Hej!

Precis nybliven husägare och verktygen som jag beställt börjar trilla in... En pall har hittills kommit men more to come.
Elverktygen säger sig självt, de kommer att förvaras i sin respektive plastlåda och upp på hyllan i garaget.
Men alla handverktyg. Hur gör ni med dem?
Löst i ett organiserat kaos på diverse hyllor? I en verktygslåda? Upphängda i alfabetisk ordning och efter storlek på en verktygstavla?
Eftersöker nu bilder. Gärna med lite text till där det står exempelvis inköpsställe och pris.

Det lutar åt en smidig verktygstavla från biltema för 350kr.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Arbets...rktygstavla-och-hallare/Verktygstavla-193641/
Garaget är uppdelat med en "huvuddel" och en liten förrådsdel. Jag har fått förrådsdelen tilldelad av min sambo för verktyg och mina projekt. Arean är kraftigt begränsad. Gissar på ca 8-9 kvadrat...
Därför kommer jag personligen hålla utkik efter smarta effektiva lösningar.

Spottar ut ytterligare en fråga.
Kan elverktyg förvaras i kallgarage där temperaturen troligtvis kommer understiga nollan i vinter?
Borde inte vara något problem va? Men batterimaskinerna kanske jag tar in i värmen...

/Gizmo
 
Lite åsikter, du gör förstås precis som du vill ändå.

Mycket beror på det utrymme som man disponerar. Jag har ett litet kallförråd. Därför är det viktigt att få till förvaringen kompakt.

Det brukar gå till som så att jag fixar med något. Sedan blir det sent och jag samlar ihop mina verktyg i en hink som hamnar i förrådet. Efter ett tag har jag många hinkar med blandade verktyg i förrådet.

För mig är det viktigt att det ska gå fort att plocka ur hinkarna, till samma plats varje gång.

En verktygstavla tar stor plats och är bra för de oftast använda verktygen vid arbetsbänken, dvs inget för mig.

Jag har modifierat en lagerhylla, typ IKEA Ivar. Satt hyllplanen på fullt utdragbara gejdrar.
Det finns några bilder i den här tråden, men jag har förfinat systemet lite grand, så verktygen ligger mer fast, de sista bilderna är mer representativa för hur det ser ut.

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/173426-modern-kastlada-sorteringsfack.html

Jag har ännu inte riktigt löst bulkförvaringen av skruv och spik.
 
Jag har dom biltema tavlorna du länkar till, och krokar därifrån. Men jag tycker biltemas sortiment på krokar är lite smalt så man får modifiera lite för att optimera dom. Krokar från Clas Ohlsson passar också på dom tavlorna.

Jag gillar att få upp allt på tavlor, det blir fin struktur. Jag har sektionerat, typ "mätverktyg", "saker till slipmaskinera", "Bilverktyg", "Hylsnycklar och dyl" osv :)

Kan föröska fixa bild ikväll :)
 
Jag har en öppen verktygsväska, där jag förvarar alla verktyg som jag använder (eller kan tänkas användas) "dagligen" till standardjobben. Dvs här finns min hammare, skiftnyckel, avbitare, polygrip, skruvmejslar, bitssatser, lite borr och hylsor, kompakt skruvdragare, multicutter, kort fogsvans, snöre, buntband, vinkelhake, ja helt enkelt det som används så ofta att det inte ens är lönt att hänga upp eller packa undan. Skall man göra något så tar man väskan och sen har jag en sortimentlåda med de vanligaste träskruv, lite gipsskruv, plugg mm, dessa två brukar räcka långt.

Dubletter av verktyg och större "udda" handverktyg förvaras i organiserat kaos i pannrummet, på väggar, golvet, några backar och på ett bord. Sen har jag två större verktygslådor i plast med lock, en "el"-väska och en "vvs"-väska. I dessa förvarar jag verktyg och tillbehör som är uteslutande till dessa jobb, ex rörtång, rörskärare, kopplingar mm. Då kan man ta den väskan om man skall VVS'a.

Så för att svara på den specifika frågan angående att hänga upp verktygen så ser jag ingen mening med att hänga upp verktyg man använder ofta, det slutar för min del med en vägg som är tom. och att hänga upp verktyg som man sällan använder, då känns det mest som man gör det för att det är snyggt. Mer effektivt att ha det prydligt undanstoppat (öppet som magnu visar) eller i lådor
 
Jag tycker en verktygsvagn med insatser i lådorna verkar vara det ultimata alternativet, till exempel biltemas "Verktygsvagn, 7-lådors" http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...stadsutrustning/Verktygsvagn-7-ladors-193722/ och sen deras insatser med verktyg, till exempel "Blocknycklar, 12 st." http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...lock--och-lednyckel/Blocknycklar-12-st-10022/

Problemet är att jag inte är jättesugen på att köpa en helt ny uppsättning verktyg bara för att få insatserna.
 
Plastbackar, hyllor, lådor och verktygsvagn är min metod. Jag vet var jag har grejerna iaf men frugan tycker jag ska ha verktygstavla, helst med imålade konturer.
För mig går verktygstavlan tokbort av samma anledning som andra skrivit.

Estetiskt ser min lösning för dj...g ut men sen funkar för mig.

Denna står alltid öppen och sväljer massor.
verktygsvagn-fatmax.jpg
 
Redigerat:
Det beror lite på vad verktygen ska användas till, är det till renovering eller är det mer en verkstad?
Själv har jag nästan alla handverktyg i två verktygs vagnar som är lätta och ta med sig. Elverktygen är ju som du skriver i sina lådor, även hylsnyckelsats, hålsågssats, stämjärn, mm är i sina lådor.
Skulle inte klara av att ha handverktygen upphängda på en tavla, för att det skulle aldrig vara där :rolleyes: så för mig så passar lådor och vagn väldigt bra.
Det enda som är upphängt är de lite längre tvingarna och några handsågar.

Verktygsvagn
Lösa lådor till små krafs

Nimajneb, var något snabbare...
 
Redigerat:
Jag jobbar ganska mycket i verkstaden, så jag har allt på verktygsplåtar eller i lådor. När jag behöver verktyg ngn annan stans så plockar jag ned det jag behöver i en hink. Har däremot nu insett att jag springer onödigt mycket till källaren för att hämta verktyg jag behöver, så planen är att skaffa en låda/vagn med alla basverktyg och skruv/spiksortiment som används i mobila projekt runt huset.

Att ha elmaskiner i sina lådor tycker jag är jobbigt. Har byggt en stor låda under arbetsbänken, och där ligger alla maskiner huller om buller. Behöver man ngt tar man snabbt upp det, utför arbetet, snurrar upp sladden runt maskinen och ner i lådan igen. Inte ens systainern till ts55 används.
 
@magu: Det där var smart, med utdragbara hyllplan :). Det kopierar jag bums :)
 
tlundberg skrev:
Problemet är att jag inte är jättesugen på att köpa en helt ny uppsättning verktyg bara för att få insatserna.
Jag tror du kan göra likadant som jag visade i något inlägget ovan med plywodskivor som man sågar ut hål i. Då får du in andra verktyg än biltema.

Men hur bra är Biltemas verktygsvagn? Jag hittade något likanande på Bauhaus för ett tag sedan, men den var rejält racklig. Ingen stabilitet alls.
 
Har faktiskt inte känt på den. Men för 3000kr får man väl hoppas att den är rejäl?! Egna insatser gjorda i trä är ingen dålig idé! Blir ju helt klart mer anpassningsbart :) Nackdelen jag kommer på såhär på rak arm är ju att det blir tyngre än formgjutna plastinsatser...
 
Jag har ett hemmabygge. En bottenplatta på fyra låsbara hjul, ovanpå den tre styck kraftiga skrivbordshurtsar med fem lådor i varje, ovanpå den en tjock massiv träskiva med ett skruvstycke. Rejäl verktygslåda och arbetsbänk i ett. Väger nog 300 kg lastad. Solid till max, riktigt stabil att jobba på.

Ska modifiera den med ett grenuttag på sidan, så att man bara behöver plugga i en sladd. Funderar dessutom på några halvrör i plast, liknande hängrännor, på baksidan för långa stållinjaler, vattenpass, fogsvansar och liknande.
 
Jag har ett IKEA-bänkskåp med lådor och plastmattor i botten av lådorna.
 
Jag har en liten verktygsvagn med överskåp som jag köpte för en femhundring när jula hade utförsäljning. Lösa handverktyg i lådorna och mindre elverktyg i skåpet i underdelen. Större elverktyg som används mera sällan ligger på ett skåp. Det hela fungerar bra men vagnen är egentligen för liten men det är å andra sidan snickarboden också. Hylsnyckelsatser och andra satser i plastlådor ligger i ett skåp vilket funkar sådär.
 
Tack för alla svar!

Det verkar ändå som att de flesta föredrar den "klassiska verktygslådan" framför det mer estetiska.
Jag ska invänta en större renovering innan jag sätter igång med verkstadssorteringen för att se vilka verktyg som används mest, de ska ju så klart finnas mest tillgängligt.

Jag har hittills redan köpt 2 plasthyllor från Biltema som jag kan rekommendera.
Stora och sväljer oerhört mycket saker. Lastvikt är 70 pannor per hyllplan.
2 för 599kr på 5-hyllsmodellen.

87-506_l.jpg

Och idén med att modifiera en gammal lagerhylla till utskjutbara hyllplan är fantastisk.
Smart. Enkelt. Billigt. Precis vad jag eftersökte!!!
Detta kommer att kopieras i någon utsträckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.