Måste det nätas om man använder kalkbruk?
 
Någon som vet?
 
Om det är bränt lertegel så putsar man direkt på. Om det är obränd lera så är jag mera tveksam. Hoppas du får svar av någon som vet.
 
Tack för svaret!

Har fått två bud...

En murare som var här och kollade ville absolut näta och mura med KC

En allvetare som sa att det var bara att mura direkt på lerstenen med kalkbruk

Känner mig lite kluven, kanske provar direkt på vid en mindre yta och ser hur det går.
 
Här t.ex. visas putsning av tegelvägg. Står inget om nätning:
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5179
Beror kanske också på murverkets skick, samt på vad för slags tegel det är? Finns ju väldigt olika slags kalkputs också. Kanske du kan berätta mer om vad det är för slags tegelvägg du vill putsa? Hoppas du får svar från någon murarkunnig.
 
Redigerat:
När du skriver lersten så uppfattar jag det som obränd mursten av lera eftersom det nog är det man i dagligt tal menar med lersten.

Om det är så, så skall du absolut inte använda ett KC bruk för då kommer din vägg att bli förstörd av fukt som samlas bakom det täta KC bruket. KC bruk är också för starkt för lersten vilket kommer att göra att de två olika materialen rör sig olika vilket får till följd att putsen spricker.

Ska du putsa så använd ett svagt kalkbruk och näta innan för att hjälpa till att få putsen att sitta kvar i den mjuka lerstenen.

Förr så brukade man putsa med lera på lerstensväggar och utanpå leran kalkade man väggarna noga och i många lager. Kalken gav skydd till leran så att den inte skulle lösas upp av utifrån kommande fukt och inifrån kunde torka ut i de diffusionsöppna materialen.

Men viktigast är att, om det är lersten vi pratar om, så använd inte cementbaserad puts typ KC oavsett vad din murare säger.
 
  • Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Vissa murare (och andra människor för den delen) har ingen skam i kroppen :)
Oavsett skulle jag gjort som förr och lerputsat upp väggen, kalkvattnat och sedan kalkat. Inget nät.
Är det en yttervägg i utsatt läge kan du välja om du vill putsa med hårdare material men det behövs inte. Jag har en polare som tom har en lerputsad vägg utan ytskikt på en lugn sida som nu stått emot väder och vind i flera år (även om det tappat de yttersta skikten så står det sig fint) - kanske inte att rekommendera om du bor nära havet.
 
Tack för alla råd och tips! Blir mer och mer sugen att använda färdigblandad lerputs till innerväggen.

Rev igår ner den träkonstruktion som var byggd på väggen och inte helt oväntat var där stora fuktskador.

Vet ni vart man kan hitta lerputs?
 
Vad är det för material i väggarna? Korsvirke? Om jag förstått denna artikeln rätt så är lerfodring inte så bra för korsvirkesväggar, även om man traditionellt gjort på det viset. Bättre med inre vägg av leca och luftspalt emellan.
http://www.skanskagardar.se/bladet/4-2001_1-2002.pdf
 
Materialet i väggarna är lersten!
 
bets skrev:
Materialet i väggarna är lersten!
Obränd lera rakt igenom, även som bärande stomme?
 
Ja, enligt uppgift från besiktnings mannen.
 
Skånska gårdar är en förening som jag själv är aktiv i - det var flera år sedan Tommy slutade och jag känner inte honom närmare än att ha träffats ett par gånger. Han säger alltså att hus som är 2-300 år gamla behöver underhållas och ibland byta syll på? Det gör man i regel på varje 70-tals villa idag. Nä, lersten i korsvirke har fungerat bra (det har vi empiriska svar på!) i många år och kommer så att göra ett tag till. Däremot var det mycket annat av vikt i artikeln. Förutom daggpunkter så har ju lerstenen en högre fuktkvot än trä och "drar" ur fukt ur träet för att sedan ventilera bort fukten. Experterna är många och svaren olika. Jag går på känslan efter att husen faktiskt är relativt oberörda efter så många år!
Att bygga ut väggen med lecablock och luftspalt gör stort intrång på den arkitektoniska känslan i huset med mindre golvyta och klumpiga fönstersmygar. Inte i mitt hus i alla fall!

Färdig lerputs vet jag inte om det går att köpa men lera i form av granulerad, ren lera finns i byggnadsvårdsbutiker - se dock upp med priser och se till att fråga mer än en. Det är kakelugnslera man använder som egentligen bara är ren lera i granulerad form. Grus och hackad halm köper du i grannskapet (där lera också finns i olika utstäckning efter lite grävande). Tagel finns i byggnadsvårdsbutiker eller på en häst.
PM:a om du är intresserad av de olika sakerna. Jag kan ordna så det skickas hem till dig.
 
  • Gilla
Henrietta70
  • Laddar…
Stort tack för erbjudandet har dock fått tag på lera från en kakelugnsmakare.

Läste nånstans att första pålägget lera kunde vara upp mot 10 cm tjockt, detta var helt främmande för lergöken då han menade max 12 mm. Har dom skrivit fel angående dom 10 cm eller är det vanligt?
 
Vågar inte säga en exakt siffra - någon annan kanske har en rekommendation?! Dock så spricker lera när det torkar om det är för tjockt och om det inte gått samman med underlaget är risken att det släpper. Eftersom det är lera bakom kan du nog köra tjockare.
Prova!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.