Yrrol skrev:
Enligt Macab ska den ju vara en meter ovanför hustak/skorsten och verkligen locka till sig blixtar =(
Hur ser det ut runt omkring huset då? Träd eller byggnader som är högre? Även höjden på din egen byggnad spelar in - risken för direktträff ökar kvadratiskt med höjden.
 
Yrrol skrev:
Usch, jag får sluta läsa detta för kommer ju inte våga sätta upp antennen.
SÅ farligt är det inte, jag tjatar en del extra om risken eftersom jag jobbat i radio-tv-branschen och sett en del smällar. De hände alltid i villor, aldrig i flerfamiljhus. Den där PUS-jordningen som i enklare form "alltid" varit krav på centralantenner skyddade nog en hel del, förutom då att risken att åskan slår ner just i "mitt" hus minskar rejält om det omges av annat som åskan hellre drar sig till.

Yrrol skrev:
Enligt Macab ska den ju vara en meter ovanför hustak/skorsten och verkligen locka till sig blixtar =(
För marksänd TV så kan du prova vad som ger vettigt resultat.

Prova att bara koppla in antennen till en box och titta på styrka och kvalitet på varje mux (se lista som jag inte orkar söka rätt på för att se vilka kanaler som ligger på vilken mux). Har du "tillräcklig" marginal så lär den placering du provar funka bra.

Det är rätt bra att prova just nu på sommaren för det finns en del växter som dämpar signalen mer på sommaren än på vintern, typ lövträd som tappar löven på vintern o.s.v.. Om man sätter upp en antenn på vintern så kan man få en otrevlig överraskning framåt våren...
 
Y
Har väl lite träd vid huset. Sen åkrar och längre bort finns även vatten men de få gånger det varit åskväder så har jag inte upplevt att det dragit sig hit till huset.

Det macab skrev om antennen var ju mer att hustaket i sig kunde störa den..
Tänk på att det bör vara minst 80cm mellan antennerna räknat från bommens kant och 1 meter ovanför hus eller skorsten.
Detta pga. Magnetfältet rund huset som kan påverka antennen
 
<<Detta pga. Magnetfältet rund huset som kan påverka antennen>>
Bullshit.

Det är INTE säkert att en hög placering ger bättre mottagning, radiovågorna uppför sig inte alltid riktigt som man tror.
Grannen höjde och höjde men bästa mottagningen fick han sänkte ner på ca 4 meters höjd utanpå väggen.

Protte
 
Min bästa placering på landet är på väggen med antennen pekande in i väggen! :x:eek::confused:
 
De moderna "digitalantennerna" är ju mer rundstrålande just för att digitalsändningarna faktiskt funkar rätt bra om man även får in en del reflektioner. Däremot är det kanske dumt att be om reflektioner och därför dumt att montera antennen under husets takhöjd.

En lösning på detta är att ha en tillräckligt stor "analog" antenn. En sån antenn funkar fint även med digitala sändnignar, men det blir lätt en onödigt stor och ful "samling metallbitar" jämfört med en "digitalantenn"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.