Mikael_L
Om jag bildgooglar på "luddlåda" så dyker denna upp:
luddlada.jpg
 
Vi kommer att satsa på att ha all linneförvaring i tvättstugan. Blir ett himla släpande med rena lakan, handdukar osv annars. Lätt att bli liggande på vikbänken då.

Tvättnedkast skulle vara en dröm att ha, för övrigt.
 
Är det någon som har erfarenhet av behovet i villor, dvs hur mycket ludd blir det?:x
Googlade lite och tittar man på storlek och var användning verkar det vara till "Pro" tvättmaskiner och många användare.
Den som visas ovan är på 25l om det är den jag sett.

Har någon erfarenhet av lättbetongskivor som underlag för upphöjda TM & TT?
Ombygda skåp verkar enklare, men tänker även på ljud/vibrationer, där borde lättbetongskivorna vara bättre kan man tycka.
I mitt fall göra nytt på betonggolv/trävägg

/K
 
Y
jo, jag undrar det samma om luddlåda. Detta har ju ålderdomshemmen till deras stora maskiner. Jäkla sörja hamnar i dessa luddlådor.. Så illa borde det ju inte vara ur en vanlig tvättmaskin hoppas jag.. men och andra sidan, man vet ju aldrig.. någon nytta borde den ju göra.. kanske.. jag kan tänka mig ha nytta av den ifall mitt tvivelaktiga avlopp inte kan svälja allt maskinen hinkar ur sig på en gång, luddlådan kan göra flödet lite snällare..
 
Redigerat:
B
luddlåda är alltid bra. finns mindre och större.
ludd samlingen är olika beroende på va du tvättar.
om ni har galler på utlopps brunnen för tvättmaskin kan ni kolla på detta hur mycke det blir där plus allt mer än hälften fastnar ej.
i avlopp ska ju helst bara vatten, kiss, bajs och toapapper finnas. det här nya med avfallskvarn i svenska hem tycker jag ej är så bra
 
Enk Projektet skrev:
..... använt mej av IKEA överskåp till kyl/frys, på det den enklaste bänkskivan så att man kan brottas med dom när dom ska dit:)
Gjorde om luckorna till överskåpen och satte i fullutdragslådor i stället.
Hade en trådback på hjul som jag tog tvätten i, funkade kanon och ska snart till att gör en 3e....
Intressant - du har inte möjlighet att lägga upp bilder på hur det ser ut med IKEA-skåpen ?

mvh/ Lasse
 
Moribusken skrev:
Intressant - du har inte möjlighet att lägga upp bilder på hur det ser ut med IKEA-skåpen ?

mvh/ Lasse
Hittar inga bilder nu, ska leta vidare....
Kommer snart starta en ny tråd ang mitt tvättstuge projekt och då även lägga upp en del bilder....
 
Ett drygt år sen frågan ställdes sist...

Behövs verkligen luddlåda i ett vanligt hushåll? Jag hade aldrig tänkt tanken innan jag läste det här... Nog måste ens avlopp ha viss tolerans på annant än bajs och papper, lite ludd måste väl sköljas bort i rena farten... eller?

En annan fråga: alla ni som ratar torktumlare, varför gör ni det? Är det bara för att de drar mer enegi? Att de eventuellt sliter på kläderna struntar jag i, man köper ju ofta nytt ändå innan man slitit hål på kläderna nu för tiden. För min del älskar jag min torktumlare; man slipper hänga upp strumpa för strumpa, tröja för tröja, bebiskläder efter bebiskläder på ett klädstreck! Bara att ta rubbet ur tvättmaskinen och trycka rakt in i tumlaren... hade jag kunnat hade jag byggt ett transportband som även gjorde det jobbet år mig :D
 
Skånepåg skrev:
Ett drygt år sen frågan ställdes sist...

Behövs verkligen luddlåda i ett vanligt hushåll? Jag hade aldrig tänkt tanken innan jag läste det här... Nog måste ens avlopp ha viss tolerans på annant än bajs och papper, lite ludd måste väl sköljas bort i rena farten... eller?

En annan fråga: alla ni som ratar torktumlare, varför gör ni det? Är det bara för att de drar mer enegi? Att de eventuellt sliter på kläderna struntar jag i, man köper ju ofta nytt ändå innan man slitit hål på kläderna nu för tiden. För min del älskar jag min torktumlare; man slipper hänga upp strumpa för strumpa, tröja för tröja, bebiskläder efter bebiskläder på ett klädstreck! Bara att ta rubbet ur tvättmaskinen och trycka rakt in i tumlaren... hade jag kunnat hade jag byggt ett transportband som även gjorde det jobbet år mig :D
Nej du behöver ingen luddlåda.
Torktumlare sliter minst på kläder. Man brukar säga att bärandet, dvs du själv, står för 70% av slitaget på kläder. Tvättmaskinen 20-25% av slitaget och torktumlaren 5-10% av slitaget. Så har du väl tagit på dig kläderna, skitat ner desamma och sen tvättat, ja, då kan du lika gärna tumla det också för slitaget är redan gjort.
 
Knåpen skrev:
Är det någon som har erfarenhet av behovet i villor, dvs hur mycket ludd blir det?:x
Googlade lite och tittar man på storlek och var användning verkar det vara till "Pro" tvättmaskiner och många användare.
Den som visas ovan är på 25l om det är den jag sett.

Har någon erfarenhet av lättbetongskivor som underlag för upphöjda TM & TT?
Ombygda skåp verkar enklare, men tänker även på ljud/vibrationer, där borde lättbetongskivorna vara bättre kan man tycka.
I mitt fall göra nytt på betonggolv/trävägg

/K
Jag har limmat fast låttbetongblock 60-40-10cm under en bänkskiva samt har en gummimatta nedtill för att skydda klinker och minska vibrationerna. Funkar utmärkt.
 
Tvättstuga, det måste vara där jag hittar frugan ibland ;-)
 
  • Gilla
Torsbo
  • Laddar…
Jag snickade ihop en cirka 30 cm hög låda (utan botten eller lock) för att höja tvättmaskinen till en vettigare höjd. Använde cirka 13 mm tjocka plyfaskivor och skruvade ihop dem med ett par gipsskruvar (det var materialet jag hittade). Jag gjorde lådan lagom stor för att tvättmaskiners fötter skulle hamna innanför lådan för att dem inte kan vandra i väg vid centrifugningen. Jag skruvade också fast lådan i väggen med ett par skruvar. Gjorde detta för fem år sedan och det har hållit bra. Meningen är att jag ska ersätta lådan med kylskåpsöverskåp med lådor som någon annan här har gjort, när jag ersätter den gamla inredningen i tvättstugan. Ikea-stommar håller bra, man kan ju skruva ihop allting för extra stadga. Det gäller bara att borra fördjupningar i skåpets överdel för tvättmaskinens fötter för att den inte kan vandra i väg.
 
Finns ju värmepumpstumlare för den som vill ha det. Kostar lite mycket än bara.
 
ullet
Jag tycker det är väldigt viktigt med torkmöjligheter i tvättstugan, i vårt 60-talshus finns det en dubbelgarderob (100 cm) utan tak och botten för luftgenomströmning där finns tre nivåer torklinor och golvbrunn. Häng in och stäng dörrarna - tvätten torkar utan att den syns, ser inte rörigt ut. Ger gör dessutom att luftavfuktaren sliter mycket mindre då det är mindre luft som avfuktas.
 
De bästa maskinerna i tvättstugan:
1/ TV (varför nämner inte flera det?)
2/ TM o TT i stapel
3/ Tvättlinor i taket
4/ Galler-back-system för ren tvätt (2x4 korgar)
5/ FTX-utsug
6/ X-trainer


Vad som saknas/vore bra att ha:
Tvättnedkast fr våning över
Större tvättho (typ äldre större i rostfritt)

Vad jag inte saknar:
Luddlåda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.