Hej!

i en annan tråd, denna (http://www.byggahus.se/forum/teknik/198141-filformat-hemmafilmerna.html#post1565803) tänkte jag till lite och det strulade till det för mig då jag kom på en gamal tanke om hur man bäst lagrar filmer, musik osv på ett bra sätt.

Jag skulle vilja ha ett filmarkiv som påminner om vodler och kanske spotify där man kan söka efter exemeplivs barnfilmer, actiofilmer osv i olika shangrer som jag då har i min databas.
Detta program skulle gärna få visa en ikon på filmen som man trycker på för att ungarna, som ännu är ganska små ska kunna starta en film utan att kunna läsa sig till vad det är för film.

När jag har sökt upp önskad film vill jag då även kunna starta filmen därigenom. Jag har provat XBMC men är inte nöjd med det och den är definitivt inte barnvänlig.

Finns det finurliga sådan idag som inte kostar något eller i alla fall inte mycket?

Jag vet inte om ni förstår vad det är jag är ute efter, känner att det kanske inte blev så beskrivande som jag önskade. Säg till så ska jag försöka utveckla lite till.
 
Bättre att lära barnen läsa ;)
Är dom motiverade går det mycket enklare.
Handlar i detta fall mer om att känna igen en grupp bokstäver iofs men det är början.
Min son lärde sig läsa hyfsat på egen hand när han var 5 och då har han inte haft den största turen i genmonopolet :p
 
Nja, att ungarna ska fatta det hänger nog ganska mycket på att de ska kunna klara av det själva på helgmorgarna så att en sovmorgon kan infinna sig, i alla fall till kl 8:00. Så lite lathet handlar det allt om!! Det där om genpolen får väll vara lite osagt, men jag tror ärligt att den store killen snart läser och skriver bättre än vad vår käre konung gör här i landet i alla fall. Hmm, fast det kanske inte säger så mycket :D

Men sedan skulle det vara kul att kunna söka genom samlingarna, strukturera och få lite ordning på prylarna på ett bra och snyggt sätt, och gärna på ett grafiskt snyggt sätt också.
 
använder NAS + Boxee (som grundar sig i XBMC om jag minns rätt) där man får upp en lista på alla filmer ink omslag och så vidare. Dock är texten på engelska.
Tycker dock att systemet i sig är användarvänlig med en fjärr där du har en navigeringsplatta samt 3 knappar. på baksidan har du ett tangentbord om du behöver skriva.

Om det kan vara en lösning för dig vet jag inte men ett tips iallafall :)
 
Den verkar vara en vettig applikation!

Har du provat den själv?
 
Jag är också sugen på en sådan men jag tänkte först prova ett vanligt program, ungefär ett som largab skrev i inlägget här. Sedan är min tanke att försöka bygga mig en egen nas-server som ska lagra mina filer och kanske även där då köra detta largabs förslag eller likande. Om jag nu inte får ihop att bygga en nas-server själv får jag väll helt enkelt köpa mig en från butik/internet. Men tack för tippset!
 
Jag använder det. Filmer, foton, TV till en projektor. Kostar inget att testa ...

sänt from my fån
 
Det är ingen sport med dauda länger.
Allt finns färdigt och förpackat på ett sätt som fungerar tillfredställande :(
 
largab skrev:
Mediaportal, [länk], gratis.
Suveränt program som mina barn klarat av att använda sedan de var tre. Jag kör även TV i en klient-serverlösning med MP sedan 5år tillbaka. Har ersatt koax och telefon med ethernet hemma...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
pacman42 skrev:
Suveränt program som mina barn klarat av att använda sedan de var tre. Jag kör även TV i en klient-serverlösning med MP sedan 5år tillbaka. Har ersatt koax och telefon med ethernet hemma...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Då ser ju detta kanon ut för mig i detta läga när jag till en början kör lokalt i datorn och för att sedan utveckla mitt hemma nätverk! Ska installera detta ikväll och prova, ska bli trevligt!!

Det är alltid bra att få andra personers riktiga omdöme som verkligen använder det och inte sådana där halvskumma på nätet som man inte vilka det är som har skrivit!
 
Felde skrev:
använder NAS + Boxee (som grundar sig i XBMC om jag minns rätt) där man får upp en lista på alla filmer ink omslag och så vidare. Dock är texten på engelska.
Tycker dock att systemet i sig är användarvänlig med en fjärr där du har en navigeringsplatta samt 3 knappar. på baksidan har du ett tangentbord om du behöver skriva.

Om det kan vara en lösning för dig vet jag inte men ett tips iallafall :)
Jag brukar, brukade har inte ínte installerat det i den nya telefonen, faktiskt styra datorn med hjälp av telefonen, funkar faktiskt ganska bra. Då behöver jag inte lyfta rumpan från soffan och gå tre steg, fy vad lat man har blivit :surprised:
Tidigare hade jag ett trådlöst tangentbord med inbygd styrkula, men den har gått sönder och det var det allra bästa! Men jag ska nog ha detta i åtanke också, särskillt den dag då hemma serven är plats och småkillarna där hemma ska arbeta med det också.
 
tharnstrom77 skrev:
Då ser ju detta kanon ut för mig i detta läga när jag till en början kör lokalt i datorn och för att sedan utveckla mitt hemma nätverk! Ska installera detta ikväll och prova, ska bli trevligt!!

Det är alltid bra att få andra personers riktiga omdöme som verkligen använder det och inte sådana där halvskumma på nätet som man inte vilka det är som har skrivit!
Finns dessutom klienter för telefoner och plattor. Ser film och live-TV i telefon och platta...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
I och för sig är väl media-portal bra, men mera driftsäkert är väl Windows eget media center - som ingår i win 7 home premium samt ultimate edition. En microsoft fjärr - eller kanske man köper Harmony numera - och sen är det klart. Personligen gillar jag media center browser för att hämta hem posters, imdb-omdömen, handling och liknande.
Ovanstående kanske numera finns inbyggt i och funkar bra i mediaportal?! Mina erfarenheter av media portal är 1-2 år, så mycket vatten har ju hunnit rinna under broarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.