Status
Tråden går ej att kommentera.
Bezt skrev:
Ingen som har förslag mot liggande gräset? Kör som sagt 4 dagar i veckan varannan dag och då i 24 timmar, känns inte som jag kan minska klipptiden men kanske omfördela om det finns nån med erfarenheter om det.
Har samma problem själv men jag har ingen erfarenhet eftersom jag bara haft AM i 3 veckor. Kan det bero på den regniga sommaren så gräset blivit saftigt och mjukt och därför lägger sig ner?
 
Kan så vara, det har ju varit fuktigt och mycket regn var och varannan dag. Då har man användning av regnsensor som på Landroid alltså.
 
Bezt skrev:
Kan så vara, det har ju varit fuktigt och mycket regn var och varannan dag. Då har man användning av regnsensor som på Landroid alltså.
Till vad??
 
Mabcus skrev:
Till vad??
Om man som jag får en bäck över gräsmattan efter störtskurar så kan det ju iofs vara bra, men bäcken finns å andra sidan kvar när det slutat regna också...

...men annars vet jag inte vad det skall vara bra för? Det är ju blött även efter regnet och av dagg också. Jag föredrar att klippa när det är blött ute, för då är sniglarna ute på gräsmattan...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
theon
  • Laddar…
Mabcus skrev:
Till vad??
Till att undvika att roboten är ute och plattar till det blöta gräset vilket annars händer. Dessutom grisar den inte ner sig så mycket vilket också sker när gräset är blött. Klipper gör den ändå förstås men det blir bättre när gräset är torrt.
 
MBygga skrev:
Till att undvika att roboten är ute och plattar till det blöta gräset vilket annars händer. Dessutom grisar den inte ner sig så mycket vilket också sker när gräset är blött. Klipper gör den ändå förstås men det blir bättre när gräset är torrt.
Oj, men då är det inte en regnsensor den borde ha, utan en fuktsensor som känner av om GRÄSET är vått.
 
pacman42 skrev
"Om man som jag får en bäck över gräsmattan efter störtskurar så kan det ju iofs vara bra, men bäcken finns å andra sidan kvar när det slutat regna också...

...men annars vet jag inte vad det skall vara bra för? Det är ju blött även efter regnet och av dagg också. Jag föredrar att klippa när det är blött ute, för då är sniglarna ute på gräsmattan...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus"
Nejnejnej. Det behöver inte klippas när det är blött för att döda sniglar. Köp istället en Landroid som har SNIGELSENSOR och som känner av när de närmar sig tomten och ger sig ut på jakt! Lovar!!!

=)
 
Jag är mycket intresserad av vad man göra via servicekontakten och dess kontakter/apier, lite sugen att koppla dit en fjärrkontroll av något slag...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Stickan56
tom j skrev:
Jag hade liknande problem pga ärgbildning. Jag gjorde rent blecken i laddstationen och på klipparen med fin smärjelduk och sen applicerade jag 5-56 i brist på annat. Jag tror nog tjockare olja eller fett vore att föredra men det har funkat bra sen dess. Mvh
Vaselin är bra att smörja kontakterna med.

MVH Stickan
 
Mabcus skrev:
Till vad??
Slippa det värsta blasket eftersom gräset ligger ner.
 
theon skrev:
Oj, men då är det inte en regnsensor den borde ha, utan en fuktsensor som känner av om GRÄSET är vått.
Det ställer man in med tiden, upp till tre timmar efter regnet upphört borde gräset vara om inte torrt så i det närmaste. I övrigt kan vi nog vara utan spydigheter på tråden, tillför något konkret och användbart i stället :mad:.
 
MBygga skrev:
...I övrigt kan vi nog vara utan spydigheter på tråden, tillför något konkret och användbart i stället :mad:.
Jag förstår inte varför man skall ha en regnsensor på en Automower (som den här tråden handlar om). Den klipper lika bra i ösregn, dagg och torrt. Om maskinen sedan blir lite mer skitig spelar ju ingen som helst roll. Det tar man bort till hösten när säsongen är slut och den skall in i förrrådet.
Angående spydigheter tycker jag det är spydigt att klafsa in i den här tråden och påskina att vi borde vara missnöjda över saker vi inte behöver. En Automower har man för att AVVECKLA aktiviteten gräsklippning och sedan inte bry sig.
 
  • Gilla
Maden och 3 till
  • Laddar…
MBygga skrev:
Det ställer man in med tiden, upp till tre timmar efter regnet upphört borde gräset vara om inte torrt så i det närmaste. I övrigt kan vi nog vara utan spydigheter på tråden, tillför något konkret och användbart i stället :mad:.

Det är inte lätt att tillföra något när någon här verkar kunna allt om alla klippare på marknaden och även om patenttvister mm.
Sen verkar det som att man inte får skriva något någonstans för dig.....Är detta dina privata forum månne?
Tyvärr är det många som väljer att inte skriva saker, tips, lösningar, iakttaganden om klippare mm med risk att bli kallade för både det ena och andra av sådana som dig.

Jag tycker att jag tillförde att man kanske skulle ha en fuktsensor istället för en regnsensor då det faktiskt är vad man försöker åstadkomma med regnsensorn, dvs avgöra om gräset är fuktigt. Om jag skulle ställa in min klippare på att inte klippa förrän 3h efter regn varje halvsolig regndag så hade mina gräsmattor sett ut som vildvuxna åkrar - vi bor faktiskt i Sverige och här är INTE alla dagar soldagar.
Vad händer när din klippare laddat (under tak som det är populärt att ha på laddstationer) när det regnade och den sedan kör ut, känner den av fukten då- nej.
Enligt mig är mitt iakttagande är korrekt och riktigt och det enda som är meningslöst och dumt är ditt påhopp om spydigheter nu.

Försök att se vad andra menar och sluta vara så negativt inställd till alla som framför någon som helst kritik mot din kära landroid - man kan nästan tro att du får betalt för att sprida worx-evangeliumet här och hacka på andra klippare.
 
  • Gilla
miniGranis och 6 till
  • Laddar…
Hej,
Har en fråga om en ca två år gammal ACX230. Den har fungerat ypperligt fram tills för några dagar sedan.
Den lämnar stationen för att åka några meter och sedan varna för saknad slingsignal.

Under avancerat så testade jag kvaliten på slingan och fick då 100%. Borde inte det betyda att den är ok.

Kan nämna att det åska ungefär samma tidpunkt som problemet började. Kan detta vara ett åskefel?

Tack på förhand.
 
peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Jag förstår inte varför man skall ha en regnsensor på en Automower (som den här tråden handlar om). Den klipper lika bra i ösregn, dagg och torrt. Om maskinen sedan blir lite mer skitig spelar ju ingen som helst roll. Det tar man bort till hösten när säsongen är slut och den skall in i förrrådet.
Angående spydigheter tycker jag det är spydigt att klafsa in i den här tråden och påskina att vi borde vara missnöjda över saker vi inte behöver. En Automower har man för att AVVECKLA aktiviteten gräsklippning och sedan inte bry sig.
Jag har kopplat bort min regnsensor då klipparen funkar lika bra i vått som i torrt. Dock är det intressant att det finns de som saknar det på HQs klippare.
http://www.byggahus.se/forum/robotg...sor-till-husqvarna-automower.html#post1572882
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.