätter stroppar eller i det här fallet fyrkantsramen :)
 
J
min syster flyttade sin med hjälp av STOR kranbil, hur lätt som helst. kostade 1500:-
 
  • Gilla
ac.falk65 och 1 till
  • Laddar…
uthuset.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska själv genomföra ett liknande projekt i vår brf. Skjulet på bilden ska flyttas två meter åt höger i bilden. Jag bollar med tre alternativ:
1. Räls och rulle - Huset pallas upp och vi lägger träräls och järnrör under och rullar det på plats med handkraft eller bilkraft.
2. Glidning - Huset hissas upp och någon form av skenor läggs under, trä, metall? och huset dras på plats med bilkraft. Jag har inte räknat ut vad bästa skenmaterialet är. Kan man lägga träbalkar under och minska friktionen med såpa eller nåt?
3. Kran - Enklast och dyrast och tråkigast.

Jag följer tråden med spänning. Tala gärna om hur ni gjorde när ni är klara.

//Daniel
 
  • Gilla
StoraO
  • Laddar…
dennistennis skrev:
Det där sista lät finurligt. Jag lär ju måsta ha en traktor för att få den på rälsen i vilket fall.
Vad betyder bom i traktorsammanhang? Är det nån teleskopgrej?
Du kan även använda domkraft för att lyfta ett hörn i taget. Lyft en liten bit i taget och lägg under en regel sänk ner, flytta domkraften och lyft på nästa ställe.

/Ola
:)
 
1. Trärullar direkt under syllen direkt på marken.
2. Att släpa går också bra, här flyttades ett timmerstomme 5x8 meter släpades på 2 nyhuggna tallar 1 km. Gick bra men traktorgrävaren som drog var väldigt varm i konvertern.

3 Kranbil, bängligt, kommer hänga snett i stropparna, far hit och dit och svänger.

4 Hjullastare med långgafflar, det finns gafflar som är 2,5 m och de räcker väl genom.

Protte
 
Eller 4 st vanliga 2 tons garagedomkrafter, en i varje hörn. Plocka bort plintarna när den är uppe i luften och gör rälsen som alla pratar om. Dom orkar lätt en 15m2 friggeboda.
 
  • Gilla
bobomuu
  • Laddar…
stigdaniel skrev:
[bild]Jag ska själv genomföra ett liknande projekt i vår brf. Skjulet på bilden ska flyttas två meter åt höger i bilden. Jag bollar med tre alternativ:
1. Räls och rulle - Huset pallas upp och vi lägger träräls och järnrör under och rullar det på plats med handkraft eller bilkraft.
2. Glidning - Huset hissas upp och någon form av skenor läggs under, trä, metall? och huset dras på plats med bilkraft. Jag har inte räknat ut vad bästa skenmaterialet är. Kan man lägga träbalkar under och minska friktionen med såpa eller nåt?
3. Kran - Enklast och dyrast och tråkigast.

Jag följer tråden med spänning. Tala gärna om hur ni gjorde när ni är klara.

//Daniel
Flyttade en lekstuga på tomten tidigare i år, stugan var nog ungefär i samma storlek som din hytt. Jag slog på en 5m regel på var sida så jag fick en hävarm att tippa stugan med. Därefter tryckte jag in en pirra på var sida, under regelarna. Därefter gick det bra att gå iväg med stugan rullandes på pirrorna. Det var bara en häst som fattades så hade vi kunnat åka långt...
 
  • Gilla
Riggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.