Det räcker med koaxkablarna som går ut till själva antennerna, med en switch för "svenskpositionerna" Sirius 5E och Thor 1W så blir det alltså 8 parabolkoaxer, och så blir det en eller flera koaxer till de analoga antennerna. Om du har sammankopplingen tv-antenn + radioantenn uppe på antennmasten så blir det alltså totalt 9 kablar.

Det räcker alltså att skala av ytterisoleringen. Skärmflätan, innerisoleringen och mittledaren låter du vara som de är, de passerar förbi skenan. För antennsignalen blir det alltså ingen skarv, möjligtvis att kabeln blir en smula klämd (men klämmorna och hur hårt de dras ska passa kabelns storlek, det blir ju inte bättre kontakt för att man mosar kabeln...)



Det som avgör om det blir mycket/lite jobb är väl snarast var du har elcentral / inkommande matning och hur lång omväg det blir att dra alla koaxer (och gärna telefonledningen också) den vägen.


Jag överväger faktiskt att flytta elcentralen i stugan (eller snarast låta den befintliga bli en undercentral eller liknande) just för att få mycket smidigare dragning för PUS för att slippa dra ur kablar när det åskar...
 
Jag skriver det en gång till TS strunta i dessa jordningar som med stor säkerhet kommer att göra allt sämre om man inte gör det på ett ganska omfattande korrekt sätt. Risken oavsett är liten men faller lotten ut till din nackdel tror jag du får mer problem efteråt om du gör lite halvdana åtgärder.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Nu när MACAB sa att antenner ska vara en meter ovanför tak/skorsten och 80cm mellan olika antenner, då pratar vi ju en jäkla antenn upp i skyn... Borde man dra någon monsterwire från det röret ner till gräsmattan då kanske? känns ju livsfarligt om man gör fel dock, haha. Fast åskledare är väl att man har någon stor klump nergrävd dessutom?
Kanske på sin plats att påpeka att yxis inte beskriver något åskskydd, utan överspänningsskydd och skyddsutjämning. Vill du ha åskskydd (mot direktträff i huset) krävs omfattande monsterwire, ja, mm! Risken för en direktträff är dock i storleksordningen 200 gånger mindre än risken för åsknedslag i närheten, så överspänningsskydd och skyddsutjämning betalar sig snabbare. Det skyddar dessutom mot jordfel i nätet.

De ledningar som då behöver skyddsutjämnas i "metallbiten" är företrädesvis fjärran inkommande ledningar som alltså har ett större upptagningsområde för åskan att inducera spänningar i. Att skyddsutjämna antennkablarna (utan ett åskskydd) har jag aldrig hört talas om, och jag tror inte det fyller någon större funktion, dvs skulle ditt hus bli förärad ett personligt besök av Tor så blir inte antennkablarna och elektroniken ditt största sorgebarn :confused:

EDIT: Dvs, följ GK100's råd.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Mot direkträff "går det inte" skydda sig mot men dra koax via PUS ger ett gott skydd då åskströmmen går på utsidan.

PUS är ett första steg, vill man förbättra så sätter man dessutom ett överspänningsskydd vid PUS.

KORT kabel mellan PUS och elcentral MAX 0,5 m. 6mm2 räcker.

(jag har ett överspänningsskydd för nätverket skruvat utanpå plåtkapslingen till huvudbrytaren, känns stadigt)

Protte
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Problemet som du ska försöka lösa är att det finns exempelvis teleledning och elledning som kommer in i huset. Vid ett åsknedslag kommer spänningen fram olika fort i de två elsystemen, det kan bli skillnader på flera kV.
I apparater som är anslutna till båda systemen slår åskpulsen med lätthet sönder elektroniken.
På samma sätt, kan din TV som har antenn också bli sönderslagen av en åskpuls.

Problemet med att införa åskskydd, är att det kommer enorma energier i en åskpuls och den måste termineras någonstans, annars termineras det med något explosivt. Det kan ofta vara en större risk att åskskydda fel, än att inte göra något alls.
Dessutom är det ganska svårt att göra sakerna rätt, man ska ta in alla ledningar på samma ställe i huset, etc.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Y
Surade först lite att jag aldrig sett sådan lösning i hyreshus men så slog det mig att deras cabeltv är ju inte utsatt för åska heller.

Jag gillar faktiskt tanken om sådan skena för koaxial. Och att elektrikern drar en tjock jord dom 9 metrarna mellan skenan där och innecentralen kan ju inte kosta mycket. Samt bör ju inte vara för jobbigt att jorda de få som går ut.

Det är ingen som vet en direktlänk till sådana skenor så jag får bevittna vad jag letar efter?
Skenan vill jag helst skruva fast själv men har inte någon som helst avsikt att koppla den fasta ledaren. Tro det eller ej men jag har allt respekt för elen. hehe

//elektrikern som föreslog monterade tks-b 110 för skydda modemet//
 
Här finns en bild på en sådan skena
http://www.voltimum.se/news/4751/in...m_medium=email&utm_campaign=VoltiNEWS20111004

Men notera magnu's inlägg - alla inkommande ledningar måste stråla samman i denna skena innan de går vidare till elcentral, tele etc. Åskströmmar ger ett spänningsfall i ledningarna på i storleksordningen 1 kV per meter, oberoende av area, så det går inte att förbinda t.ex elcentral och modem som sitter flera meter isär.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Y
Så kort och gott är det inte möjligt för mig att göra detta utan att jag tar min data/tv centrallåda och flyttar den till en helt annan del av huset där allt inkommande finns.

Då är det ju helt uteslutet för det är ju inget som kommer att göras.

Men det måste ju vara en extremt liten del av svenska villaägare som har såpass seriöst för sina antenner? Måste ju vara enklare att jag hittar ett filter som inte ber om jord. :)

Med andra ord bör jag följa det ni också sagt: skit i jorden, bättre det än felkopplad jord... :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Y
Jag frågade Macab då de säljer produkten.
Vilket är ungefär det ni sagt också, men ifall någon annan har samma dilemma så kan jag ju dela med mig all data jag samlat in, hehe.

Åskskydd och HF-Jordning. Följande gäller:

Åskskydd:
Används för att skydda hus mot skada vid ett blixtnedslag. Detta kräver kopparvajer och en rejäl plåt som ska grävas ned i trädgården. Mycket få gör detta.
Vissa installatörer har tanken att en nedgrävd jordpunkt riskerar att ”dra till sig” blixten och avråder därför från åskskydd. Men som sagt bara ett fåtal väljer att åskskydda.

HF-jordning:
Används i framför allt kabel-tv sammanhang där långa kablar skapar potentialskillnader. Denna potentialskillnad skapar en läckström i kablarna som ger ränder och konstigheter på bilden.
Genom att HF-jorda delar av nätet elimineras dessa strömmar. Det går att HF-jorda även i en villa, men är även det ovanligt. Har du inga problem så är det nog inte värt tiden.
Man HF-jordar genom att ansluta kablage och fördelare till husets inkommande jord. Denna finns i El-centralen. För anslutningen finns jordskenor och jordklämmor.
Så jag testar utan så får vi se...
 
magnu skrev:
Problemet som du ska försöka lösa är att det finns exempelvis teleledning och elledning som kommer in i huset. Vid ett åsknedslag kommer spänningen fram olika fort i de två elsystemen, det kan bli skillnader på flera kV.
I apparater som är anslutna till båda systemen slår åskpulsen med lätthet sönder elektroniken.
På samma sätt, kan din TV som har antenn också bli sönderslagen av en åskpuls.

Problemet med att införa åskskydd, är att det kommer enorma energier i en åskpuls och den måste termineras någonstans, annars termineras det med något explosivt. Det kan ofta vara en större risk att åskskydda fel, än att inte göra något alls.
Dessutom är det ganska svårt att göra sakerna rätt, man ska ta in alla ledningar på samma ställe i huset, etc.
Åsksmällen kommer i princip in i huset oavsett om man har en "enklare PUS" eller inget egentligt skydd alls.

Strömstyrkan som går genom huset torde vara i stort sett detsamma oavsett om man har "perfekt PUS", "enklare PUS" eller inget alls (förutsatt att kablarna över huvud taget är ansluta i "inget alls"-fallet).

Med en i stort sett given strömstyrka så säger det sig självt att värmeutvecklingen = brandfaran vid nedslag i närheten givetvis är större om man har dåligt skydd.

Oftast uppstår ingen direkt brand vid överspänning på grund av åsknedslag i närheten, men dyr utrustning kan skadas. (En klart jobbig grej är när utrustning skadas så att den fortfarande "fungerar" men fungerar lite sämre än normalt).



En rätt så avgörande faktor för vad man väljer är var huset ligger och vad för ledningar som går till huset.

Villa inne i en tätort, el och tele nedgrävt, parabol på taket/väggen och annat i närheten sticker upp högre upp = i stort sett ingen fara alls.

En rätt rejäl fara vad gäller skador på elektronik vid åskväder är paraboler och andra antenner som sitter monterade antingen på en skorsten som har just en riktig åskledare (som är såpass gammal att den i sin tur inte är kopplad till elnätet via PUS) eller en (oftast stor) parabol monterad med fäste på marken (t.ex. på gjuten betongplatta). Då kommer en överspänningsspik via elnätet, genom tv-anläggningen och via koax'en ned till jord.

Jag är iofs vinklad, jag har jobbat i radio-tv-branschen och har sett en del åsknedslag. Den mest oväntade skada jag varit med om var när "allt" pajade vid ett åsknedslag och vi fick byta reed-brytaren (mekanisk brytare påverkad av en rörlig magnet) i motorn till en parabol. Det är rätt rejäla smällar när en sån grej går sönder...
 
yxis skrev:
Villa inne i en tätort, el och tele nedgrävt, parabol på taket/väggen och annat i närheten sticker upp högre upp = i stort sett ingen fara alls.
Håller med om att risken är liten, men jag såg ett fall (i Tingsryd) förra året där åskan slog i ett träd i en villaträdgård mitt inne i samhället. Urladdningen gick sedan från trädet till elservisen och slog ut allt i ett halvt kvarter.

Min egen strategi här på landet är följande:
1. Kombiskydd i stolpen
2. Mellanskydd i centralen
3. Finskydd på alla burkar (Man får en häftig försäkring gratis på köpet)
4. Minimalt trådat nätverk, det mesta trådlöst
5. Alla enheter på det trådade nätverket är i görligaste mån anslutna till samma fas
6. Nätverket är distribuerat med tre lokala switchar, inte centralt stjärnkopplat
7. Inga antenner trots att jag gärna skulle vilja, fibern får räcka

Slår det nära så hjälper dock inget, men medan grannarna byter vattenpumpar på löpande band så har vi klarat oss. Peppar, peppar.
 
Redigerat:
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
(Jag tvivlar faktiskt lite på att det är tillåtet att koppla in sig på skyddsledaren i ett VU, kopplas den gruppen ur så tappar hela anläggningen jordkontakt.)
Såna där nät som tidigare användes framför gamla datorskärmar för att minska fältstrålning hade stickpropp med endast jorden ansluten så jag förmodar att det är eller åtminstone har varit tillåtet.
 
För funktionsjord är det inte så ovanligt med stickpropp med bara jordanlutning. T.ex. används det ibland på antistat-armband.
 
Y
Usch, jag får sluta läsa detta för kommer ju inte våga sätta upp antennen.
Enligt Macab ska den ju vara en meter ovanför hustak/skorsten och verkligen locka till sig blixtar =(
 
yxis skrev:
Åsksmällen kommer i princip in i huset oavsett om man har en "enklare PUS" eller inget egentligt skydd alls.

Strömstyrkan som går genom huset torde vara i stort sett detsamma oavsett om man har "perfekt PUS", "enklare PUS" eller inget alls (förutsatt att kablarna över huvud taget är ansluta i "inget alls"-fallet).
Jag tycker att du i princip har rätt.

Vid nybygge, kan man få det ganska åsksäkert genom att jorda plattan och telen kommer via fiber.
I skyddade installationer har man intagsplåtar, flera nivåer av överspänningsskydd, men den kostnaden överstiger med lätthet självrisken på de flesta hemförsäkringar.

Eftersom åsknedslag är såpass ovanligt tycker jag att man kan chansa.

Men huvudtricket är
- alla ledare in på samma ställe
- mycket god kontakt till jord från PUS
- Rätt dimensionerade överspänningsskydd
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.