Du LAGRAR energi i ett batteri. Att "spara" energi är att inte förbruka någon.
Nja, att "spara" energi är att inte omvandla den till en form man inte har nytta av.

Att exempelvis stänga datorer på natten är inte ett effektivt sätt att spara energi, eftersom den energi man matar in i form av elektrisk energi omvandlas ganska effektivt till värme (en dator är ett ganska effektivt fläktelement). Likaså är det inte lönt att vara sparsam med att öppna kyl/frys, eftersom all kyla man måste skapa i skåpet blir värme på baksidan av det. Detsamma gäller spis/ugn, all värme som genereras går ut som värme i huset i slutänden (såvida den inte hamnar i magen och så småningom kommer ut i den slutänden).

Man får inte glömma att energin inte försvinner när den använts till sitt huvudsyfte. Den omvandlas till något annat, oftast värme, som man kan ha nytta av.
 
Så länge E=MC2 gäller så finns det hopp :)

Men det är en lång resa tills dess att vi kan koppla in 2 sladdar till en gråsten och vidare till elcentralen....
 
Mikael_L
@ Troberg, Ja denna sommar har man nog haft nytta av all värme som genererats, men en normal sommar är man ju inte så väldigt nöjd med värmen från datorerna och kylskåpets baksida.
 
thomasx skrev:
Vad menar du? Om jag lagrar pengar på ett konto på banken, menar du då att jag inte sparar, eller om jag stoppar dem i madrassen? Att jag sen förbrukar dom är inget konstigt, det är ju hela syftet med att spara dem, i ordets betydelse i detta fallet.

Om jag lagrar energi i ett batteri, så sparar jag den energin där för framtida bruk. Det är inte en kommande kostnad, det är snarare en "sunk cost", givet att batteriet i sig redan är inköpt.
Om jag minskar energiförbrukningen genom vissa vidtagna åtgärder, exvis tilläggsisolering, så har jag också sparat energi, i en för ordet spara något annorlunda betydelse. Precis som om jag köper en produkt på rea för mina pengar så har jag sparat lite pengar på det. Men allt detta borde väl vara solklart för en teknikintresserad ekonom... ;)
Jag menade att man ska använda rätt terminologi.
Utgift= Betala för vara/tjänst.
Kostnad= Förbrukning av vara/tjänst.
Du köper ett batteri, då har du en utgift.
När du förbrukar ditt batteri har du en kostnad.
Så länge du kan häva köpet till fullo har du ingen kostnad

På banken sparar du pengar. Banken i sig lagrar pengar i form av sedlar och mynt.
Lägger du pengarna i madrassen, då lagrar du dom.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Så länge E=MC2 gäller så finns det hopp :)

Men det är en lång resa tills dess att vi kan koppla in 2 sladdar till en gråsten och vidare till elcentralen....
Jag antar att du egentligen är såpass kunnig att vi ska inse att du raljerar i det där inlägget.

Man träffar ju lite då och då på de som ärligt tror på vandringsmyten om han som uppfann motorn som gick att köra på vatten, men bensinbolagen köpte upp patentet och begravde det.
Och bara häromdan hörde jag en variant, att Nicola Tesla hade funnit ett sätt att fånga fri energi från luften, men att det också tystades ner.
 
Troberg skrev:
Nja, att "spara" energi är att inte omvandla den till en form man inte har nytta av.

Att exempelvis stänga datorer på natten är inte ett effektivt sätt att spara energi, eftersom den energi man matar in i form av elektrisk energi omvandlas ganska effektivt till värme (en dator är ett ganska effektivt fläktelement). Likaså är det inte lönt att vara sparsam med att öppna kyl/frys, eftersom all kyla man måste skapa i skåpet blir värme på baksidan av det. Detsamma gäller spis/ugn, all värme som genereras går ut som värme i huset i slutänden (såvida den inte hamnar i magen och så småningom kommer ut i den slutänden).

Man får inte glömma att energin inte försvinner när den använts till sitt huvudsyfte. Den omvandlas till något annat, oftast värme, som man kan ha nytta av.
Ur energi synpunkt stämmer det, så länge du nyttjar värmen och inte vädrar ut den. Ex under en varm sommardag.
Ur ekonomisk synvinkel är det förkastligt eftersom en dators livstid är kort. Då är det mer kostnadseffektivt med ett element som slås på när datorn stängs av.
Detta eftersom en dator sällan kostar under 5k och är så gott som förbrukad efter fem år. (generellt)
Ett konvektorelement kostar ett par 100-lappar och håller utan tvekan i 10 år.
 
Mikael_L skrev:
Nu känns det lägligt att komplicera till det och berätta om entropi.

Entropin kan endast vara konstant eller öka.

Att omvandla el till värme går att göra med låg entropiökning (eller kanske ingen).
Att omvandla tillbaka värmen till el medför en massiv entropiökning.
Det är alltså en irreversibel process.

Att blanda 100 liter 90°C vatten med 100 liter 10°C vatten ökar också entropin, det går inte att "separera" det varma och kalla igen utan att tillföra ny energi.

Entropin ökar ständigt i universum. Det ser t.ex. stjärnorna till. ;)
Ha-ha, jag var själv på vippen att börja prata entropi, men lyckades avhålla mig då jag tror att en sådan diskussion bäst lämpar sig i ett mer teoretiskt fysik-forum ;)
 
Darth Peter skrev:
Jag menade att man ska använda rätt terminologi.
Utgift= Betala för vara/tjänst.
Kostnad= Förbrukning av vara/tjänst.
Du köper ett batteri, då har du en utgift.
När du förbrukar ditt batteri har du en kostnad.
Så länge du kan häva köpet till fullo har du ingen kostnad

På banken sparar du pengar. Banken i sig lagrar pengar i form av sedlar och mynt.
Lägger du pengarna i madrassen, då lagrar du dom.
Fast nu var ju frågan om att spara, och flera konstaterad att visst kan man spara energi, på flera sätt.
Observera att det är skillnad på att förbruka ett batteri och att förbruka energin lagrad i batteriet, även om det ena följer av det andra i en längre tidsperiod.

Huruvida det är att spara eller lagra, eller bägge delar, när man sparar pengar i en madrass, är måhända subjektivt och upp till var och en att bedöma. Så för min del får du gärna kalla det att lagra, jag tycker att säga att spara fungerar bra också, att det sedan jämfört med t.ex. aktiebörsen är ett ganska bra sätt och i många helt jämställt med banken är en annan story ;)
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Jag antar att du egentligen är såpass kunnig att vi ska inse att du raljerar i det där inlägget.

Man träffar ju lite då och då på de som ärligt tror på vandringsmyten om han som uppfann motorn som gick att köra på vatten, men bensinbolagen köpte upp patentet och begravde det.
Och bara häromdan hörde jag en variant, att Nicola Tesla hade funnit ett sätt att fånga fri energi från luften, men att det också tystades ner.
Men du.....
Bara för att vi har "vissa" problem idag att hantera antimateria så behöver det inte betyda att det gäller för evigt. Jag tror på grabbarna o tjejerna i CERN.
 
Korvgubbe
raveper skrev:
Vilket är det billigaste sättet att omvandla energi till värme?
Det beror på om du redan har en bättre hälft eller måste ge dig ut på krogen (y)
 
  • Gilla
kelvamatti
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Det beror på om du redan har en bättre hälft eller måste ge dig ut på krogen (y)
Ja, det är billigare att gå ut på krogen än att ha en fru!
 
  • Gilla
GzO och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Din andra rad är ju faktiskt en ganska bra definition på just brist ;)
Jo, givetvis, men det var det jag menade.

Bristen föreligger bara på vissa marknader, det är ingen brist på olja i olika former här på jorden. Oljeskiffern kommer tex att räcka i vad som närmast kan beskrivas som evigheter.

Det finns många särintressen i det här spelet, och få av dem har med den faktiska tillgången på energi att göra. När elbolagen, t.ex., ber oss spara energi så är det inte för att dom vill att vi skall köpa mindre el, utanför att dom i så fall måste göra stora investeringar i nya kraftledningar.

Bättre då att be folk spara och skydda den existerande vinstmarginalen.
 
Troberg skrev:
Likaså är det inte lönt att vara sparsam med att öppna kyl/frys, eftersom all kyla man måste skapa i skåpet blir värme på baksidan av det.
Ok, nästa gång det är kallt i huset ska inte höja värmen, utan bara öppna kylskåpet.
 
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
Mikael_L
magnusj skrev:
Ok, nästa gång det är kallt i huset ska inte höja värmen, utan bara öppna kylskåpet.
Nu tror jag du extrapolerade det Troberg skrev bortom sitt giltighetsområde. :)
 
peternicklas
Troberg skrev:
Nja, att "spara" energi är att inte omvandla den till en form man inte har nytta av.

Att exempelvis stänga datorer på natten är inte ett effektivt sätt att spara energi, eftersom den energi man matar in i form av elektrisk energi omvandlas ganska effektivt till värme (en dator är ett ganska effektivt fläktelement). Likaså är det inte lönt att vara sparsam med att öppna kyl/frys, eftersom all kyla man måste skapa i skåpet blir värme på baksidan av det. Detsamma gäller spis/ugn, all värme som genereras går ut som värme i huset i slutänden (såvida den inte hamnar i magen och så småningom kommer ut i den slutänden).

Man får inte glömma att energin inte försvinner när den använts till sitt huvudsyfte. Den omvandlas till något annat, oftast värme, som man kan ha nytta av.
Har du en Luft/vatten eller en Luft/Luft är det ren förlust att låta datorn vara på under natten. En modern dator drar en del energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.