Det är inte jag som försöker spara energi ;)
 
raveper skrev:
Kan man verkligen spara energi??
Det är klart man kan, man "sparar" ju energi i ett batteri ;)
 
raveper skrev:
Kan man verkligen spara energi??

"Energi kan inte skapas eller förstöras, utan bara omvandlas mellan olika former. "

[länk]
Ja visst, och det fina med att spara energi är ju just det att den inte kan förstöras, den som spar han har ;)
 
Daniel78 skrev:
Det är klart man kan, man "sparar" ju energi i ett batteri ;)
Du LAGRAR energi i ett batteri. Att "spara" energi är att inte förbruka någon.
 
Darth Peter skrev:
Du LAGRAR energi i ett batteri. Att "spara" energi är att inte förbruka någon.
Nja nu börjar det bli hårklyverier om ordens betydelse mer än något annat. Jag både sparar och förbrukar både energi och pengar på en och samma gång. Att spara kan ju ha olika betydelse.
Den som har ett batteri med energi, och inte förbrukar den, han har då sparat den energin. Precis som med pengar, sparar dem gör man t.ex. i banken eller sparbössan. Man skulle ju kunna säga att man "lagrar" pengarna där, men... ;)
 
Vilket är det billigaste sättet att omvandla energi till värme?
 
raveper skrev:
Vilket är det billigaste sättet att omvandla energi till värme?
Att inte göra något alls, för värme är redan energi ;)

Att omvandla energi från en form till en annan kostar som regel inget alls, särskilt när det gäller att omvandla energin till värme just. Kostnaden ligger i att anskaffa energin i en form som kan omvandlas i önskad mängd vid önskad tidpunkt, dvs tex olja pellets el fotogen kol eller uran ;-)

Ett billigt sätt är att ta en träbit och titta eld på den.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Det är väl ingen brist på energi, varför skall vi spara på det?

Möjligen är förhållandet mellan tillgång och efterfrågan sådant att priset blir lite högt, men det är ju en marknadsfråga.
 
Det är ingen brist på energi men brist på bra, förnybar sådan. Fossila bränslen och kärnkraft är ju ändliga resurser och ställer till det för miljön vi lever i.
 
mycke_nu skrev:
Det är väl ingen brist på energi, varför skall vi spara på det?

Möjligen är förhållandet mellan tillgång och efterfrågan sådant att priset blir lite högt, men det är ju en marknadsfråga.
Din andra rad är ju faktiskt en ganska bra definition på just brist ;)
 
  • Gilla
kardborren och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Nja nu börjar det bli hårklyverier om ordens betydelse mer än något annat. Jag både sparar och förbrukar både energi och pengar på en och samma gång. Att spara kan ju ha olika betydelse.
Den som har ett batteri med energi, och inte förbrukar den, han har då sparat den energin. Precis som med pengar, sparar dem gör man t.ex. i banken eller sparbössan. Man skulle ju kunna säga att man "lagrar" pengarna där, men... ;)
Att inte använda ett batteri, är fortfarande lagrad energi och en kommande kostnad.
Mucka inte med en teknik-intresserad ekonom... :D

Det är viktigt att använda rätt begrepp. Annars kan det gå illa. Kanske inte i detta fallet. Men kolla på Libyen.
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Det är väl ingen brist på energi, varför skall vi spara på det?
Korrekt, vi har ingen brist på energi i världen. Däremot har vi perioder med större/mindre tillgång på vissa energibärare (olja, el, etc). Eftersom våra uppvärmingssystem (och andra energikrävande system) är anpassade för en begränsad variation av energibärare så kan man tala om brist eller överflöd när tillgången på dessa fluktuerar.

Vi "sparar" alltså på energi för att kunna nyttja våra nuvarande system längre. Skulle en typ av energibärare ta slut skulle vi tvingas investera/uppfinna/utveckla nya system.

En annan aspekt är att omvandlingsprocessen hos vissa energibärare medför negativa sidoeffekter (läs: kärnbränsleavfall, restprodukter från förbränning, etc).
 
Redigerat:
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Darth Peter skrev:
Att inte använda ett batteri, är fortfarande lagrad energi och en kommande kostnad.
Mucka inte med en teknik-intresserad ekonom... :D
Vad menar du? Om jag lagrar pengar på ett konto på banken, menar du då att jag inte sparar, eller om jag stoppar dem i madrassen? Att jag sen förbrukar dom är inget konstigt, det är ju hela syftet med att spara dem, i ordets betydelse i detta fallet.

Om jag lagrar energi i ett batteri, så sparar jag den energin där för framtida bruk. Det är inte en kommande kostnad, det är snarare en "sunk cost", givet att batteriet i sig redan är inköpt.
Om jag minskar energiförbrukningen genom vissa vidtagna åtgärder, exvis tilläggsisolering, så har jag också sparat energi, i en för ordet spara något annorlunda betydelse. Precis som om jag köper en produkt på rea för mina pengar så har jag sparat lite pengar på det. Men allt detta borde väl vara solklart för en teknikintresserad ekonom... ;)
 
Mikael_L
thomasx skrev:
Att inte göra något alls, för värme är redan energi ;)

Att omvandla energi från en form till en annan kostar som regel inget alls, särskilt när det gäller att omvandla energin till värme just. Kostnaden ligger i att anskaffa energin i en form som kan omvandlas i önskad mängd vid önskad tidpunkt, dvs tex olja pellets el fotogen kol eller uran ;-)

Ett billigt sätt är att ta en träbit och titta eld på den.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Nu känns det lägligt att komplicera till det och berätta om entropi.

Entropin kan endast vara konstant eller öka.

Att omvandla el till värme går att göra med låg entropiökning (eller kanske ingen).
Att omvandla tillbaka värmen till el medför en massiv entropiökning.
Det är alltså en irreversibel process.

Att blanda 100 liter 90°C vatten med 100 liter 10°C vatten ökar också entropin, det går inte att "separera" det varma och kalla igen utan att tillföra ny energi.

Entropin ökar ständigt i universum. Det ser t.ex. stjärnorna till. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.