Hej,

Jag börjat en stenläggning av osymmetriska stenar, se bild nedan. (Det är delen till vänster som sskall läggas nu, den högra delen gjordes för några års sen av hantverkare)

Underlaget är fiberduk och ett par centimeter 0-18. Min tanke var att när jag placerat rätt sten på rätt position, så skulle jag lyfta bort alla stenarna och lägga dit ca 1 cm grovbetong och sedan tillbaka med stenarna. Syftet med betongen är tudelat, dels för att få bättre förankring mot underlaget och dels för att kunna jämna ut "höjdskillnader" mellan närliggande stenar, genom att banka respektive sten olika djupt i betongen.

Men när jag står där så inser jag att 1 cm betong riskerar att inte göra någon nytta alls, så nu har jag beslutsångest vad jag skall göra. Det finns tre alternativ, som jag kan se det.

1)Fullfölja den ursprungliga planen.
2)Fixa till höjdskillnaderna genom att stoppa in finare material under respektive sten och sedan borsta ned grovbetong mellan stenarna och vattna. På så sätt skulle stenarna åtminstone gjutas ihop sinsemellan.
3)Gjuta en riktig platta på 5 cm under stenarna. För att åstadkomma det, så behöver gräva upp all 0-18 och plocka bort en del del av jorden som ligger under fiberduken.

Alternativ 3 är väl bäst, men också mest jobb, och det jag inte är säker på om det det är nödvändigt. Som information kan man säga att underlaget sluttar åt vänster, mao vatten kommer till stor del att rinna av stenarna.

Hoppas på råd!




DSC_0071.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
blanda ingen betong i det hela... . Det finns i alla fall en praktisk anledning att man inte gjuter in stenläggningar betongen i Sverige. Endast sand
gaia
 
Det är ju inget badrumsgolv du lägger, den typen av stenläggning ska vara lite rough.
 
gaia skrev:
blanda ingen betong i det hela... . Det finns i alla fall en praktisk anledning att man inte gjuter in stenläggningar betongen i Sverige. Endast sand
gaia
Hänger inte med riktigt. Vilken är den partiska anläggningen?
 
  • Gilla
ppalm
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Det är ju inget badrumsgolv du lägger, den typen av stenläggning ska vara lite rough.
Sant. Å andra sidan vill jag undvika att att stenarna börjar röra på sig efter några år. Både i längsled (dom krockar med varanda) men även höjdled (att dom blir instabila och börjar gunga)
 
Du kan alltid efterjustera med lite sand om dom skulle börja vippa
 
Nimajneb skrev:
Du kan alltid efterjustera med lite sand om dom skulle börja vippa
Att lägga sten in sand har jag dålig erfarenhet av från ett annat ställe. Efter några vintrar så står stenarna åt alla håll och kanter.,
 
MadMan, har du inte lite för små stenar?
Det liknar mest mosaik, och det lägger man ju i någon typ av fästmassa eller fix.

Men jag tycker att du skall försöka hitta lite större bitar.
Då kommer de att ligga stabilare.
Det skall ju inte bara hålla, utan vara snyggt också!
 
KnockOnWood skrev:
MadMan, har du inte lite för små stenar?
Det liknar mest mosaik, och det lägger man ju i någon typ av fästmassa eller fix.

Men jag tycker att du skall försöka hitta lite större bitar.
Då kommer de att ligga stabilare.
Det skall ju inte bara hålla, utan vara snyggt också!
Det syns kanske inte på kortet, men i verkligheten så lutar det hela åt två håll; dels uppifrån och ned och dels från höger till vänster. Om jag lagt större stenar så blir det svårare att ta upp den bägge dessa lutningar. Kör man dessutom med betong som jag tänkte ifrån början, så spelar det ju ingen större roll att stenarna är små.

Som ett alternativ skulle man ju kunna tänka sig att bort alla mindre stenar och enbart ha fylle där, men min känsla var att det skulle bli ännu fulare.
 
Eftersom jag inte kan bestämma mig hur jag skall göra, så har jag lagt detta jobbet på is lite grann. Jag ganska sugen på att gjuta, p.g. a att underlaget sluttar åt två håll, men det lutar ändå att jag inte gjuter alls. Så länge man ger f-n att gjuta så går det ju alltid att göra om...
 
Mad_Man skrev:
Hänger inte med riktigt. Vilken är den partiska anläggningen?
I UK så lägger man sten i betong. Brittiska stenläggare är ju väldigt utskällda i Sverige. Jag gissar att det är kylan som är boven. Det blir väl problem med armering av en stor tunn kaka och spricker den på vintern så kommer den inte längre "hålla höjderna".
 
Mad_Man skrev:
Det syns kanske inte på kortet, men i verkligheten så lutar det hela åt två håll; dels uppifrån och ned och dels från höger till vänster. Om jag lagt större stenar så blir det svårare att ta upp den bägge dessa lutningar. Kör man dessutom med betong som jag tänkte ifrån början, så spelar det ju ingen större roll att stenarna är små.

Som ett alternativ skulle man ju kunna tänka sig att bort alla mindre stenar och enbart ha fylle där, men min känsla var att det skulle bli ännu fulare.
Det är mycket möjligt att du har rätt,
men stenarna är fortfarande, om du ursäktar uttrycket, förbannat små.
Att det hela lutar både framåt och åt sidan kan väl inte fordra småsten?
 
KnockOnWood skrev:
Det är mycket möjligt att du har rätt,
men stenarna är fortfarande, om du ursäktar uttrycket, förbannat små.
Att det hela lutar både framåt och åt sidan kan väl inte fordra småsten?
Om man undantar de mindre stenarna i mitten, så tycker jag inte att storleken är så förbaskat mycket mindre jämfört med den redan existerande läggningen till höger.

Och de mindre mitten kan jag säkert ersätta med en lite större som jag sågar till.
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
I UK så lägger man sten i betong. Brittiska stenläggare är ju väldigt utskällda i Sverige. Jag gissar att det är kylan som är boven. Det blir väl problem med armering av en stor tunn kaka och spricker den på vintern så kommer den inte längre "hålla höjderna".

Ok, men det borde väl bero på tjockleken på kakan? EN 50 mm kaka har väl relativt god chans att överleva den svenska vintern, även om man inte armerar?
 
Mad_Man skrev:
Ok, men det borde väl bero på tjockleken på kakan? EN 50 mm kaka har väl relativt god chans att överleva den svenska vintern, även om man inte armerar?
Nej, kommer garanterat att spricka.
"Kakor" och "skorpor" av betong utan armering utomhus spricker alltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.