Min matta är 2 år ganska gles efter stroller plus behandling i sommar då jag hade en hel del ogräs, får väl testa med knivarna på en bit. Återkommer med resultatet.
 
miksil skrev:
Man brukar väl vänta 2 år så den får rota sig ordentligt innan man vertikalskär.
Då väntar jag med knivarna till nästa sommar.
 
mype skrev:
Min matta är 2 år ganska gles efter stroller plus behandling i sommar då jag hade en hel del ogräs, får väl testa med knivarna på en bit. Återkommer med resultatet.
Har testat lite nu, funkar i stort bra på höjdläge 2. På en del ställe är marken ojämn och då försvinner en hel del gräs och det blir barmark. Så vet ej om jag skall fortsätta med knivarna, kommer mattan att repa sig till nästa år på dessa ställen eller kommer det att synas? Ni som har vertikalskurit tidigare, hur har det sett ut för er?
 
mype skrev:
Har testat lite nu, funkar i stort bra på höjdläge 2. På en del ställe är marken ojämn och då försvinner en hel del gräs och det blir barmark. Så vet ej om jag skall fortsätta med knivarna, kommer mattan att repa sig till nästa år på dessa ställen eller kommer det att synas? Ni som har vertikalskurit tidigare, hur har det sett ut för er?
där du fått barmark blir du nog så nytt gräs. Där jag provade knivarna har det inte återhämtat sig, men å andra sidan såg det förjävligt ut innan också (på baksidan av huset) och gräset växer knappt alls där :)
 
Har jag kört hela gräsmattan med fjädrarna på läge 2. En hel del gräs följde med och jag var tvungen tömma var annan längd jag gick.

Ett tips för att tömma är att bara luta maskinen framåt och skaka den, det går mycket fortare än att ta lös uppsammlaren varje gång. Sedan är det bara ta skottkärran och samla upp skräpet när man är klar.

Resultatet blev en ganska gles gräsmatta, ungefär som jag hade innan jag gödslade den i juni. Jag tänkte ta och gödsla den igen om nån dag och vattna så får jag se om den tar sig..
 
Samma maskin, körde läge 2 en omgång i april! Tidigt, jag vet. Resultatet blev bra, mycket skräp upp och tydliga rader där jag kört. Slängde ut lite gödsel och väntade ...
Den har blivit tätare nu, växer långsamt i vanliga fall iofs men brukar ha problem med att den torkar ut (sandås). Den här sommaren var väl det minsta problemet :) Har även provat toppdress i kombination med gräsfrö men nu i höst ska jag lufta och stödså direkt efter. Hoppas det funkar. Maskinen är bra tycker jag, vill inte köra fjädrarna pga risk för mosspridning?
 
Har precis avslutat vertikalskärning, stödsådd och dress, min gräsmatta är 400 m2. Maskinen har funkat över förväntan, körde med uppsammlare och tömde i svarta säckar. Blev en hel del.
Mycket prisvärd för 800:-, xlbygg skulle ha 650:- i hyra för en dag så det var inte mycket att fundera på ;)
Nu hoppas jag på regn:)
 
Jag körde med luftaren för ett par-tre veckor sedan och grät nästan efteråt då mattan såg väldigt misshandlad ut, men nu har den fått nytt liv och enligt mitt tycke ser den betydligt piggare ut än tidigare, mindre ogräs inbillar jag mig.
Den samlade upp väldigt mycket dött material från botten av mattan, så nytta gör den nog.
Skall köra en omgång vertikalskärning i september när den slutat växa för säsongen.
 
  • Gilla
eddie_bergh och 1 till
  • Laddar…
håll oss uppdaterade Raskus!
 
Raskus skrev:
Jag körde med luftaren för ett par-tre veckor sedan och grät nästan efteråt då mattan såg väldigt misshandlad ut, men nu har den fått nytt liv och enligt mitt tycke ser den betydligt piggare ut än tidigare, mindre ogräs inbillar jag mig.
Den samlade upp väldigt mycket dött material från botten av mattan, så nytta gör den nog.
Skall köra en omgång vertikalskärning i september när den slutat växa för säsongen.
Har samma erfarenhet, vertikalskärde 3 veckor sedan och det växer på bra i gräsmattan och den har blivit tätare. Jag skulle dock vänta med att köra en vända igen till nästa sommar då jag annars tror gräset får svårt att hämta sig innan vintern om det blir kallt. Det är viktigt att gräset får tid att återhämta sig efter en vertikalskärning då det tar hårt på mattan, likaså skall man inte göra det mitt i sommarn under torrperioder.
 
Har ni dressat mattan och/ eller stödsått efter vertikalskärningen?
 
Stödså är bra och dressen blir väl bra hjälp för fröna. Så tänker jag även om det blev en kompromiss i år. Luftade i våras och gödslade, nu i augusti blev det frö och toppdress på en mindre yta. Tyvärr slarvade jag och finfördelade inte dressen. Kratta ut ordentligt, inga klumpar eller lager, sen frön och rafsa lite för att mylla ned.
 
Väcker denna gamla tråd med en fråga.

Gräsmattan på vår tomt har inte skötts speciellt bra av tidigare ägare (vi köpte huset i höstas). Den har väldigt olika status trots att den inte är speciellt stor. Vissa delar har mest mossa, andra delar har väldigt glest med gräs på grund av skugga från träd och andra delar har hyfsat fint gräs. Under denna milda vinter har en stor del fått ta emot mycket stryk då vi tagit ned fyra träd, två lövträd i höstas och två tallar ganska nyligen. Denna del har slitits hårt och är nu täckt av väldigt mycket spill från hanteringen av de fällda träden. Det är motorsågspån, kvistar, barr, bark och kottar överallt.

Vi eftersträvar inte en golfgreen utan gillar naturtomtskänslan men vi vill ju gärna ha en stark gräsmatta som tål att man går på den utan att det blir lervälling så någon slags renovering kommer krävas. Detta kommer dock inte ske redan detta första år med trädgården.

Däremot vill vi ge mattan lite bättre förutsättningar än den har nu. Frågan jag har nu är ifall maskintypen som tråden handlar om kan vara en bra investering. Jag tänker i första hand på om luftningsfjädrarna kan vispa upp resterna efter trädfällningen. Ett tjockt lager med sågspån kan ju inte vara speciellt bra för grästillväxten...

Jag har tittat på storebrodern till 32 VLE, AL-KO Comfort 38 E CombiCare som säljs till ett bra pris hos min lokala butik.

Mvh
Fred
 
Lånar tråden lite. Har efter Stroller Plus+ T kombi fått en matta som ser ganska brun ut efter allt ogräs som dött funkar det att vertikalskära stödså och på med dress nu i mitten på juli ? Eller är jag försent ute eftersom man brukar göra det i början på säsongen ?
 
M
Exxi skrev:
Lånar tråden lite. Har efter Stroller Plus+ T kombi fått en matta som ser ganska brun ut efter allt ogräs som dött funkar det att vertikalskära stödså och på med dress nu i mitten på juli ? Eller är jag försent ute eftersom man brukar göra det i början på säsongen ?
Går bra nu med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.