Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nonkan skrev:
Borstlösa från Linix, tror det är den här, eller en variant av den: [länk]

Det som är svårt att få tyst är växellådan

Förut var det motorer från tyska Dunker.
Fina grejer. Borstlösa motorer håller ju bättre men är dyrare. Min kinesiska maskin som jag tänkte ersätta, hade borstmotorer och precis som du säger så låter växellådan något erbarmeligt.... Tills den går sönder vill säga.
 
matte75 skrev:
Vad menas med:
Fel antal 149 i displayen?

Att det varit 149 fel på den? Låter mycket, men det är kanske helt normalt? Nu vet ju inte jag hur lång tid dessa fel har uppkommit på.
Ja, precis. 149ggr så har den stannat pga lyft, blockerad disk etc

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Swing skrev:
Jag gjorde samma iakttagelse efter ett par månaders drift. För att kolla huruvida den laddade otillräckligt eller om batteriets kapacitet hade försämrats under denna korta period lät jag klipparen köra i handläget. Till min stora förvåning klippte den i över 2 timmar innan den stannade. Jag satte över den i auto varvid den sökte upp guidelinan och gick in för laddning. Efterföljande autokörningar var längre än de utlovade 90 minuterna. Pga av dessa iakttagelserna kör jag ett par handklippningar i veckan.....
.
Kanske inte så bra att köra för mycket manuellt? Batteriets livslängd förkortas kraftigt om det töms under 30%, vilket jag misstänker sker vid varje manuell körning. Jag kan ha fel på batterinivån, men jag tror inte det... :(

Kör själv manuellt på en biyta ca en gång var tionde dag. Vill inte köra oftare än så. Planerar att inkorporera denna yta också på sikt för att helt undvika manuell klippning, men det kräver en del arbete, bland annat att fräsa ned begränsningen i asfalten på garageinfarten...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
S
pacman42 skrev:
Kanske inte så bra att köra för mycket manuellt? Batteriets livslängd förkortas kraftigt om det töms under 30%, vilket jag misstänker sker vid varje manuell körning. Jag kan ha fel på batterinivån, men jag tror inte det... :(

Kör själv manuellt på en biyta ca en gång var tionde dag. Vill inte köra oftare än så. Planerar att inkorporera denna yta också på sikt för att helt undvika manuell klippning, men det kräver en del arbete, bland annat att fräsa ned begränsningen i asfalten på garageinfarten...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Varför skulle batteri tiden bli sämre om den töms under 30% bara nyfiken.?
 
Problem när maskinen ska backa ur laddaren. Det är precis som om den satt fast, hjulen står bara och spinner. Hittills har den vridigt sig och kommit loss men det är något som är fel. Jag har kollat blecken utan att kunna se om något är fel/trasigt. Vid inkoppling är det inga problem.
Några förslag? Någon som har haft samma problem som har en lösning.
 
S
Har ett litet problem, på vissa ställen lägger sig gräset när am kör över gräset med hjulen då den inte klipper vid hjulen, hur hanterar ni detta? Skall man få lov att kratta upp gräset framför klipparen?
Kör med längd 5 inställd.
 
Bubblaren skrev:
Problem när maskinen ska backa ur laddaren. Det är precis som om den satt fast, hjulen står bara och spinner. Hittills har den vridigt sig och kommit loss men det är något som är fel. Jag har kollat blecken utan att kunna se om något är fel/trasigt. Vid inkoppling är det inga problem.
Några förslag? Någon som har haft samma problem som har en lösning.
Jag hade liknande problem pga ärgbildning. Jag gjorde rent blecken i laddstationen och på klipparen med fin smärjelduk och sen applicerade jag 5-56 i brist på annat. Jag tror nog tjockare olja eller fett vore att föredra men det har funkat bra sen dess. Mvh
 
Simba83 skrev:
Varför skulle batteri tiden bli sämre om den töms under 30% bara nyfiken.?
Det gäller för den batteritypen. Det är därför den skall underhållsladdas en gång på vintern. Sedan vet inte jag om den i manuellt läge stänger av sig vid 30%, eller om den går ännu lägre.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Jo nu är det så att min sambo har tröttnat på att gå och handjaga gräsmattan så nu vill hon att jag köper en självgående klippare till henne och samtidigt får jag ju köpa en ny pryl så det vinner vi båda på!

Jag har försökt läsa på om AM 220 och 230 och förstått att 230 är snabbare, har bättre batterikapacitet och bättre på en krånglig tomt?

Jag har försökt rita upp tomtkartan lite nedan. Grovt uppstegat så är det väl ca 1200m2
och en inritad uppförsbacke.
Det är de gula fälten som är gräs.
Jag vill göra så klipparn kan gå mellan områdena själv.
Gångar av packat grus emellan.
Ett gäng äppelträd och en hel del buskar ryms på ytorna både som öar och ut emot kanterna.

För att bättre kunna uppskatta storleken på ytorna så är huset, den rosa fyrkanten, 11x12m stort.

Klarar en AC 220 1800m2 "under alla omständigheter" eller är det 1800m2 vid platt gräsmatta?

Tack på förhand gott folk!
Hälsningar Micke. :)

grasmatta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vet inte om man ska posta detta under denna tråd eller någon övrig robot-tråd?

Tycker mitt gräs ligger ner lite för mycket och det växer mer klöver nu än vad det gjort innan.
Jag har en 220 på ca 1600 m2 och Sixten kör varannan dag, 4 dagar i veckan och då 24 timmar.
Kör på höjd 3, kanske är för lågt för gräset så klövern tar över?
 
Bezt skrev:
Vet inte om man ska posta detta under denna tråd eller någon övrig robot-tråd?

Tycker mitt gräs ligger ner lite för mycket och det växer mer klöver nu än vad det gjort innan.
Jag har en 220 på ca 1600 m2 och Sixten kör varannan dag, 4 dagar i veckan och då 24 timmar.
Kör på höjd 3, kanske är för lågt för gräset så klövern tar över?
Är gräset som ligger ner lite ljusare i färgen och lossnar lätt med rötter om man rycker i det?
 
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
Bezt skrev:
det växer mer klöver nu än vad det gjort innan.
Jag har ingen robotklippare men tycker också att det är ovanligt mycket klöver i år. Kanske det kalla blöta vädret gynnar klöver. Har egentligen ingen aning...
 
Kapaciteten räcker till med 220.

Fördelen med 230 är att det är två guider, och det underlättar när det gäller den lilla plätten på 24 kvadrat som förmodligen behöver en egen guide om du har stationen på största ytan.

Sedan följer det ju med mer kabel och märlor med 230, det påverkar också prisskillnaden en del. Har du råd så kör med 230, annars gör 220 jobbet, men en lite meckigare installation.
 
Ganska mycket klöver här också, har en 230. Det är nog klöverväder i år.

Det Johan Gunverth menar tror jag är fröstånd. Det har jag bara problem med där jag klipper med min Gardena manuell handjagare. Klipper manuellt endast 20 minuter två ggr i veckan men måste säga att i år ät det tacksamt med robotklippare. Regnet gör det omständligt med vanlig klippningen i år. Ett jädrans passande efter uppehållsväder.
 
Redigerat:
Johan Gunverth skrev:
Är gräset som ligger ner lite ljusare i färgen och lossnar lätt med rötter om man rycker i det?
Nej, jag såg dina bilder och sånt är det inte utan det normala gräset som ligger ner, får försöka få en bild på gräsmattan så får ni se hur mycket klöver det är på vissa ställen, mer klöver än gräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.