Hej,
Står i färd med att göra om hela mitt kök. Själva köket kommer att handlas från Ikea man tvekar på vitvarorna. Söker man på forum får Ikeas vitvaror mycket skit men det är också i många fall väldigt gamla trådar. Har det blivit någon skillnad. Jag ska ha induktionshäll, ugn, diskmaskin, kyl, frys, inbyggd micro och fläkt.

Prismässigt så skiljer det ju en hel del. Skulle tro att det i många fall blir hälften så dyrt att handla allt på Ikea. Men samtidigt vill man ju ha saker som funkar. Har tittat på fläkt (Franke) och Diskmaskin (Miele) på vitvaruhus här i stan och de dömer givetvis ut Ikeas egna prylar. Till exempel fläkten hade väl dubbelt så stor kapacitet (över 600 kubikmeter) jämfört med Ikea. Miele var tydligen bäst på diskmaskiner.

Många gånger verkar det ju vara samma maskiner i olika märken. Den ena säljaren dömde ut Elektrolux diskmaskin totalt. Italienbyggd var den tydligen. Var tydligen bara kylskåp som gjorde i Sverige idag när det gäller Elektrolux och Husqvarna. Men märkerna säljer som han sa. Han tyckte vi skulle kolla på Samsung som tydligen vill in på den Nordiska marknaden med bra priser.

Så vad säger ni. Är vitvarorna så dåliga som vissa forum säger eller är det bara skitsnack.

/Fredrik
 
Ring den lokala servicefirman och fråga. De som utför service på vitvaror borde ju ha en grov uppfattning om hur det fördelar sig. Visserligen inte speciellt vetenskapligt, men det kanske ger en fingervisning?

Servicekillen som lagade min IKEA-diskmaskin (tror att det var under 2008) dömde iaf. ut konstruktionen fullständigt. Mycket riktigt blev det ett besök till innan jag flyttade.

Jag kan dock inte uttala mig om det du efterfrågar, d.v.s. kvalitéten överlag på IKEA:s vitvaror. Detta eftersom jag saknar erfarenhet från andra maskiner än mina egna och mina dåliga erfarenheter utgör knappast något statistiskt säkert underlag. :)
 
Alla vitvaroror strular förr eller senare därför är det väldigt mycket värt att köpa prylar som har minst 5års garanti. Dit hör bla IKEA.
 
  • Gilla
simong
  • Laddar…
Jo, garantin är väldigt bra på IKEA. Det ligger på plussidan helt klart. Men 5 år anser jag ju alla saker ska hålla.
 
FreddeUme skrev:
Jo, garantin är väldigt bra på IKEA. Det ligger på plussidan helt klart. Men 5 år anser jag ju alla saker ska hålla.
Visst kan man tycka att dom borde hålla i minst fem år men min magkänslan är nog att minst hälften av alla sålda vitvaror under 2000-talet behöver repareras inom 5år.
 
Nimajneb skrev:
Visst kan man tycka att dom borde hålla i minst fem år men min magkänslan är nog att minst hälften av alla sålda vitvaror under 2000-talet behöver repareras inom 5år.
Who needs science?

Tillbaka till ämnet: om du funderar på att sälja i den nära framtiden skulle jag inte välja Ikea, och även om du väljer Ikea skulle jag valt en annan fläkt. Ventilation är viktigt!
 
Förr var ialla fall vitvarorna hos ikea av märket whirlpool , om dom är bra eller dåliga ska jag låta vara osagt.
Jag köpte ugn och häll på ikea 2006 och dom har fungerat bra i alla år....
 
Det finns ju mer än en fläkt på Ikea... Just fläkten är en av de Ikea vitvaror vi är nöjda med, disken och induktionshällen likaså. Kylen är väl sådär och ugnen är sämst av våra Ikea vitvaror. De har alla snurrat i snart tre år

Sen kan du ju ge dig på en sökning i forumet, ikeas vitvaror har diskuterats i parti och minut

Sent from my HTC One V using Byggahus
 
Vi har ugn, micro, induktionshäll och diskmaskin från IKEA, valde annan kyl/frys på grund av att jag ville ha mer höjd och annan design. Även fläkt av annat märke men mest på grund av designen. Har inte haft några problem och är överlag nöjd med IKEAs prylar. Garantin gjorde rätt mycket vid valet samt att det bara passar och kom hemlevererat samtidigt som köket.
 
Väljer man IKEA kök så finns det ju all anledning att välja även vitvaror då dom hänger ihop i designen.
 
Jag har köpt 3 fullutrustade kök med IKEA-inredning under de senaste 5 åren.

Min ena erfarenhet av IKEAs vitvaror är en induktionshäll (6000 kr) som fungerar ok. Men jämför man den med min induktionshäll från Electrolux (12000 kr) är det som att jämföra körkänslan hos en risig familjebil med en ny sportbil. Det är såklart att jämföra äpplen med päron, ens matlagningsintresse + prylintresse får kanske bestämma prisnivån?

Min andra erfarenhet är deras varmluftsugnar som jag köpt två av. Har varit väldigt nöjd med båda. Då har jag endast varit ute efter fläkt + värme och inte andra fluffiga funktioner och då ligger IKEA bra till prismässigt!

(Fläkt har jag inte vågat ens snegla åt IKEA utan köpt andra märken med hög kapacitet. Samma sak gällande frys och kyl då jag varit ute efter annat än standard. Jag har oftast valt ca 3 olika märken bland vitvarorna för att slippa kompromissa med mina krav.)
 
Kyl och frys är kanske minst intressant. IKEA verkar inte ha en fullstor kyl i vitt så där köper jag nog på stan. Frys kan jag ha en liten då jag har två frysboxar i källaren. Synpunkter på IKEAs diskmaskin mottages tacksamt. Känns som den är den vitvara som får jobba mycket i ett hem. Minst en disk per dag kommer vi att köra. Ugnen är kravet pyrolys då vi ogärna städar ugnen idag. :)

Spishällen ska vara infektion. Hur är reglagen på Ikea prylarna. Har varit hemma hos bekanta med häll där jag personligen tyckt att det varit svårt att ställa rätt nivå på plattorna med dessa touch knappar. Tyvärr kommer man ju idag inte ihåg vilka märken de var.
 
Ursäkta att stavningskontrollen gjort n del roliga översättningar i mitt inlägg.
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
FreddeUme skrev:
Kyl och frys är kanske minst intressant. IKEA verkar inte ha en fullstor kyl i vitt så där köper jag nog på stan. Frys kan jag ha en liten då jag har två frysboxar i källaren. Synpunkter på IKEAs diskmaskin mottages tacksamt. Känns som den är den vitvara som får jobba mycket i ett hem. Minst en disk per dag kommer vi att köra. Ugnen är kravet pyrolys då vi ogärna städar ugnen idag. :)

Spishällen ska vara infektion. Hur är reglagen på Ikea prylarna. Har varit hemma hos bekanta med häll där jag personligen tyckt att det varit svårt att ställa rätt nivå på plattorna med dessa touch knappar. Tyvärr kommer man ju idag inte ihåg vilka märken de var.
Jag håller just nu på att shoppa vitvaror och i princip alla induktionshällar på marknaden har touchkontroller och alla jag provat är rätt bökiga att använda. Miele har en utgående 60cm-häll med vred som kostar skortan, och Gaggenau erbjuder också ett "löst" vred till sina hällar som givetvis är svindyra (men ack så snygga).
 
FreddeUme skrev:
Kyl och frys är kanske minst intressant. IKEA verkar inte ha en fullstor kyl i vitt så där köper jag nog på stan. Frys kan jag ha en liten då jag har två frysboxar i källaren. Synpunkter på IKEAs diskmaskin mottages tacksamt. Känns som den är den vitvara som får jobba mycket i ett hem. Minst en disk per dag kommer vi att köra. Ugnen är kravet pyrolys då vi ogärna städar ugnen idag. :)

Spishällen ska vara infektion. Hur är reglagen på Ikea prylarna. Har varit hemma hos bekanta med häll där jag personligen tyckt att det varit svårt att ställa rätt nivå på plattorna med dessa touch knappar. Tyvärr kommer man ju idag inte ihåg vilka märken de var.
Diskmaskinen gillar jag skarpt, DWT160, djupare och justerbar så går att köra vinglas, pizzatallrikar etc... Går två gånger om dagenhos oss :)
Ugn med pyrolys. Sådär, vi har inte riktigt kommit överrens på ett år, försöker köra varmluft för det mesta och är inte van vid det. Trodde också någonstans att pyrolys var magiskt och ugnen blev skinande ren. Men med lite förarbete så tar den bort mycket så helt ok.
induktionshällen älskar jag, men försöker man torka bort flott när den är igång så stänger den av alla plattor... Störigt, riktigt störigt. Vet inte om det är så på alla märken, har bara haft med rattar innan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.