Har börjat jobba inför takbytet när tanken om tv antennen slog mig.
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/199066-takbyte-fonster-tillkommer.html
Som det ser ut nu är antennen, kabeln och installationen utdömt av mig.
Jag behöver en ny antenn som kan ta emot HD tv.
Använder Boxer och är nöjd med det.
8 km till masten enligt dom. Bor i riktnr 33432.
Vilken antenn rekomenderas?
Jag kommer att montera antennen på röret som är moterat på skorstenen.
Någon speciell kabeltyp för utomhusbruk?
Kommer jag att kunna kolla vidare på "standardkanalerna" eller måste jag uppgradera mitt programutbud hos Boxer?
 
matsa79
Riktningen är ingeg bekymmer. Har en sån där fin mojängmed pip och dioder. (Kommer inte ihåg vad det heter)
Utan det jag undrar över vilken antenn jag ska skaffa. Lokala handlaren gav mig ett pris på ca 1500 med inst. Det var lite mycket tycker jag.
 
matsa79
Jag köpte den dyraste de hade på Elgiganten (ca 700) och skruvade upp den själv. Jag har ständigt 100% signalstyrka, jag tror att jag kunde ha köpt en billigare variant. I morsans sommarstuga monterade jag en en liten antenn som ser ut som en liten hajfena ca 20 cm hög och hon har perfekt bild den kostade bara några hundringar inklusive förstärkare.
 
Kolla med dessa dom är proffs och kan förklara http://www.digitaltvexperten.se/
Det handlar inte bara om signalstyrkan antenner är mer vetenskap en man tror.
 
Det du skall tänka på är att skaffa en kombiantenn (en som tar emot både UHF och VHF) om du vill ha in hela utbudet eftersom din närmsta sändare även sänder på VHF. Med 8 km till masten lär du inte behöva den kralligaste antennen, men det beror lite på topografin o dyl, kolla hur stora antenner grannarna har och fråga om de har stabil signal. Tror iofs inte 1500 inkl montering är speciellt dyrt. Den där grejen med "pip och dioder", är inte den för satellitmottagning? Kanske funkar på marksänt också, har aldrig använt någon själv utan alltid använt kompassriktning. Vet inte vad för uppgradering av programutbudet du tänker på, men en del av betalkanalerna i HD kräver väl ett tilläggsabonnemang.
 
harry73
om du kan montera antennen inomhus slipper du oroa dig för blixtnedslag i antennen som skadar TVn
 
Nya antenn monterad och klar för 1500 kr låter inte farligt, misstänker att det handlar om en liten kombiantenn, men den lokala handlaren bör ju veta om det räcker.

Annars en Televes DAT kombi på ett maströr är en framtidssäker konstruktion, en stor antenn är ju den bästa förstärkaren som det brukar heta.
Du har ändå 8 km till masten, kanske fri sikt ?

Satsa på bra koaxilakabel, dubbelskärmad med både folie och skärmstrumpa.

Åskan slår ytterst, ytterst sällan ned i antennen, åskan tar sig in i tv'n genom nätkabeln.
 
Redigerat:
Du skriver att du har antennen på skorstenen? Om det är en murad skorsten så är det tydligen inte så bra har jag fått förklarat då antennens vindfång gör att det blir små rörelser på skorstenen och till slut så spricker fogarna upp. Bara ett litet tips :)
 
Blixtnedslag är knappast främsta motivet till att montera antenn invändigt, men har man en tillräckligt rymlig vind och möjlighet att rikta antennen så att signalen slipper krångla sig igenom tegelväggar, plåttak eller annat som dämpar styggt så kan det vara en praktisk lösning. Jag har själv en rejält tilltagen utomhusantenn på vinden och får även utan förstärkare bra signal trots att jag har nästan 4 mil till masten. Och inte minst, antennen är lika fräsch som den dag jag monterade den, det hade den inte varit om den utsatts för Gudrun, Per och 15 års saltmättade höststormar här på västkusten. Men det hänger som sagt helt på förutsättningarna, hur vinden ser ut, hur väggarna är uppbyggda, vad som finns mellan huset och masten m m. Avståndet på 8 km är i sig att betrakta som nästgårds.
 
Det är inga bekymmer med att montera antenn på skorsten, bara banden inte ligger i fogarna
 
[SKPG]Zamora;1576136 skrev:
Det är inga bekymmer med att montera antenn på skorsten, bara banden inte ligger i fogarna
Då står ord mot ord alltså :)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Då står ord mot ord alltså :)
Banden sitter på teglet. Det finns lite skador, men dom härleds till att den äldra farbrorn slutade elda pga ålder.
 
Klipp till lite aluminiumplåt och lägg mellan band och tegel i hörnen.

Jag hade alltid färdiga bitar i servicebilen när jag var ute och monterade.
 
alfista skrev:
Det du skall tänka på är att skaffa en kombiantenn (en som tar emot både UHF och VHF) om du vill ha in hela utbudet eftersom din närmsta sändare även sänder på VHF. Med 8 km till masten lär du inte behöva den kralligaste antennen, men det beror lite på topografin o dyl, kolla hur stora antenner grannarna har och fråga om de har stabil signal. Tror iofs inte 1500 inkl montering är speciellt dyrt. Den där grejen med "pip och dioder", är inte den för satellitmottagning? Kanske funkar på marksänt också, har aldrig använt någon själv utan alltid använt kompassriktning. Vet inte vad för uppgradering av programutbudet du tänker på, men en del av betalkanalerna i HD kräver väl ett tilläggsabonnemang.
Nu vet jag inte vilket år du tänker på men senast jag kunde detta så la man ner det analoga nätet och enbart körde på det digitala. Man la ner VHF och lämnade kvar UHF. Har detta ändrats har jag fel men en kombiantenn är fullkomligt onödigt i detta fall. En bra UHF-antenn eller en gitterantenn och så kan man börja med att lägga den på vinden. På många ställen fungerar detta och dp slipper man mossa, dåliga väder utsatta kablar och allt annat skit som kommer när saker är utomhus.
Kanske det inte fungerar på vinden men jag hade testat det först.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.