jkarlberg skrev:
[länk]

Så slipper du göra allt själv :)
Men hur kul och personlig blir ett sånt hus?

Känns som de är bra på att upplysa om vad som ingår i inredningsväg men mindre bra på att upplysa om vad som används för att bygga huset, inget om vägg konstruktioner, isolering, osv, sen torpargrund.

har man de förutsättningar TS har med tillgång till bra priser på material och en massa "gratis" saker så tycker jag det är ganska givet att bygga ett eget designat lösvirkeshus, det är ju klart roligare att göra sitt "egna" hus, samtidigt som man kan välja sin egna kvalitetsnivå.
 
Pumba skrev:
Men hur kul och personlig blir ett sånt hus?

Känns som de är bra på att upplysa om vad som ingår i inredningsväg men mindre bra på att upplysa om vad som används för att bygga huset, inget om vägg konstruktioner, isolering, osv, sen torpargrund.

har man de förutsättningar TS har med tillgång till bra priser på material och en massa "gratis" saker så tycker jag det är ganska givet att bygga ett eget designat lösvirkeshus, det är ju klart roligare att göra sitt "egna" hus, samtidigt som man kan välja sin egna kvalitetsnivå.
Ja det var ju mycket designat de skulle ha,, ett rektangelformat hus på 140m2...

Har man tomt, vatten och avlopp gratis och kan fixa grunden själv så skulle jag nog överväga ett älvsbyhus ändå..

Allt färdigt, bara ställa sig att laga maten när de skruvat ihop huset..
 
jkarlberg skrev:
Ja det var ju mycket designat de skulle ha,, ett rektangelformat hus på 140m2...

Har man tomt, vatten och avlopp gratis och kan fixa grunden själv så skulle jag nog överväga ett älvsbyhus ändå..

Allt färdigt, bara ställa sig att laga maten när de skruvat ihop huset..
Syrran har byggt just Höner här på gården för 5 år sedan.... Jag gillar inte planeringen på Älvsbyhus 1½ plans.
Man måste ju även väga in att det kostar en del att göra iordning övervåningen. För syster så var det ganska mycket pyssel, det är ju VÄLDIGT budgetbyggt inte ens insektsnät på övervåningen. Ska man få det skapligt så är det ganska mycket pengar i tillval, takkupa säkert 65 000, kaminen kostar säkert lika mycket, byta lite dörrar och skåpsluckor mm. Visst kan man bygga takkupan själv men hur roligt är det att börja bygga om ett helt nytt hus?

Skulle kunna tänka mig ett av vinkelhusen från Älvsbyhus och det är även det vi ska matcha "vårt" hus mot kvalitets och kostnadsmässigt

I övrigt så är inte huset designat på ditt sätt att se på det, men jag är väldigt nöjd med planlösningen, som jag kan på precis som jag vill. Det känns som en stor fördel.
 
Pumba skrev:
Men hur kul och personlig blir ett sånt hus?

Känns som de är bra på att upplysa om vad som ingår i inredningsväg men mindre bra på att upplysa om vad som används för att bygga huset, inget om vägg konstruktioner, isolering, osv, sen torpargrund.

har man de förutsättningar TS har med tillgång till bra priser på material och en massa "gratis" saker så tycker jag det är ganska givet att bygga ett eget designat lösvirkeshus, det är ju klart roligare att göra sitt "egna" hus, samtidigt som man kan välja sin egna kvalitetsnivå.
Håller med. Vi har dessutom sett och hjälpt till med grunden till syrrans Älvsbyhus. Det avlöpte väl i och försig ganska bra (tack vare tur med vädret...) men det finns ju en del till att önska i deras konstruktion som vi sett på nära håll...
 
Tjacko skrev:
Utan att veta mer än att ni bor på en "sandås" så är det värt att kolla upp möjligheten till grundvattenvärme i stället för bergvärme. Bättre verkningsgrad än bergvärme och beroende på djup till berg och till grundvatten kan det bli avsevärt bättre kalkyl än bergvärme.
Många gånger är det att gå över ån efter vatten om man bor på en ås.
Du låter lite som pappa :D han pratar om jordvärme! Efter vad jag förstått om bergvärme så är det kostnadsmässigt nästan nödvändigt att ha nära till berget så det alternativet verkar gå bort.
Men vad är skillnaden till grundvattenvärme?
Det är väl vatten i bergvärmehålet också för att få en effektiv värmeöverföring? Med grundvattenvärme borrar man till vatten? Kan inte så mycket om detta :surprised:
Tror våran borrade brunn är runt 40 m ner. Vi har gott om vatten, legat handelsträdgård här innan vi flyttade hit och de hade vatten till alla odlingar + 7 växthusbevattningar.

Är pappa vilse som pratar om jordvärme? Traktorgrävare har vi...
 
pelpet skrev:
Om ni väljer duschkabiner så blir badrummet tekniskt sett inte ett våtrum. Då räcker det att tätskikta golvet och ett visst uppvik. Annars är våtrumsfärg på väggarna nog det billigaste sättet att få ett korrekt våtrum. Fibo-trespo och alloc wall & water ligger på ca 500 kr/m2 dvs ingen billig lösning.
Bra info. Men det kommer bli skivor eller kakel på väggarna. Vill inte ha plastmattor o färg. Vinsten med skivorna framför kakel är väl tiden. Ingen av oss har kaklat större ytor så det lär ta tid.
Att bygga billigt är ju målet, fast vi vill ändå ha ytor vi gillar.
 
Angående golvvärme eller radiatorer.
Kan det inte vara så att den extra kostnaden för golvvärmen tjänar man in på mindre vvs-jobb?
Det är ju även en vinst att slippa elementen.
 
Pumba skrev:
Golvvärme är ju bättre på många vis, ska själv börja bygga om 3 veckor och vi har valt golvvärme, det var ju bara en skitsumma i sammanhanget för golvvärmen, 30 000kr har jag för mig materialet var i offerten.
Men fördelarna är ju massor, det stora som jag ser är ju att man slipper har en massa fula radiatorer uppsatta var stans i huset, jag kan ställa mina möbler mot vilken väg som jag vill utan att fundera på den saken.

Kan nog tycka stommen låter billigt beroende på vad som ingår där, det är ju en hel massa spik osv som ska till.
Stommen inkl tak har vi räknat mycket noga på. Alla 195x45 finns på gården. till 45x45 kommer vi att klyva själva. Vi har klyvsåg. Vi har kvar kontot på bygghandeln 1 km bort där vi hade riktigt bra priser när vi byggde stallet (billigare än byggmax men betydligt bättre virke). Där köps allt annat, plåt, plast, papp, syllpapp mm.
11 000 kr kommer spik och skruv att kosta ungefär! Jag hoppas även vi kan göra lite på betongen. Har en gammal vän där och fick en del rabatt när vi gjöt plattan till stallet, men för säkerhets skull har vi räknat på fullpris.

Pumba skrev:
Badrum kan man ju alltid leta någon polsk firma till eller dyl, om man är noga med efterforskning, finns mycket duktigt folk samtidigt som det finns folk som inte ska ha med kakel att göra.
Usch! Känns läskigt :surprised: Måste nog ha bra referenser då!
Pumba skrev:
EL är en ganska dyr post, vi bygget ett hus i samma storleksklass som ert tänka och elkostnaden är 75 000kr+ moms, för material + elektriker.
Ja, här är ju svårt att göra något. Köpa in material själva och kanske dra rören. Synd för pappa kan el men har inte rätt behörighet.
Pumba skrev:
Kaminen kan du hitta billigare, går säkert komma ner till närmre hälften om du inte är allt för kräsen gällande utseende.
Golv är inte billigt, ska du ha tex ekparkett så har du ju lätt en kostnad på 35-40 000kr för hela huset.
Funderar på att lägga typ 22 mm furu och skippa spånskivor under? Kan det fungera?
Pumba skrev:
Vi räknar våra badrum som är liknande i storlek till ca 45 000kr för material och sen ungefär samma summa för plattsättning.
VVSen är ju lite beroende på vad ni ska göra, en del kan man ju rent av fixa själv, ca 50 000kr har vi i arbetskostnad där.

Sammanfattning som jag skulle gissa priserna
Platta: 150 000kr
Stomme: 300 000kr
Kök: 75000kr
Kamin 35 000kr
badrum 100 000kr
Värme 75 000kr
EL/VVS 140 000kr
Innerväggar/Golv: 75 000kr

Sen hade jag nog gjort en klumpsumma för div, tex grus, transporter, smågrejer som tillkommer osv säg 100 000kr

Har gissar lite utifrån de priser vi har fått.

Dock lite frågande till stomme/innerväggar osv, det är ändå billigt, en rejäl ytterdörr av kvalitet kostar på rätt bra, som exempel, sen kan ju köpa nått billigt på byggmax eller dyl, beroende på vilka krav man har.
Det låter strålande, 950 000 + 100 000 för tillkommande! :p
De där 50 000 över miljonen kan vi nog hämta hem på stommen...

Tack för inputen!
 
lundsbo skrev:
Du låter lite som pappa :D han pratar om jordvärme! Efter vad jag förstått om bergvärme så är det kostnadsmässigt nästan nödvändigt att ha nära till berget så det alternativet verkar gå bort.
Men vad är skillnaden till grundvattenvärme?
Det är väl vatten i bergvärmehålet också för att få en effektiv värmeöverföring? Med grundvattenvärme borrar man till vatten? Kan inte så mycket om detta :surprised:
Tror våran borrade brunn är runt 40 m ner. Vi har gott om vatten, legat handelsträdgård här innan vi flyttade hit och de hade vatten till alla odlingar + 7 växthusbevattningar.

Är pappa vilse som pratar om jordvärme? Traktorgrävare har vi...
Nej, din far är definitivt inte ute och cyklar :).

Bergvärme, jordvärme, grundvattenvärme eller sjövärme är i grunden samma sak. Man använder samma typ av värmepump - det som skiljer är hur man hämtar värmen från jorden(eller vattnet), den sk. kollektorn.

Vid bergvärme så läggs kollektorn (i praktiken är det slangarna) i borrhålet. Borrhålet måste inte vara vattenfyllt, men det underlättar. Man kan fylla hålet med sand som då överför bergets värme till slangarna. Precis som du säger så blir bergvärme ofta kostsamt om man har långt till berget, detta eftersom den sträcka som man borrar innan man når berget måste fodras med stålrör. Detta brukar innebära en merkostnad på 300 kr/metern eller mer. I en normal bergvärmeoffert ingår 6 meter foderrör, allt utöver det debiteras extra. Du kan gå in på SGU's hemsida och kolla på data från brunnar i din närhet så kan du få en uppfattning om hur djupt det är till berg. http://www.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html

Vid grundvattenvärme så hämtar man vattnet från en brunn med hjälp av en pump och kör det genom en värmeväxlare dit också kollektorn är ansluten så att kollektorn värms. Vattnet leds sedan tillbaka ner i en annan brunn. Denna typ av värme är både bra och dålig. Fördelen är att man får en väldigt bra effektivitet(COP) i anläggningen (förhållandet mellan tillförd energi (elström) och den energi man får ut totalt) eftersom vattnet alltid håller sig runt minst 4 grader. Nackdelen är att det behövs extra pumpar (som också drar ström) och lite mer underhåll för att rensa värmeväxlare från smuts mm.

Jordvärme bygger på att man helt enkelt gräver eller plöjer ner kollektorn (slangen). Detta är normalt betydligt billigare bergvärme och grundvattenvärme. Särskilt i ert fall då ni har tillgång till traktorgrävare :). Dock måste ni lägga längre slanglängd i sandjord än vad man gör i andra jordtyper. Men slang är billigt och ju mer slang ni får ner, ju bättre effektivitet får ni på er anläggning. Tänk på att max rekomenderad slanglängd är 400 meter, det går ofta att köra 10-20% mer men sedan är det läge att dela upp på en slinga till. Dock skulle jag tro att ni kommer klara er med en slinga med nybyggt hus. Effektbehovet torde inte vara så stort.
 
  • Gilla
lundsbo
  • Laddar…
Appropå elen, så om din far verkligen kan den biten så försök hitta en elektriker som är medgörlig som kan designa anläggningen men att din far gör grovjobbet. Det är inte helt "by the book" men det sparar er många pengar.

Du har dock glömt en viktig post i kalkylen och det är taklagsfesten ;)
 
  • Gilla
lundsbo
  • Laddar…
Jätte bra info och väldigt intressant länk! En av grannarna som bor lite lägre än vi har 48 m till berget. Vet inte om det anses mycket eller lite?
Vet du om det går att använda även jordvärmen för kyla på sommaren. Med någon typ av växlare borde det kunna fungera?! Har du någon priside på vad jordvärme inkl värmepumpen kan kosta?
 
48 meter är mycket, ja. :)

Ja, det går att använda jordvärme även för kyla, den blir dock inte lika effektiv som berg eller grundvattenvärme eftersom marken är betydligt varmare framåt sensommaren, det gör att man får dimensionera lite annorlunda bara men visst fungerar det. Tänk dock på att kylkostnaden måste räknas med i er energikalkyl. Det kan därför vara klokt att komplettera med kylan i efterhand av byråkratiska skäl....

Kylan kopplas lika för alla typer av installationer och precis så använder man normalt en värmeväxlare på kollektorn som kyler en kylkrets. Eftersom ni tänkt er att ha golvvärme(?) så skulle jag rekommendera att ni satsar på infällda takkonvektorer för kylan. Det blir dyrare, men bra mycket snyggare. Annars får ni (fula) element på väggarna i allafall.

En jordvärmeanläggning är inte svår att installera själv, och materialet uppskattar jag till c:a 60 tkr (exkl. kyla). Då med en NIBE1126 och 300 meter slang. Detta måste ni givetvis räkna noggrannare på innan ni sätter igång. Ett tips är att använda varmepumpsforum.com, där får ni gratis hjälp med dimensionering. Kunskapen där är skyhögt större än kommersiella installatörer normalt besitter..
 
  • Gilla
lundsbo
  • Laddar…
har ni räknat med fönster å dörrar i stommen, annars e ju de en ganska stor utgift.
 
Japp, fönster, dörrar och allt annat vi kommer på.
 
  • Gilla
Malten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.