Hej!

Det är så att ja precis fått min nya värmepump installerad(luft/vatten) och tänkte då att de skulle vara smidigt med någon mätare för att "logga" hur mycket el den gör åt.

Finns det några mer avancerade grejer som har loggfunktion? Smidigas hade ju vart någon nätvärkabaserad så jag kan Få informationen direkt in i datorn och på så sätt slippa bokföra,

Hur många kWh drar i snitt en luft/vatten per år?

Ute delen är en ESB som går till en strömsnäs akumulatortank på 300liter, huset är ca 110kvm över våning och lika stor källare, huset är av tegel.



Med vänlig hälsning, Joni
 
Prova sök funktionen, finns en del skrivit om loggning här.
 
kjell.com tar ockerpris för den begagnade elmätaren, köp på blocket/tradera istället.

Begagnade elmätare har oftast en pulsutgång (det har t.ex. den kjell.com säljer), med en pulsutgång (som man får koppla in sig på) behöver man inte den gröna "plutten" i den andra kjell.com-länken. Den "gröna plutten" är mer för att mäta på en plombad mätare som tillhör "elbolaget".


Koppla pulsutgången till valfri dator/mikrokontroller som loggar pulserna. Eftersom elmätaren har ett mekaniskt räkneverk så har du koll på hur mycket som gått även om dator/logger skulle krascha så att den missat mätvärden, bara att föra in i loggen för hand eller nåt sånt.

Att montera elmätaren är behörighetskrävande (om du inte fixar nåt stickproppanslutet, men det ska man väl inte ha till permanenta grejer) men jag utgår från att pulsutgången räknas som "ofarlig" och på den borde man få koppla in sig även om man inte har behörighet o.s.v....
 
Se där ja. Det vart ju simplare en vad jag trodde.

Ska sätta mig på span nu efter en lämplig mätare.

Har ni kanske några tips på lämpligt program för att logga dessa pulser?

Med vänlig hälsning,
 
Nu har du ett alldeles förträfflig svepskäl att lära dig lite enklare programmering eller åtminstone att "sy ihop" olika program :)

Det finns mängder av små program som ritar grafer och loggar data som egentligen är avsedda för att logga sånt som prestanda på servrar å sånt, bara att botanisera på nätet. :)
 
peternicklas
Det finns 3-fasmätare, Eldon KWH3630, som du sätter direkt på DIN skenan i centralen. Från denna drar man sedan 2 kablar och kopplar dessa till en räknare. Från räknaren går man sedan till en USB converter och då har man sedan all data i datorn. För att logga användaer man t.ex. Logtemp vilket är en gratisprgramvara från Finland. Vill man sedan så hänger man på x antal DS18B20 givare, köpes på Ebay för några kronor. Allt går sedan i och plottas i vilket format du vill. Jag har en egen domän och den skickar bilder var 10:nde minut till denna. Bilderna blir då tillgängliga överallt. Bara starta IE och gå till sin hemsida.
 
Redigerat:
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
OBS att dessa två trådar är, vad jag kan förstå, samma två trådar som man får från en begagnad "vanlig" elmätare.

Det är alltså bara att väga utseende, inköpspris och till viss del installationskostnad (troligtvis mindre arbete att installera i befintlig normcentral om det finns plats än att dra kabel till separat "burk" invid).
 
Som har avhandlats i andra trådar så finns samma elmätare som peternicklas tar upp under många märken (det är en Carlo Gavozzi). Billigaste jag hittade var Ahlsells aCollection. De mätarna är trevliga då de även ger en del annan infomation.

Färdigmonterade 1-wire-räknare mm kan man köpa från t.ex. http://www.m.nu.
 
peternicklas
gadu^ skrev:
Ett annat alternativ för 1-fas mätare
[länk]
Den brukar ligga på Tradera för runt 175:-. Har 3 st. och fast att de kommer från Kina så funkar de mycket bra. Har även en digital utgång om man vill använda detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.