Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MBygga skrev:
Den finns i alla fall kvar på Worxtools Danska sida [länk] och även på den Italienska och Spanska t.ex.
Hmm märkligt, det kan inte vara så att det hänt något med Patent och striden mot HQ som ligger till grund till detta ? det verkar väldigt konstigt att den helt plötsligt tagits bort. Känns som om nånting med striden mot HQ spökar här helt klart.
 
peternicklas
Antingen det eller så har de en ny produkt på gång. De har ansökt om ett patent men vi får väl snart reda på det.
Stockholms tingsrätt ska ta ställning till COOP och HQs stämning mot dem. Borde komma under de närmaste 2 veckorna. Jag har skickat lite frågor till Positec men inte hört något.
 
peternicklas skrev:
Antingen det eller så har de en ny produkt på gång. De har ansökt om ett patent men vi får väl snart reda på det.
Stockholms tingsrätt ska ta ställning till COOP och HQs stämning mot dem. Borde komma under de närmaste 2 veckorna. Jag har skickat lite frågor till Positec men inte hört något.

detta lär ju iofs inte ha så mycket med coop - HQ att göra. Mer troligt att det är huvudstämningen mot Positec som är anledning. Det kan ju vara så att positec vidtar åtgärder om de är osäkra på vinst i målet.
En första åtgärd vore att dra in produkten/marknadsföring mm på samtliga marknader där patenten gäller.


Det Stockholms tingsrätt tar ställning till är väl bara det preliminära säljstoppet? Eller är jag ute och cyklar där?
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Antingen det eller så har de en ny produkt på gång. De har ansökt om ett patent men vi får väl snart reda på det.
Stockholms tingsrätt ska ta ställning till COOP och HQs stämning mot dem. Borde komma under de närmaste 2 veckorna. Jag har skickat lite frågor till Positec men inte hört något.

Det känns väldigt udda att ta bort hela sidan worxlandroid bara för att det är något nytt på gång, det skriver man väl isåfall direkt på sidan ..
 
theon skrev:
detta lär ju iofs inte ha så mycket med coop - HQ att göra. Mer troligt att det är huvudstämningen mot Positec som är anledning. Det kan ju vara så att positec vidtar åtgärder om de är osäkra på vinst i målet.
En första åtgärd vore att dra in produkten/marknadsföring mm på samtliga marknader där patenten gäller.


Det Stockholms tingsrätt tar ställning till är väl bara det preliminära säljstoppet? Eller är jag ute och cyklar där?
Fast i så fall borde väl Landroiden vara indragen i Danmark, Italien och Spanien också kan man ju tycka då patenten säkert gäller på de marknaderna också. Ringde Hasse på supporten och enligt honom håller man på att uppdatera sidan men han visste inte till vad och inte heller när den återkommer.
 
peternicklas
theon skrev:
detta lär ju iofs inte ha så mycket med coop - HQ att göra. Mer troligt att det är huvudstämningen mot Positec som är anledning. Det kan ju vara så att positec vidtar åtgärder om de är osäkra på vinst i målet.
En första åtgärd vore att dra in produkten/marknadsföring mm på samtliga marknader där patenten gäller.


Det Stockholms tingsrätt tar ställning till är väl bara det preliminära säljstoppet? Eller är jag ute och cyklar där?
Skulle det bli ett söljstopp så indikerar ju detta att Landroiden inkräktar på patentet.
 
Jahapp, då har min LD fått spatt, jag läste idag på sidan 42 att om den börjar krångla att den helt sporadiskt är utanför arbetsområde och vobblar väldigt mkt så kunde man dra åt insekts skruven om man tar bort hjulen. Jag gjorde det idag och ena skruven gick att dra åt nån cm. Bytte knivar också. Tycker dock att om man lyfter upp den och rör på hjulen lite fram och tillbaka så känns ena hjulet som om den tar direkt medans det andra glappar lite tills den tar. Tyckte dock att den gick bättre och den vred sig mer när den kommer mot slingan. Hur känns era hjulpar ?

Men nu så åker den ut och in när den vill laddas tills den förmodligen stängs av och dör. Har läst att någon haft liknande problem har jag för mig.

Vad kan ha hänt ?
 
Salle60 skrev:
Jag hade ett problem för ett antal sidor sedan med att Cut åkte till laddaren och anslöt sig men direkt därefter så backade den ca 1 meter och anslöt igen, och backade, så höll det på ca 10 ggr, sen stängde den av sig bakom laddaren.
Skulle neråt skåne så jag tog med laddaren och Cut men inte dockningsdelen eftersom jag inte trodde att det fanns någon elektronik i den, både Cut o laddaren var OK, däremot så var det ett kretskort i dockningsdelen som inte ville vara med, dom skickade ett nytt som jag fick efter ca en vecka så nu funkar den igen.
Kretskortet är inkapslat i gjutharts så det är meningslöst att skruva isär för egen felsökning.

En liten fundering jag har är nu till hösten, tror ni att den klarar att klippa sönder alla löven som kommer eller ska man försöka konstruera någon sorts specialblad med nedvinklade skär på något vis (tänker 45 grader eller nåt, samt höja klipphöjden något), någon annan i som funderar i samma banor ? Skulle vara skönt att även slippa lövräfsningen.....

Salle
Hmmm hoppas inte att jag har fått det problemet med kretskortet i laddaren, hur är det möjligt att det uppkom när jag precis bytt knivar och dragit åt skruvarna på hjulen, märkte det efter att jag tyckte att den hade laddats lite väl lång tid efter att den åkte hem för att laddas efter mitt byte av knivar etc. Gick och kikade och den hade stannat 5cm innan kontakt med laddnings piggarna. Märkligt tyckte jag och satte på den och såg då hur den åkte in och ut i en evig loop.
 
M@ZE skrev:
Jahapp, då har min LD fått spatt, jag läste idag på sidan 42 att om den börjar krångla att den helt sporadiskt är utanför arbetsområde och vobblar väldigt mkt så kunde man dra åt insekts skruven om man tar bort hjulen. Jag gjorde det idag och ena skruven gick att dra åt nån cm. Bytte knivar också. Tycker dock att om man lyfter upp den och rör på hjulen lite fram och tillbaka så känns ena hjulet som om den tar direkt medans det andra glappar lite tills den tar. Tyckte dock att den gick bättre och den vred sig mer när den kommer mot slingan. Hur känns era hjulpar ?

Men nu så åker den ut och in när den vill laddas tills den förmodligen stängs av och dör. Har läst att någon haft liknande problem har jag för mig.

Vad kan ha hänt ?
Hjulen skall bara glappa några mm som mest, är det mer bör du kunna dra åt insexskruven mer. Du bör också lägga på Locktite på skruvarna för att undvika att de går upp igen.
Det andra problemet verkar kunna bero på två saker, antingen att du har överskjutande slingkabel upplindad i närheten av laddstationen (gäller tydligen även laddarkabeln) eller så har du ett fel i laddarens kretskort, ring supporten så skickar de ett nytt eller så får du skicka in laddaren.
 
MBygga skrev:
Hjulen skall bara glappa några mm som mest, är det mer bör du kunna dra åt insexskruven mer. Du bör också lägga på Locktite på skruvarna för att undvika att de går upp igen.
Det andra problemet verkar kunna bero på två saker, antingen att du har överskjutande slingkabel upplindad i närheten av laddstationen (gäller tydligen även laddarkabeln) eller så har du ett fel i laddarens kretskort, ring supporten så skickar de ett nytt eller så får du skicka in laddaren.
Jag drog åt den ena skruven så hårt det bara gick (hade nästan fått insexskruven att gå av om jag dragit hårdare). Dock gick den andra skruven inte att dra åt något, men det är det hjulet som känns glapp när man lyfter upp den och rör på hjulen fram och tillbaka, man känner och hör när det tar i.

Har ingen överskjutande slingkabel upplindad vid laddstationen, men efter 6m från laddstationen ligger den lite ihoprullad. Konstigt att den isåfall helt plötsligt börjat reagera på det, men det blir det första att testa imorgonbitti (tur att man är hemma just imorrn)
 
Dra ur skruven om det går, och dra ner den igen. Kan vara skit i gängen som stoppar.
 
M@ZE skrev:
Jag drog åt den ena skruven så hårt det bara gick (hade nästan fått insexskruven att gå av om jag dragit hårdare). Dock gick den andra skruven inte att dra åt något, men det är det hjulet som känns glapp när man lyfter upp den och rör på hjulen fram och tillbaka, man känner och hör när det tar i.

Har ingen överskjutande slingkabel upplindad vid laddstationen, men efter 6m från laddstationen ligger den lite ihoprullad. Konstigt att den isåfall helt plötsligt börjat reagera på det, men det blir det första att testa imorgonbitti (tur att man är hemma just imorrn)
Går det att skruva ur skruven? Vissa senare maskiner Locktitades innan leveransen har jag läst, kanske har du en av dem. Underligt att den gått upp i så fall eller så har hjulet glappat hela tiden. Har du känt på dem tidigare? Försök att skruva ur den och sedan skruva i den igen med ny locktite är mitt råd.
 
MBygga skrev:
Går det att skruva ur skruven? Vissa senare maskiner Locktitades innan leveransen har jag läst, kanske har du en av dem. Underligt att den gått upp i så fall eller så har hjulet glappat hela tiden. Har du känt på dem tidigare? Försök att skruva ur den och sedan skruva i den igen med ny locktite är mitt råd.
Skall prova imorrn och se om skruven åkt upp, har aldrig tänkt på detta tidigare förens jag läste om vobblandet och att den ibland får utanför arbetsområde även om den var innanför. Provar och se om jag kan skruva upp den, den andra gick ju att skruva till en del så det borde inte varit locktitad.
 
Redigerat:
MBygga skrev:
Fast i så fall borde väl Landroiden vara indragen i Danmark, Italien och Spanien också kan man ju tycka då patenten säkert gäller på de marknaderna också. Ringde Hasse på supporten och enligt honom håller man på att uppdatera sidan men han visste inte till vad och inte heller när den återkommer.

Om HQ har patent och eller betydande försäljning i de länderna.... eller för den delen landroid.

Man tar inte ner en hemsida för att uppdatera, man gör den nya uppdaterade sidan parallellt och sen switchar man.

Edit : man låter åtminstone en placeholdersida vara uppe för att visa att man fortfarande finns.../produkten finns
 
Redigerat:
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Skulle det bli ett söljstopp så indikerar ju detta att Landroiden inkräktar på patentet.

Om det blir ett tillfälligt säljstopp bedömt av rätten så indikerar det på att just den instansen ser det som möjligt att Worx kan komma att förlora eller bli ersättningsskyldiga.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.