Nu har man satt igång lite med projektet.
Pannan har flyttats
Hål har borrats i pannrum och garage. kulvertGrävning kommer att ske i helgen.
Elementlingorna för övervåningen har kastats om, kopplade fel förra sommarn Så nu kommer nog sovrumstemperaturen ner under 24grader:p
Hittade en odragen klämringskoppling till en pluggad returelementslinga! Förmodligen där det har dragit in luft och mitt systemtryck har pyst ut. Gött att hitta ett riktigt fel. Märkligt nog var det snustorrt där jag hittade den.

Jag har klätt av pannrumsacken och kapat upp den för att kunna lägga i förvärmningsslinga för tappvattnet. Point of no return är gott och väl passerad där:eek:
Hoppas det lönar sig den dagen man får tonårsdöttrar.

Tänkte även passa på att gräva ner ett kallvatten rör när jag gräver kulvertdiket. Vore jäkligt najs med vatten i garaget och vattenutkast för tvättning av fordon.

VVS är mitt hemliga nördskap, Detta är riktigt kul
!! DSC02465.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC02475.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC02479.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • DSC02469.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02471.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är roligt att se att det händer lite!
Du är inte ensam i att ha en böjelse för VVS, jag tycker det är rätt kul jag med.

Du får rapportera hur det går med allt sen, jag hoppas du får till skiktningen bra sen.
Min svärfar har ett system med 2600l med kulvertslinga i i uthuset och ca 80m kulvert in till huset som har en 400l Strömsnäs med dubbla slingor för varmvattenberedning.

Jag hjälpte honom med att sätta dit en Thermomatic EC home på semestern, och då tyckte jag kulverten snurrade mest hela tiden. Men du har ju klart större tank i huset, så det lär funka bättre.
Som han har det så går det på sommaren åt ca 1kW konstant i kulvertförluster... 2x32mm Maxithermkulert medrunt 60-70 gradigt vatten. Detta bara för att ha varmvatten under sommartid, helt sjukt i min värld, men jag har inte kommit på något bra sätt att hjälpa honom, det är lite ovant det här med två tankar.
Någon typ av lite smartare kulvertstyrning än den Thermomatic han har monterad vore nog inte fel.
 
Skulle det funka att sats-ladda för att slippa kontiunerlig cirkulation i kulveten?
 
Jag tänkte ladda slaven via en laddomat 5030. Då laddar jag först min huvudtank tills önskad temp i botten på den sen börjar laddomaten pumpa över hetvatten till slaven som i sin tur ger kallvatten tillbaks tills eldningen är av slutad. Sen när huvudtanken svalnat av pumpar laddomaten hetvatten tillbaka till huvudtanken pö om pö så huvudtanken håller sig varm tills slaven är kall. Så tanken (ide'n) är att kulvert vattnet cirkulerar bara under laddning och när huvudtanken kallnat.

BTW ligger priset för klämringskopplingar på 1600$/once på råvaru börsen??
 
Små steg framåt DSC02480.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför mjuklöder du inte kan du svetsa så bör du kunna löda. Skaffa en vallaflaska och löd så slipper du köpa svindyra klämkoppel.
 
smurfen72 skrev:
Varför mjuklöder du inte kan du svetsa så bör du kunna löda. Skaffa en vallaflaska och löd så slipper du köpa svindyra klämkoppel.
Jo det var tanken, men jag har lite av tidspress och jag har inte lyckats få tag i en gassvets. Måste hinna detaa innan tantens semester är slut för sen ska jag ta hand om en 1-åring och då lär det bli svinkallt innomhus innan pannan kan tändas upp igen.
Denna gången vill jag ha en egen gassvets eftersom min mekaniska 5öres verkstad behöver en. Men nu ordnar det sig med för jag ska köpa en imorgon.

Fick mekkat ihop extra slingan medd VVB'n idag. LIte mekkigt eftersom det slog mig i natt att i järnmuffarna svetsade i tanken så var det naket bonnjärn mellan innre o yttre mässings adaptrarna. = framtida tokläcka, Hua...!!

Men lite kreativ svarvande senare så löste det sig.
Imorgon ska jag baxa upp den aptunga industrisvetsen till pannrummet o svesta igen tanken. Väl mött.
 
Tänk på att det är tryckklassade saker du håller på med, nä bara skojar. Det
är kul att se att det finns folk som är beredda på att prova (y)

Vart har du köpt slingorna?
Farsan är lite sugen på en enklare solanläggning, då kanske det bli att svetsa en egen tank då han inte har mycket plats.

Snart dags för ovaltanken?
 
Våga o vinn!
Slingan är från rinkaby. hovlevrantören.
Ovaltanken får vänta nån vecka. Först ska kulverten ned i backen sen ska pannan baxas tillbaka och rörmockeriet ihop igen. så systemet ksn fyllas så huset kan värmas. Sen blir det ovaltankssvetsning, Det är inte fullt lika brått, Den kan man pilla lite med på lediga stunder.
 
Mjuklöda kan man göra med en vanlig liten gasolflaska det är sällan jag plockar fram gasen när jag håller på och rörmockar. Angående slinggenomföring jag svetsade svarta muffar med inv R25 gängor och köpte klämringskoppel med utv R25 gänga i ena änden och 22 mm klämring i andra sen slipade jag bort stoppet i klämringskopplet så att slingan gick att sticka igenom klämringen funkade kanon gjorde det för ca 2 mån sen.
 
Ja, det var ingen dum lösning.
Nu löste jag det med att kapa ner längden på muffarna så inre o yttre klämkoppel kunde mötas. Dessa svarvade jag som hane o hona i 45g, lite bökigt när det ena kopplet är en vinkelhistoria, och sen drog jag utav H-E. Nu är tanken ihopsvetsad och läcktestad med gott resultat,


Så nu ska bara det jäkla laddröret moddas så jag får lite lagom lut åt rätt håll. Som det är nu så ligger det nära nog i våg så när det gurglar i laddomaten och den stängs av så kan man höra att minst hälften av luften går tillbaks till pannan. Och lite rör dras bort till kulverten sen kan man baxa tillbaxs pannan o fylla upp igen.
 
Japp då var laddröret moddat då. Sen kom jag på att den gottiga slavtanksvärmen måste ju komma in i min huvudtank med. Så det blev till att hålsåga upp ett hål o pinnsvetsa i en R25 muff. Orkade uinte baxa upp industrisvetsen så det fick bli pinne istället, Vackert blev det iaf inte, men tätt.

Grävningen uteblev i helgen men är uppskjuten till veckan som kommer.
Nu ska jag tömma ur tanken så jag kan löda dit anslutningar för 5030 laddomaten på tankens returrör.
Och slå ihop ett rörsystem från den till kulverten.
 
Idag åkte skopan i backen!
Grävningen var snart överstökad, Sjukt mycket rötter bara!
Sen vidtog slangknökning genom betonghålsleken. Ingen rolig lek alls. men du är den svåra biten genom krypgrunden avklarad, så nu måste jag handgräva under 3 grova rötter samt under avloppsstammen innan slangen kan knökas upp i garaget och diket kan läggas igen. DSC_1040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1041.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja, här var det en jäkla fart....

Det börjar bli jäklit mycke rör i pannrummet nu! Imorgon ska vi dra kulverten sista biten så kan jag knyta ihop den med pannrummssystemet. Sen kan baxa tillbaka pannan o fylla upp. Ska bli intressant o se hur det kommer funka efter ändringarna. ( förvärmarslinga, lutning på laddrör, inkoppling av tillbyggnaden med golvärme etc.)

Ringde o hörde mig för hos termoventiler ang funktionen hos 5030 laddomaten. Det verkar sonm jag bara kommer ladda 2/3 av huvudtanken innan slaven börjar laddas. Resterande 1/3 laddas efter att hela slaven är fylld. Så hade jag inte tänkt mig det hela. Sen mynnade samtalet ut i pexkulverten och om den skulle klara värmen.

Så jag ringde till maxiterm. Pga att pexkulverten klarar bara 70grader kontinuerligt.
Fast 80g var inga problem, efter 5min samtal hade 80 höjts till 85g inga problem, iaf inte under minst 50år kontinuerlig drift.

-Men jag ska ju köra 90-95grader stötvis under några timmar då och då?
-Ja det håller den nog för i 50år, vi brukar ju testa dem i 110grader och det är ju inga problem(!)
snacka om marginaler

DSC_1043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. DSC_1042.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Så nu är pannan tillbaka baxad och kulverten lagd o kopplad, systemet uppfyllt o proveldat. allt funka bra. när jag gick ner till garaget med lite verktyg upptäckte jag ca 30liter vatrten på golvet!!
Unionventilen vid 5030laddomaten var inte 100% stängd så det pissade vatten ur kulverten in på garage golvet. Huaa.

imorgon tänkte jag börja tankprojektet.

DSC_1044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1045.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.