Är det möjligt att få en boyta på runt 140 m2 för miljonen?
Givetvis räknar vi med att göra det allra mesta själva...
Huset vi ritat är rektangulärt, utan vinklar/utstick för att förenkla. 9x15,5 m innermått.

Tomt har vi, men vi måste stycka så min sambo får vara med och låna/äga.
Avloppsanläggning finns och likaså eget vatten. Grävmaskin och slang/rör för anslutning har pappa, som även gör grunden.

Vad ska vi välja för grund? Platta med golvvärme (kostnad ca 155 000 gissar vi på) eller plint/torpargrund som min sambo inte ens vill räkna på. Vi bygger på väldränerad sandås.

Värmesystem? Bergvärme är nog inte aktuellt då vi tror att det är en bit till berget...
Frånluftvärmepump? Kamin kommer att installeras, och jag skulle gärna ha en vedspis också.

Stomme inkl tak o isolering kommer att kosta 230 000kr.
Min sambo jobbar på såg och har bra pris på virke.
Kamin 50 000
Kök 65 000
Badrum (8 m2 bad och 2,5 m toa) pris ???
Värme 100 000???
El/VVS???
Inneväggar, golv mm ??

Någon med bra budget ideér? Är det möjligt?
 
Glömde tillägga att vi köpte de flesta verktyg såsom klyvsåg, såg, spikpistol mm när vi byggde stallet (180m2) förra året.
 
Kök för 65k? Det lät lite lågt. Har du räknat in alla vitvaror/belysning/låd-skåpinredning och såvidare?

Badrum och toa bör ni nog räkna minst 100k på även om ni inte ska ha någon "lyx".
 
Ikea kök för knappt 50 000 inkl vitvaror, bänkskivor mm. 15 000 kr avsatt för belysning och annat som kommer till.
100 000 kr känns lite mycket för badrum exkl vvs? Det beror förstås på om man gör allt själv eller ej. Vi räknar med att göra även fuktspärr själv. Om man tar in hantverkare lär det ju skena iväg, det får vi försöka undvika så långt som möjligt.
Porslinet till badrummen går på 15000 kr - måste försöka göra en budget på resten. har tittat lite på Fibo-tresposkivor för väggbeklädnad, verkar vettigt och prisvärt men har ingen erfarenhet av dessa skivor.
 
Vi renoverade vårt kök med Ikea, 75.000:- inklusive vitvaror och tvättmaskin. Och inga skitgrejer.Vårt badrum gick på 30.000:- med plastmatta då. Gjorde allt jobb själv utom limmning av matta. 21 skåp i köket.

1 mille inga problem. Kör platta med golvvärme. Mycket vvs-jobb som sparas på det istället för radiatorer.
 
Se till att kolla så att ni uppfyller energikrav och att ert tänkta uppvärmningssystem är godkänt enligt nuvarande regler.
 
Tack för input! Huggan; Låter som min kökskalkyl är någorlunda rimlig och att badrum låter billigare än jag gissat men gjorde du om fuktspärr eller bara ytorna? Sambon vill ha platta med golvvärme, mest för att resten bli enklare då, både med golvvärmen och att man har någonstans att stå.

BiFuel; energisystem verkar vara jobbigt att sätta sig in i och välja. Ryktet säger att kommunen har någon man kan prata med, ska undersöka det. Sambon vill ha bergvärme men det blir nog inte så - bor på sandås med långt till berget, jag är mer inne på alternativa lösningar, solpaneler och panna för ved/pellets eller någon sådant.
Vi värmer vårt gamla, gamla hus idag med direktverkande el och vedspis, så vi är vana med eldning... Jag vet faktiskt inte vad som är godkänt men borde inte de flesta system vara det!

Tack ännu en gång för input!
 
Om ni väljer duschkabiner så blir badrummet tekniskt sett inte ett våtrum. Då räcker det att tätskikta golvet och ett visst uppvik. Annars är våtrumsfärg på väggarna nog det billigaste sättet att få ett korrekt våtrum. Fibo-trespo och alloc wall & water ligger på ca 500 kr/m2 dvs ingen billig lösning.

Som jag förstått det så är golvvärme en betydligt dyrare lösning än radiatorer.
 
peternicklas
Golvvärme med en luft/Vattenpump så klarar du nog energikraven. Vi la in golvvärme för 2 år sedan och ångrar att vi inte gjorde det innan, en helt annan komfort med varma golv.
Annars är det väl en frånluft som gäller.
 
Jag håller inte med om att golvvärme är dyrare än radiatorer vid en nybygge med platta på mark.
Även jag tror att ni kan bygga det beskrivna huset för en mille, jag tror faktiskt att det går att komma under miljonen oxå.
 
Golvvärme är ju bättre på många vis, ska själv börja bygga om 3 veckor och vi har valt golvvärme, det var ju bara en skitsumma i sammanhanget för golvvärmen, 30 000kr har jag för mig materialet var i offerten.
Men fördelarna är ju massor, det stora som jag ser är ju att man slipper har en massa fula radiatorer uppsatta var stans i huset, jag kan ställa mina möbler mot vilken väg som jag vill utan att fundera på den saken.

Kan nog tycka stommen låter billigt beroende på vad som ingår där, det är ju en hel massa spik osv som ska till.

Badrum kan man ju alltid leta någon polsk firma till eller dyl, om man är noga med efterforskning, finns mycket duktigt folk samtidigt som det finns folk som inte ska ha med kakel att göra.

EL är en ganska dyr post, vi bygget ett hus i samma storleksklass som ert tänka och elkostnaden är 75 000kr+ moms, för material + elektriker.
Kaminen kan du hitta billigare, går säkert komma ner till närmre hälften om du inte är allt för kräsen gällande utseende.
Golv är inte billigt, ska du ha tex ekparkett så har du ju lätt en kostnad på 35-40 000kr för hela huset.

Vi räknar våra badrum som är liknande i storlek till ca 45 000kr för material och sen ungefär samma summa för plattsättning.
VVSen är ju lite beroende på vad ni ska göra, en del kan man ju rent av fixa själv, ca 50 000kr har vi i arbetskostnad där.

Sammanfattning som jag skulle gissa priserna
Platta: 150 000kr
Stomme: 300 000kr
Kök: 75000kr
Kamin 35 000kr
badrum 100 000kr
Värme 75 000kr
EL/VVS 140 000kr
Innerväggar/Golv: 75 000kr

Sen hade jag nog gjort en klumpsumma för div, tex grus, transporter, smågrejer som tillkommer osv säg 100 000kr

Har gissar lite utifrån de priser vi har fått.

Dock lite frågande till stomme/innerväggar osv, det är ändå billigt, en rejäl ytterdörr av kvalitet kostar på rätt bra, som exempel, sen kan ju köpa nått billigt på byggmax eller dyl, beroende på vilka krav man har.
 
Det är väldigt svårt att gissa vettigt på såna här premisser. Det är väldigt många som frågar "vad kostar det" och sedan tillägger "vi kan köpa xxx jättebilligt" eller "vår släkting fixar det och det". Men rent generellt - ska ni pressa er under 10000/m² i materialkostnad så måste ni verkligen vara duktiga.
 
andersmc skrev:
Det är väldigt svårt att gissa vettigt på såna här premisser. Det är väldigt många som frågar "vad kostar det" och sedan tillägger "vi kan köpa xxx jättebilligt" eller "vår släkting fixar det och det". Men rent generellt - ska ni pressa er under 10000/m² i materialkostnad så måste ni verkligen vara duktiga.
Det finns ju dock stora fördelar i detta fallet om man har tillgång till gratis tomt, gratis vatten/avlopp, det är en ganska stor del i mitt bygge, som förvisso kommer kosta lite mer än det dubbla för samma boyta.

Arbete får man nog räkna med att göra själv och sedan se den hjälp man får som ett extra plus, dock så är det väl bra att ha föräldrar som kan hjälpa till, dessa är väl lite mer "trogna" än vänner och bekantar.

Sen ska man ju ta i beaktning att det är en hela massa tid som åtgår att planera inköp osv.
Därför valde jag själv att köpa ett lösvirkeshus via firma, det är tillräkligt många beslut att ta ändå.
 
lundsbo skrev:
Tack för input! Huggan; Låter som min kökskalkyl är någorlunda rimlig och att badrum låter billigare än jag gissat men gjorde du om fuktspärr eller bara ytorna? Sambon vill ha platta med golvvärme, mest för att resten bli enklare då, både med golvvärmen och att man har någonstans att stå.

BiFuel; energisystem verkar vara jobbigt att sätta sig in i och välja. Ryktet säger att kommunen har någon man kan prata med, ska undersöka det. Sambon vill ha bergvärme men det blir nog inte så - bor på sandås med långt till berget, jag är mer inne på alternativa lösningar, solpaneler och panna för ved/pellets eller någon sådant.
Vi värmer vårt gamla, gamla hus idag med direktverkande el och vedspis, så vi är vana med eldning... Jag vet faktiskt inte vad som är godkänt men borde inte de flesta system vara det!

Tack ännu en gång för input!
Plastmattan är både ytskikt och tätskikt. Bakom är det gips. Rev upp golv och la golvspån sen matta på det med.
 
Utan att veta mer än att ni bor på en "sandås" så är det värt att kolla upp möjligheten till grundvattenvärme i stället för bergvärme. Bättre verkningsgrad än bergvärme och beroende på djup till berg och till grundvatten kan det bli avsevärt bättre kalkyl än bergvärme.
Många gånger är det att gå över ån efter vatten om man bor på en ås.
 
  • Gilla
lundsbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.