Jag har enligt råd från f.d. knx installatör monterat apparatdosor mot sidan av fönstrena där jag kan koppla gardinmotorer, magnetsensorer och downlights infällda i smygar. :)

Jag har däremot lite frågeställningar om någon skulle kunna hjälpa..

Är det någon som vet vad inbyggnadsmåtten är på skåpet som hör till PC1864?
Får man plats med expansionsmoduler där eller placerar man ut dem på andra ställen i huset för att ha kortare dragning till dem?
Vad använder man i så fall för kapsling för dem? Mått på kapsling?
Vad använder man för busskabel emellan expansionskorten?
Duger larmkabeln på Kjell&Co för DSC systemets alla sensorer?
Kan man dra flera av den i 16mm slang om nästa skall samma väg som den första slangen?
Vad för matning behöver systemet?
Behöver både huvudkortet och exansionskorten matning?
Magnetsensorer för utanpåliggande montage - någon som har testat några bra billiga här ifrån Sverige som fungerar till DSC?
Bör de ha fyra ledare? Jag har sett att vissa har två..
 
Hej.
Mitt måtto: Det går inte att ha för mycket rör & kablar i väggarna.
Cat 5 kabel är en prisvärd och mycket användbar kabel till diverse anslutningar, använder du den till larmet så finns där lediga par framdragna för eventuell expansion.
Mina 5 öre.. :)
 
Raginglynx skrev:
Vad använder man för busskabel emellan expansionskorten?
Vilken fyrledare som helst duger för map:arna, så jag antar att det är samma med expansionskorten.

Raginglynx skrev:
Duger larmkabeln på Kjell&Co för DSC systemets alla sensorer?
Ja. Jag uppfattade att kabeln som det länkades till är en flerkardelig kabel. Jag föredrar enkelkardelig, men det är nog en smaksak. Om det är kabel som ska dras synligt till magnetsensorer kan man försöka hitta någon riktigt tunn tvåledare för estetikens skull, men det spelar ingen roll för funktionen.

Raginglynx skrev:
Kan man dra flera av den i 16mm slang om nästa skall samma väg som den första slangen?
Skulle tro att det går i minst tre utan problem, förmodligen någon till. Tänk på att i en hemmainstallation är det inte helt nödvändigt att sätta alla sensorer på egna sektioner. Jag har kombinerat upp till fyra magnetsensorer på samma sektion, och två IR på samma i något fall.

Raginglynx skrev:
Vad för matning behöver systemet?
Elektrisk? Sök i forumet, det bör finnas länkar till lämplig trafo någonstans.

Raginglynx skrev:
Magnetsensorer för utanpåliggande montage - någon som har testat några bra billiga här ifrån Sverige som fungerar till DSC?
Bör de ha fyra ledare? Jag har sett att vissa har två..
Vanliga magnetsensorer har två ledare. Jag köpte en del av mina på Kjell. Vilka som helst funkar, det är ingen komponent som är knuten till ett visst märke eller system.
 
Raginglynx skrev:
Jag har enligt råd från f.d. knx installatör monterat apparatdosor mot sidan av fönstrena där jag kan koppla gardinmotorer, magnetsensorer och downlights infällda i smygar. :)

Jag har däremot lite frågeställningar om någon skulle kunna hjälpa..

Är det någon som vet vad inbyggnadsmåtten är på skåpet som hör till PC1864?
Köpte mitt från USA från alarmsystemstore, Den låda som var med där är lite grovt 30X29X9 (Hbd)

Raginglynx skrev:
Får man plats med expansionsmoduler där eller placerar man ut dem på andra ställen i huset för att ha kortare dragning till dem?
Vad använder man i så fall för kapsling för dem? Mått på kapsling?
Det finns monteringsplats för fyra expansionsmoduler i lådan. Dock blir det trångt om man ska dit med mer än två samt ha ett större batteri.
Det finns speciella inbyggnadslådor från DSC avsedda för en expansionsmodul. Se tex http://sakradorren.se/product/dsc-kapsling-pc5001cp
Alternativt kan man ta en lämplig kopplingsdosa från tex clas i sjön
Jag skulle definitvt placera ut expansionerna om det passar kabelmässigt. Ska man tex larma ett garage så är det ju mycket smidigare att dra ut en fyrledare till ett expansionskort än att dra kabel till tex 3 magnetkontakter och två IR deckare

Raginglynx skrev:
Vad använder man för busskabel emellan expansionskorten?
Duger larmkabeln på Kjell&Co för DSC systemets alla sensorer?
Kan man dra flera av den i 16mm slang om nästa skall samma väg som den första slangen?
Kjells larmkabel duger fint. Mjuk och fin att jobba med. Den är lite tjockare men jag tror att man får plats med två i ett 16 mm rör. En sensor behöver för det mesta faktiskt bara tre ledare varav två är matning och jord så man kan faktiskt köra två sensorer på bara fyra trådar

Raginglynx skrev:
Vad för matning behöver systemet?
Behöver både huvudkortet och exansionskorten matning?
Huvudkortet förväntar sig 16-17V 42 VA om jag minns rätt. Köper du central från tex USA så behöver du handla trafo i sverige. Se tex http://www.alarmbutiken.com/eshop/category1/category36/article76.aspx (finns garanterat på fler platser)
Huvudkortet levererar ström till expansionskorten via systembussen. Det finns dock en gräns för hur mycket ström man kan ta ut (dimensioneringsguide finns i installations och referensmanualerna till DSC larmen). Ska man inte bygga med många utgångar eller ha en stor anläggning brukar det dock räcka med centralens matning

Raginglynx skrev:
Magnetsensorer för utanpåliggande montage - någon som har testat några bra billiga här ifrån Sverige som fungerar till DSC?
Bör de ha fyra ledare? Jag har sett att vissa har två..
Magnetsensor kräver bara två trådar. De behöver ju ingen matningsspänning utan bara larmsignal in och ut.
 
Redigerat:
Ett problem, eller ja, med många billigare magneter är att de är extremt fula. Öppna skruvanslutningar och gärna smutsgrå i plasten.
Köpte Siemens mk440, lite dyrare men snyggare. Snyggast är väl infällt i karmen men det var lite sent för mig.
 
I mitt fall handlade det om att bygga tätt. Vi körde med plastat drev som klämde väggplasten + att vi mjukfogade helt och hållet runt fönstrena..

Tack för alla schyssta svar - de hjälper verkligen!

Matar huvudkortet även knappterminalen?
 
Raginglynx skrev:
I mitt fall handlade det om att bygga tätt. Vi körde med plastat drev som klämde väggplasten + att vi mjukfogade helt och hållet runt fönstrena..

Tack för alla schyssta svar - de hjälper verkligen!

Matar huvudkortet även knappterminalen?
Svar ja. Centralkortet matar knappsatserna (MAP). Behövs mer matning finns sådana moduler.
 
Kjells larmkabel duger fint. Mjuk och fin att jobba med. Den är lite tjockare men jag tror att man får plats med två i ett 16 mm rör. En sensor behöver för det mesta faktiskt bara tre ledare varav två är matning och jord så man kan faktiskt köra två sensorer på bara fyra trådar
Rekommenderar du att använda samma kabel till t.ex två magnetsensorer, el. en magnetsensor en ir-sensor?


Huvudkortet levererar ström till expansionskorten via systembussen.
Kan man använda samma kabel för systembussen?
 
Alternativt kan man ta en lämplig kopplingsdosa från tex clas i sjön
Hur stor kopplingsdosa behöver jag? Kan inte hitta mått på expansionsmodulerna någonstans
 
eran skrev:
Ett problem, eller ja, med många billigare magneter är att de är extremt fula. Öppna skruvanslutningar och gärna smutsgrå i plasten.
Köpte Siemens mk440, lite dyrare men snyggare. Snyggast är väl infällt i karmen men det var lite sent för mig.
Kjell har några som är snygga.
 
Raginglynx skrev:
Rekommenderar du att använda samma kabel till t.ex två magnetsensorer, el. en magnetsensor en ir-sensor?
Två magnetsensorer kan dela samma kabel. Då får du sätta en uppdelningspunkt någonstans och dra vidare två-ledare till respektive magnetsensor. I princip går det att ha en magnetsensor och en IR på samma kabel men det riskerar att bli svåröverskådligt.

Raginglynx skrev:
Kan man använda samma kabel för systembussen?
Ja.
 
Hur man drar får man anpassa efter förutsättningarna på platsen.
I mitt fall kunde jag bara få fram en fyrledare till ett rum och behövde två IR.

Det går på fyra tråd genom att man egentligen behöver plus, minus och en tråd för larmsignalen. Plus och minus är ju samma för båda och sen vart det ju då just en tråd över för varje IR sensor.
Nackdelen är att det inte är helt överskådligt.

PC5108 expansionskortet är 45X92 mm men sen ska man ju ha plats att dra dit kablarna också så 92X92 invändigt kanske funkar.
 
Jag satte samman ett kit från homesecuritystore. Det landade på dryga 10 000 kr. Frakten var dock väldigt hög - flera tusen kr. Lönar det sig ändå? Jag har inte hittat någon butik i Sverige som jag kan jämföra med.
 
Kolla alarmsystemstore. De hadde rimliga fraktpriser sist jag handlade där.
Batteri köper man i sverige dock (tung pryl=dyr frakt)
Detektorer tog jag från UK då de var blilligast där
 
Vilken butik i UK köpte du detektorerna från?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.