1a juni 2011 köpte jag och frugan nytt hus. Vi bodde tidigare i MITT hus som jag haft uthyrt sedan samma datum. Nu ska det säljas och jag kommer göra en vinst på ca 200K efter alla avdrag. Försäljningsdatum Är inte spikat, men 1 september är en bra gissning.

Hur funkar det med uppskov här? Kan jag flytta vinsten till mitt(vårt) nuvarande hus? Vi har ju bott här över ett år redan..

En idiotfråga: varför vill man söka uppskov? Det ska ju ändå betalas en dag, men förhoppningsvis när den dagen kommer så gör man sån hejdundrande vinst att den inte blir så kännbar. Vid uppskov ska man väl även betala en årlig avgift beroende på storlek på vinst, eller?

Tack
 
Vinsten går väl att kvitta mot en senare förlust....tror jag....
 
kindvall skrev:
[länk]

"För att få avdrag för slutligt uppskovsbelopp måste du ha skaffat en ny bostad (ersättningsbostad) under samma år som du sålde den gamla bostaden. Du ska ha flyttat in i den nya bostaden senast den 2 maj året efter försäljningsåret."
Tack Kindvall, jag konstaterar att chanserna är små..
 
Kolla det där med vinst skatt, som du skriver " efter alla avdrag " det är nämligen inte så mycket som är avdragsgillt om det nu inte är så att du byggt till huset eller något liknande. Det är nästan enbart kostnader för försäljning av fastighet som är avdragsgilla kostnader.
 
Hemmakatten
Jag har bestämt för mig att man kan köpa ersättningsbostaden året innan man säljer. Jag skulle absolut kolla med skatteverket.

Det är ju ganska vanligt att man köper ett nytt hus och sedan säljer det gamla och den försäljningen kan ju ta ett tag innan den blir av. Vore därför orimligt om en familj som köper nytt hus i september ett år och säljer gamla huset i mars nästa år inte skulle få skjuta upp sin reavinstskatt.
 
Ok, lite delade meningar.. Ska kolla med skv för säkerhets skull:).

Cecar33: Det är sant att underhåll av fastighet, typ tapeter, kanske golv osv inte är avdragsgillt. Jag har dock satt in nytt kök, byggt altan, installerat kommunalt vatten, luftvärmepump, nytt badrum osv så här ska pennan glöda.. Sen trorjag man kan dra av kostnader för lagfart o pantbrev för fastigheten. Sen drar man även av för mäklaren, överlåtelsebesiktning, energibesiktning, samt den svindyra doldafelförsäkringen mäklaren lurade på mig:).. Alla bäckar små..
 
Fanns det inget badrum kan du göra avdrag, annars inte.Att du bytt till värmepump är inge avdrag, altan nej nytt kök nej om det fanns ett tidigare osv.osv. byte av uttjänta fastighetstillbehör på grund av ålder eller för skoj skull är inte avdragsgilla helt enkelt. Endast om det inte fanns men då måste det varit svårt att leva i huset.Kommunalt vatten är en trolig avdragsgill kostnad,och som jag skrev försäljnings kostnader. Men du kan alltid prova går det så går det men om skatteverket har invändningar så är det beslut. Beslut som fattats av skatteverket kommer men aldrig runt utan bevisning i kammarrätten och där vinner Skatteverket enkelt.
Det är just sådan saker som gör att köpa gammal kåk inte är särskilt lönsamt, utan det gör man av helt andra orsaker.
 
Min erfarenhet av Skatteverket är att dom är ganska generösa i dessa avdrag
 
Det handlar inte om generositet utan snarare om vad som prioriteras inför varje taxering och nu senast var det just villaförsäljningen, och hittar man tillräckligt många felaktigheter så fortsätter kollen året efter också. Så fastnar man i nätet så blir det inte som man tänkt sig.
 
cecar33 skrev:
Fanns det inget badrum kan du göra avdrag, annars inte.Att du bytt till värmepump är inge avdrag, altan nej nytt kök nej om det fanns ett tidigare osv.osv. byte av uttjänta fastighetstillbehör på grund av ålder eller för skoj skull är inte avdragsgilla helt enkelt. Endast om det inte fanns men då måste det varit svårt att leva i huset.Kommunalt vatten är en trolig avdragsgill kostnad,och som jag skrev försäljnings kostnader. Men du kan alltid prova går det så går det men om skatteverket har invändningar så är det beslut. Beslut som fattats av skatteverket kommer men aldrig runt utan bevisning i kammarrätten och där vinner Skatteverket enkelt.
Det är just sådan saker som gör att köpa gammal kåk inte är särskilt lönsamt, utan det gör man av helt andra orsaker.
Har man gjort radikala förändringar med förändrad planlösning och utökat antal fasta installationer av utrustning samt omdisponerat förvaring i tex ett kök så är det att anse som grundförbättring. I mitt fall gäller detta både kök och badrum. Altan räknas som tillbyggnad och blir avdragsgill om det inte fanns någon innan...

Osäker på luftvärmepump, dock.. Vet att man kan dra av om man installerat bergvärme. Vad skulle det vara för skillnad?
 
jaeger77 kan du visa var det står att läsa, det du påstår så skall jag givetvis tro på din uppfattning men tills dess, nej då skall ingen på detta forum tro på det.
 
cecar33 skrev:
jaeger77 kan du visa var det står att läsa, det du påstår så skall jag givetvis tro på din uppfattning men tills dess, nej då skall ingen på detta forum tro på det.
Nu ska du inte surna till bara för att du gick missade göra en massa avdrag, eller? ;)..

http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800031293/37918.pdf

Sid 6... Sen ett ypperligt exempel på s18..
 
jaeger77 skrev:
Nu ska du inte surna till bara för att du gick missade göra en massa avdrag, eller? ;)..

[länk]

Sid 6... Sen ett ypperligt exempel på s18..
Klockren replik :)
Vad säger du cecar33. Duger det som källa?
 
falmark skrev:
Klockren replik :)
Vad säger du cecar33. Duger det som källa?
Ja vad skall man säga, tyken replik från någon som inte har något att tillföra är inget jag hänger upp mig på. Men när jag har fel/ saknar kunskap så rättar jag mig mer en gärna för jag har inget att förlora på att lära mig något nytt. Frågan om vad du ville med din replik kan man undra. och hur du tänkte när du lade dig i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.