I Officepaketet, markera din text tryck ned shift och F3 då kan du växla mellan små och stora bokstäver!

Det har funnits några otrevliga tillfällen när man märker att man skrivit mycket och Caps Lock har varit intryckt.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Då måste du titta för mycket på tangetbordet när du skriver ;)
 
Så sant det gör jag, håller även händerna helt fel på tangentbordet, ja jag gör nog det mesta fel men jag skriver fort som fanken i alla fall.
 
  • Gilla
obba
  • Laddar…
Mikael_L
tharnstrom77 skrev:
I Officepaketet, markera din text tryck ned shift och F3 då kan du växla mellan små och stora bokstäver!

Det har funnits några otrevliga tillfällen när man märker att man skrivit mycket och Caps Lock har varit intryckt.
Då kan jag meddela en funktion som många inte har en aning om.
Att med en skruvmejsel bryta bort CAPS LOCK knappen.

Det har jag gjort i många år nu med varenda tangentbord som jag regelbundet använder. Undantag bärbara, då jag inte är lika säker på om man råkar skada något på dessa och den eventuella skadan blir direkt betydligt dyrare och jobbigare att fixa.

Och tycker ni det verkar tveksamt, så prova att fråga er själva över hur många ggr du tryckt på CAPS LOCK med avsikt, de senaste 10 åren !!
För mig är antalet ggr exakt Noll !!! :)
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
tharnstrom77 kanske jobbar med redovisning? Verifikationstexterna skrivs ofta(alltid?) med stora bokstäver och då är det lätt hänt att glömma att "koppla om" när man skriver på andra ställen...
 
mexitegel skrev:
Verifikationstexterna skrivs ofta(alltid?) med stora bokstäver
Detta är inget jag stött på. Är det någon lokal "byråstandard" kanske? Eller så har jag bara lyckats missa att det är vanligt.
 
skriver inte verifikatinstexten med stora bokstäver.
 
Mikael_L skrev:
Då kan jag meddela en funktion som många inte har en aning om.
Att med en skruvmejsel bryta bort CAPS LOCK knappen.

Det har jag gjort i många år nu med varenda tangentbord som jag regelbundet använder. Undantag bärbara, då jag inte är lika säker på om man råkar skada något på dessa och den eventuella skadan blir direkt betydligt dyrare och jobbigare att fixa.

Och tycker ni det verkar tveksamt, så prova att fråga er själva över hur många ggr du tryckt på CAPS LOCK med avsikt, de senaste 10 åren !!
För mig är antalet ggr exakt Noll !!! :)
Rent estetisk finns det mjukvarumässig lösning på caps lock. Då kan tangenterna sitta kvar.
På mina datorer har jag 3 shift tangenter istället för 2 plus 1 caps lock.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Mikael_L
Himmapularen skrev:
Rent estetisk finns det mjukvarumässig lösning på caps lock. Då kan tangenterna sitta kvar.
På mina datorer har jag 3 shift tangenter istället för 2 plus 1 caps lock.
Mer info tack!
Så kan jag få bort skiten på mina bärbara också.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Detta är inget jag stött på. Är det någon lokal "byråstandard" kanske? Eller så har jag bara lyckats missa att det är vanligt.
Nu är vi ju OT igen :). Vet inte om det är ett lokalt påfund eller om jag bara haft turen/oturen, men i vart fall så tycker jag det blir tydligare på rapporterna på det viset.
 
mexitegel skrev:
Nu är vi ju OT igen :).
Händer så lätt... :D:surprised:
 
Mikael_L skrev:
Mer info tack!
Så kan jag få bort skiten på mina bärbara också.
Win 2000, WinXP, Win 2003
http://johnhaller.com/jh/useful_stuff/disable_caps_lock/
Funkar perfekt!!

Eftersom att jag envist klamrat mig fast vid WinXP, som är stabilt för mig, så kan jag inte uttala mig om länkarna nedan.
________________________________
Win 7 & Vista
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/disable-caps-lock-key-in-windows-vista/

http://www.wikihow.com/Disable-the-Capslock-Key-in-Windows

Ersätter skruvmejseln i ett litet kick! ;-)
/Ola
 
Funktionen finns redan inbyggd i Office. :)

How to Change Text From UPPERCASE to lowercase and Vice-Versa

Have you ever typed a entire sentence and accidentally left the caps lock key turned on. Its not necessary to delete everything you've typed and start again. You can change the case of the text you have typed very easily in Word 2007

Start by using the mouse to highlight the text you want to change and select the Home tab on the ribbon and look closely at the Font panel. You will see a little downward pointing arrow beside the Aa symbol. Click on this arrow and you will see a drop down menu of choices.


- Sentence case will put a capital letter at the beginning of each sentence that you have highlighted and make all the rest lower case
- lowercase will make all the text lower case
- UPPERCASE will make all the text upper case
- Capitalize Each Word will put a capital letter at the start of each word
- tOGGLE cASE will change the case of every letter selected. Upper will become lower, lower will become upper.
 
Windows editorer är ett under av effektivetet :rolleyes:

I XEmacs trycket man bara på Meta-L för att ändra det ord cursorn står på, klart på 0.25 s.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
mikael_l skrev:
mer info tack!
Så kan jag få bort skiten på mina bärbara också.
CAPSLOCK ÄR JU JETEROLIGT????
DET INDIKERAR VERKLIGEN HUR SERIÖS OCH ALLVARLIG MAN ÄR SOM MÄNNISKA!!!! :cool:

Lite brasklapp till forumet som verkar har ett capsfilter med för jag var tvungen att skriva om hela texten en gång till med caps.
Och NEJ jag orkade inte varken testa med Fria Kontoret eller ladda hem Office nån siffra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.