Hej !

Jaha nu var dags igen min HP Pavilion har sagt upp sig. Detta är andra HP'n jag har och båda har haft problem som gått under garanti t.ex. glapp i skärmakblage så bilden flimmrat etc. Nu har skärmen lagt av igen och garantin har gått ut. Även min sambo har haft problem med sin HP så jag avstår detta märke nu. :mad:

Använder datorn både privat och i arbete, surf, office, photoshop, illustrator är några program jag använder. Skärmen skall vara 15-17''. Jag kan tänka mig att lägga 8000-10000kr.

Hoppas att någon kunnig själ har lust att komma med lite förslag.

/Rudolf
 
peternicklas
Ta en itt på ASUS och deras utbud. Har en från 2005 som fick nytt liv med W7 och den bara går.
Köpte nygligen en ASUS G74S som jag är väldigt nöjd med.
 
Satt själv i samma sits som du med ett gäng hp laptops i en hög. Konverterade till Apple och har nu en MacBook och är supernöjd.
Stabil i bra dator. En tanke bara.
 
peternicklas
Goteborg skrev:
Satt själv i samma sits som du med ett gäng hp laptops i en hög. Konverterade till Apple och har nu en MacBook och är supernöjd.
Stabil i bra dator. En tanke bara.
Det tråkiga med Apple är att du betalar 5000:- bara för att få ett uppätet äpple på skärmen.
 
Tack för så snabba svar :)
Jag har funderat på Applefiera mig men är rädd att det blir krångel med få alla program till mac, kanske obefogat ?
Man får nog betala en extra slant för "äpplet" men man å andra sidan kanske man får lite bättre kvalité?
Satt precis och tittade på några Asus, känns spontant som dom ligger bra till i pris, t.ex. den här Asus K55VM 15,6''
 
HP och Acer vill jag absolut avråda från, har haft 2 av varje och allihop har börjat krångla nästan direkt.
Fel på tangenter, touchpaneler, hårddisk m.m.

Har en Sony i jobbet nu och den känns väldigt fin och har funkat bra hittils.
Får bli en Sony åt mig själv snart också, bara man kastar ut windows och ersätter rmed linux så blir det kanon. :)
 
peternicklas
Pappa Rudolf skrev:
Tack för så snabba svar :)
Jag har funderat på Applefiera mig men är rädd att det blir krångel med få alla program till mac, kanske obefogat ?
Man får nog betala en extra slant för "äpplet" men man å andra sidan kanske man får lite bättre kvalité?
Satt precis och tittade på några Asus, känns spontant som dom ligger bra till i pris, t.ex. den här Asus K55VM 15,6''
Vekar till att vara ett vettigt köp. Dock skulle jag ta en SSD istället för en HDD, Gör väldigt mycket på prestandan. Kan ju köpa den som den är och stoppa i en Intel 330 eller en 520. Börjar bli rätt i pris.
 
Jag resonerade också så som att man betalar för märket, men nu såhär 4-5 månader efter är jag mer och mer nöjd med äpplet på baksidan. Datorn upplever jag mer stabil än tjejens asus som köptes vid samma tid.
Det där med program är ju nackdel om man använder udda men för mig som surfar-mailar-sketchupar och protools funkar Apple mer än väl.
 
Min önskelista hade inkluderat en bra skärm (helst med matt yta) med högre upplösning än HD-TV, SSD istället för HD (ger mycket effekt för pengarna) och inbyggt 3G-modem (för att slippa strulande och utstickande donglar). CPU är skitsamma sålänge så länge du inte kör en netbook-processor. 4 GB minne är väl standard idag men du borde ta höjd för att kunna uppgradera.

Ta den med högst rank på prisjakt som uppfyller dina krav.
 
Dell kan jag rekommendera, tidigare hade vi HP på jobbet men har nu bytt helt. HP är inte var det en gång var, tyvärr. Vi använder allt från enkla kontorsdatorer till mobila workstations. Totalt har vi nu ca 25st Dell.
 
peternicklas
MB77 skrev:
Dell kan jag rekommendera, tidigare hade vi HP på jobbet men har nu bytt helt. HP är inte var det en gång var, tyvärr. Vi använder allt från enkla kontorsdatorer till mobila workstations. Totalt har vi nu ca 25st Dell.
Jo Dell har bra datorer, vi har väl 2000 på jobbet. HP köpte ju Compaq och de var rena skräpet. Tyvärr så finns de kvar i billigare modeller.
 
Alla har vi väl våra dåliga erfarenheter med vissa märken,
så det kan nog vara hugget som stucket vilket man köper så länge som man håller sig till de stora märkena.

Men ett råd i förbifarten:
Titta också på garantitiden, som kan variera i alla fall mellan ett och två år.
Kan göra stor skillnad när du reklamerar efter ett år och elva månader.
Har garantin gått ut måste du visa att det var ett tillverkningsfel, vilket väl i praktiken är omöjligt.

Har råkat ut för privatköpt HP med ett års garanti.
Asus har normalt två år.
Men det kan kanske variera mellan inköpsställen och modeller.
 
Tyvärr är det lite så att det som "konsumenten" köper hos elektronikvaruhusen mest är plastigt skräp. Detta inte minst tydligt på just laptops och stationära datorer. Handlar man från "proffshyllan" så får man lite mer hållbara prylar och med garanti värd namnet, men då är man också uppe i priser liknande äpplet.

Fick min pensionerade Dell från jobbet och den tågar på fortfarande nästan 10 år gammal, dock börjar skärmen bli lite vinglig.

Som sagt, undvik bärbara burkar från varuhusen.
 
Apple, Lenovo, Sony o Dell är väl ganska likvärdiga i pris o kvalitet.
Det mesta annat är budget som funkar ett tag.
 
peternicklas
KnockOnWood skrev:
Alla har vi väl våra dåliga erfarenheter med vissa märken,
så det kan nog vara hugget som stucket vilket man köper så länge som man håller sig till de stora märkena.

Men ett råd i förbifarten:
Titta också på garantitiden, som kan variera i alla fall mellan ett och två år.
Kan göra stor skillnad när du reklamerar efter ett år och elva månader.
Har garantin gått ut måste du visa att det var ett tillverkningsfel, vilket väl i praktiken är omöjligt.

Har råkat ut för privatköpt HP med ett års garanti.
Asus har normalt två år.
Men det kan kanske variera mellan inköpsställen och modeller.
ASUS har 2 års världsomfattande garanti. T.ex. HP har endast 3 månader om dator lämnar landet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.