Sätta frånluftsvärmepumpen på JFB

  • Nej.

    11 Röster 57,9%
  • Ja, på samma JFB som utomhusgrupperna.

    3 Röster 15,8%
  • Ja, på samma JFB som resten av huset.

    5 Röster 26,3%
  • Antal röster
    19
Mikael_L
Det finns två JFB, en för ev problematiska utomhusuttag, och sen det mesta på den andra.
Och för enkelhetens skull ponerar vi att inget alternativ med ytterligare JFB är möjligt.
 
Redigerat:
En JFB för värmepumpen.
En JFB för övriga installationen.

Så är standradförfarandet i nya hus om kunden inte väljer annat.

Det finns alltid plats för ytterligare en JFB/PSA. :)
 
Ursäkta min okunnighet - men finns det inte olika typer av värmepumpar som kräver lite olika bedömningar? Luft-luft, luft-vatten, med eller utan elpatron, ...
 
Osäker på vad som sägs om LLVP m.fl, men BVP kräver i alla fall en egen 300mA.
Skulle inte bli förvånad om det gällde samtliga. Åtminstone LVVP.

//Patrik
 
Försäkringsbolaget krävde 30mA på all utrustning, utan undantag. Även på värmepumpar osv.

30mA är ok enligt tillverkaren för min bergvärmepump (IVT HTC).
 
Gillar inget av alternativen, vill ha pumpen på en egen JFB.
 
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja så här står det i flvp'ns installationsanvisning:

Jordfelsbrytare
Läckströmmar förekommer i alla elanläggningar och i alla
skyddsjordade elapparater. Läckströmmarna ökar i och
med att produkterna åldras, slits och smutsas ned. Flera
effektkrävande apparater kan få en installerad jordfelsbrytare
på 30 mA att lösa ut utan att ett farligt fel uppkommit.
Om en jordfelsbrytare installeras över värmepumpen
måste den därför vara på minst 300mA. Följ gällande
föreskrifter.
 
Det där lät konstigt. "Flera effektkrävande apparater"... osv. Men frånluftsvärmepumpen är ju _en_ apparat, så deras påstående hänger ju inte ihop.

Men läcker den så mycket enligt tillvekraren är det bara at sätta en 300mA JFB för LLVP.
 
petersv skrev:
Det där lät konstigt. "Flera effektkrävande apparater"... osv. Men frånluftsvärmepumpen är ju _en_ apparat, så deras påstående hänger ju inte ihop.

Men läcker den så mycket enligt tillvekraren är det bara at sätta en 300mA JFB för LLVP.

Jag tror att de menar att flera apparattyper kan ge problem. Alltså att problemet är generellt, inte bara ett problem med deras produkt.

Egentligen borde man inte acceptera att NÅGON apparat läcker så stora strömmar att de skulle kunna vara farliga. Om vi ponerar att apparaten läcker 200mA, och det anses som normalt, inget fel. Om då jordledaren går av eller släpper i en koppling så har vi en apparat med 230V på höljet och som kan leverera 200mA genom nästa person som rör vid apparaten. Det räcker då alltså med ett enkelfel för att orsaka en livsfarlig situation.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Röstade på tredje alternativet eftersom detta alternativ var minst dåligt. Håller dock med mycke_nu om att inget av alternativen var bra.

Man bör alltid helst dela upp en villa på flera jordfelsbrytare, oberoende av vad man har för uppvärmingssystem. Att sätta VP på samma jordfelsbrytare som "utomhusgrupperna", som var ett av alternativen, måste ju vara världshistoriens sämsta idé. Vem röstade på detta, och varför?
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Röstade på tredje alternativet eftersom detta alternativ var minst dåligt. Håller dock med mycke_nu om att inget av alternativen var bra.

Man bör alltid helst dela upp en villa på flera jordfelsbrytare, oberoende av vad man har för uppvärmingssystem. Att sätta VP på samma jordfelsbrytare som "utomhusgrupperna", som var ett av alternativen, måste ju vara världshistoriens sämsta idé. Vem röstade på detta, och varför?
Fast vad är egentligen så dåligt med att sätta FLVP utanför jfb då?
Den är ju fast inkopplad, och dess monteringsanvisning kräver inte jfb. Då är ju VP'n sektionerad men dock utan jfb, vilket ska vara OK enligt både tillverkaren och elinstallationsreglerna.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Mikael_L
Min elektrikerkompis var och hälsade på, och vi snackade lite om detta, min plan har varit att lägga VP på samma jfb som övriga huset, men kompisen tyckte att antingen egen jfb eller utanför jfb.

Och då var alternativet egen jfb inte ens entydigt bättre enligt han, men han bor ju förvisso i nordligaste sverige, där hus kan frysa sönder mer än halva året, så det kanske färgar. ;)


edit:
Jag valde dold omröstning, så vem som helst ska våga rösta utan att riskera att "tycka något dumt". ;)
Så det får vi aldrig reda på, Rrrr. :)
 
Bara för att det är tillåtet att undanta fast utrustning betyder inte det att det är en bra idé.

Jordfelsbrytare skyddar även mot olyckor som borr i kabel, fel i apparaten mm, inte bara glapp i jordanslutningen i kontakten.
 
..och, Mikael, din VP står väl i anslutning till badrummet vill jag minnas från din byggtråd. Det är JFB som gäller. Om inte av regelverket, så av ren självbevarelsedrift.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
..och, Mikael, din VP står väl i anslutning till badrummet vill jag minnas från din byggtråd. Det är JFB som gäller. Om inte av regelverket, så av ren självbevarelsedrift.
Nope, men i tvättstugan.

och då jag ändå måste använda 300mA JFB om jag sätter någon ger det ju ändå inget extra personskydd, jag måste ändå förlita mig på att skyddsjordningen fungerar och gör sitt jobb.
Vid 299mA är jag garanterat redan stendöd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.