slacker skrev:
Ack - Talmetern, vilken underbar uppfinning - Kanske inte alla som vet att den enkelt talar om diametern om man lägger bandet runt tex ett rör och lägger pilen vid 10cm mot den övre skalan på bandet.
Det där bankade plåtslagar pappa in i skallen på en vid tidig ålder.

[bild]
Låter som att jag behöver en talmeter! Vilken är bäst?

Men förstår inte din bild. Är pilen fixed? Måste man lägga den mot 10 cm? Eller menar du att pilen visar diametern?

Är här för att lära mig...!

/J
 
Kopparkullen skrev:
Min liknar den Conrad har...

[länk]
Och denna skjuter fram nytt blad?
/J
 
erikssonjorgen skrev:
Och denna skjuter fram nytt blad?
/J
Om den fungerar som min så ska den göra det.
 
Mikael_L skrev:
Och nu förväntar jag mig att få lära mig vad rätt håll är !! :)
Du ska använda dig av "ritsen" i bladet, som fungerar som en brottanvisning, dvs bryt sektionen "bakåt"

Ifall du pressar bladet mot ett bord t.ex. så ska "ritsarna" vara neråt.

Testa vettja :)

På ena hållet så knäcker man lätt bort en sektion med fingrarna, åt andra hållet så går det mycket svårare, och det är även lätt att knäcka bladet så det bryts utanför "ritsarna"
 
erikssonjorgen skrev:
Låter kanon. Jag har denna funktion i en ask för extrablad. Mycket smidigt. Skjuter fram ett nytt blad, tar det (drar ut det) och nästa blad matas upp och klickar fast i reglaget.
Finns detta på knivar? Super! Länk till någon? Vi brukar ju vara duktiga på att länka här.... :)
/J
De flesta knivar med magasin har denna funktion, fast många användare känner inte till det utan drar ut magasinet och laddar manuellt ett nytt blad.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Kniv-och-Hyvel/Brytbladskniv-18-mm-191052/
Enligt beskrivningen på t.ex. denna kniv så lär den ha automatiskt bladbyte.

Många av Stanleys 18mm knivar har samma funktion.
 
erikssonjorgen skrev:
Låter som att jag behöver en talmeter! Vilken är bäst?

Men förstår inte din bild. Är pilen fixed? Måste man lägga den mot 10 cm? Eller menar du att pilen visar diametern?

Är här för att lära mig...!

/J
Hultafors såklart..
 
obba skrev:
Hultafors såklart..
Det var ett kryptiskt svar eftersom det bara är hultaforts som tillverkar Talmetrar.

Jag kör den blåa 3m varianten och andra rullar för större längder.
 
Och är man riktigt effektiv så har man ett par Talmetrar. Då kan man sätta av höjden med den ena och bredden med den andra, så behöver man bara gå en gång.
 
Googles sökfält kan väldigt mycket mera än bara söka. Räkna, t.ex. Pröva att skriva in 12*26+3

Den har även enhetsomvandling. Skriv in "10 square feet in square meters" så kommer svaret "10 (square feet) = 0.9290304 square meters".

Valutaomvandling: "25 australian dollar sek" så kommer det i kronor.

Det finns ännu mer.
 
MathiasS skrev:
Det var ett kryptiskt svar eftersom det bara är hultaforts som tillverkar Talmetrar.

Jag kör den blåa 3m varianten och andra rullar för större längder.
Den blå tycker jag snabbt blir racklig o fjädern blir slapp snabbt, jag kör den svarta utan bältesclips. Klockren
 
Det där med rutorna hade jag på en gammal Audi från 2000 fast tvärt om det stängde rutan istället.
Det tog något år också en dag var en ett par rutor nedkörda. Jag tryckte på knappen lite längre än jag egentligen skulle och alla rutor åkte upp själva. Sjuktbra!
 
När det gäller Googles sökfält så brukar jag använda just enhetsomvandlaren och valutaomvandlaren, jäkligt smidigt. Istället för att göra 20 inlägg om andra vettiga funktioner som t.ex. väder, flight tracking etc så kan man ju kolla wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Google_search_features under kapitlet "special features"
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
andersmc skrev:
Talmetern är ett fantastiskt verktyg, och förmodligen för enkelt att använda, så de flesta överarbetar. Man behöver alltså normalt inte mäta, man behöver inte titta på skalan. Man tar måttet man ska ha, sedan överför man det till ämnet genom att rispa med ena klacken.
Precis. Egentligen skulle bandet kunna vara blankt, utan siffror.
 
andersmc skrev:
Och är man riktigt effektiv så har man ett par Talmetrar. Då kan man sätta av höjden med den ena och bredden med den andra, så behöver man bara gå en gång.
Jag är med i samma klubb. Sjukt bra! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.