Zedo skrev:
Nån som tycker jag är helt galen om jag säger att en vild idé finns kring att sänka taket och återgå till ett 1½-plans hus? Visst, vi tappar yta men det kanske kan lösas som sagt med en smakfull utbyggnad.
Galna är människor som tänker i små banor.
Så jag tycker att eftersom du kan tänka dig att riva kåken.
Så då känns det inte korkat att bygga tillbaka den till sitt ursprung och sedan bygga ut den.

Min bror gjorde ett liknade projekt när han rev alla dessa "ryggsäckar" som tidigare ägare byggt på kåken.
(ryggsäck=utbyggnad av enbart undervåning med fult snedtak)
Idag så hans kåk en pärla där kåken ser ut som om den aldrig har blivit ombyggd på utsidan.
Fast att den är 4 gånger störren än en lilla torpen som det var från början.

Så ta bilder och lägg upp. Gärna någon bild hur kåken såg ut innan dom höjde den.
Tala sedan med en arkitekt. Dom kan göra underverk med utsidan och insidan av huset.
 
Det är ställt bortom all tvivel att är man förälskad i huset och kan lägga mycket egna pengar och några år på renovering, ja då skall man göra det. Det är också en annan faktor att räkna med, om man av olika anledningar vill eller måste sälja huse så blir skatten på vinsten mycket stor ingen arbetskostnad är avdrags gill och mycket få åtgärder är avdrags gilla vid reavinstbeskattningen.
Mitt förslag är anlita en bra arkitekt som kan rita ett hus som stämmer med vad ni tänkt men inget 1½ plans utan förhöjt väggliv. Bygg det sedan i lösvirke. Om ni river så för 100gubbar spara allt kraftigt virke till ev inredning eller andra projekt. Gamla fönster finns många som vill köpa om du inte kommer på något själv.
Det där med att renovera ett helt hus så det verkligen blir bra,och att man har nytta av den gamla charmen är mer en livsstil en ett projekt.
 
cecar33 skrev:
Det är också en annan faktor att räkna med, om man av olika anledningar vill eller måste sälja huse så blir skatten på vinsten mycket stor ingen arbetskostnad är avdrags gill och mycket få åtgärder är avdrags gilla vid reavinstbeskattningen.
Mycket stor????
Är det inte 22% vilket kanppas kan kallas för mycket stor skatt på en vinst.
Här där jag bor så köper firmor hus för att renovera och sälja om pga den låga skatten på vinsten.
 
Rosten1000 skrev:
Mycket stor????
Är det inte 22% vilket kanppas kan kallas för mycket stor skatt på en vinst.
Här där jag bor så köper firmor hus för att renovera och sälja om pga den låga skatten på vinsten.
Betänk att allting är relativt om du inte tycker att 22% kan kallas för mycket stor skatt så skall du veta att det arbete och dom pengar du lägger ner på huset inte är avdragsgilla, utom ett fåtal poster. Lånar du då en mille för att renovera och betalar ränta och därefter skatt på samma peng, så får du tycka att det är billigt om du vill.

Vad företag i hus och byggbranschen gör har en helt annan beskattning. Det eftersom det är deras verksamhet och då är det bolagsbeskattningen det handlar om och det är något hel annat.
 
Redigerat:
En annan synpunkt är att under en renovering kan beslut tas allteftersom, medan man i ett nybygge tvingas fatta samtliga beslut omgående och det riskerar att inte bli så genomtänkt kanske?
 
Här kommer lite bilder. Hoppas jag lyckas!
Framsida:
IMG_1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänster+baksida
IMG_2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takfot och överhäng:
IMG_3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högersida med garageport:
IMG_5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här verkar fönstret ha flyttats och panelen skarvats lite ofint:
IMG_6.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På insidan finns märken på tapeten som jag tycker tyder på att fukt vandrat genom väggen:
IMG_7.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättstugan i källaren:
IMG_8.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade detta på en källarvägg. Är det vad jag tror det är? Mögel?
IMG_9.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fin grön vävtapet med plastmatta och brun sockel i hallen:
IMG_10.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spännande tapet! Här syns även stället där det för några år sen rann vatten när det var hål i pappen. Lappat nu.
IMG_11.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ännu en spännande tapet:
IMG_12.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrummet. Och ja, det är limegrönt porslin :)
IMG_13.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inbyggda garderober finns det gott om.
IMG_14.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns blandat av svarta och vita vägguttag:
IMG_15.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, nu hoppas jag ni fått en lite bättre bild av vad vi pratar om.
 
cecar33 skrev:
Lånar du då en mille för att renovera och betalar ränta och därefter skatt på samma peng, så får du tycka att det är billigt om du vill.
Om man lånar en miljon och gör jobbet själv.
Det är ju då man verkligen har en chans att tjäna pengar.
Vi håller precis på att färdigställa en husrenovering på ett av dom husen som vi äger och har gjort allt jobb själva.
Ingen annan hobby skulle jag kunna tjäna dom pengarna på som vi räknar med att tjäna nu.
Hade jag lejt bort jobbet så hade vinsten försvunnit hos dom dyra kostnaderna för hantverkarna.
 
OM ni väljer att bygga nytt så kan ni säkert använda den gamla grunden. Det är en stor post du kan dra bort från 2,5 mille som ett nytt kanske kostar. Plus att du har el.tele och vatten och avlopp med på köpet. Det är många sköna kronor i besparing. Jag har gjort en liknande totalrenovering av mitt hus. Jag räknade ut att det hade kostat mig 200tusen extra att bygga nytt på befintlig källargrund.
.
 
Rosten1000 skrev:
Om man lånar en miljon och gör jobbet själv.
Det är ju då man verkligen har en chans att tjäna pengar.
Vi håller precis på att färdigställa en husrenovering på ett av dom husen som vi äger och har gjort allt jobb själva.
Ingen annan hobby skulle jag kunna tjäna dom pengarna på som vi räknar med att tjäna nu.
Hade jag lejt bort jobbet så hade vinsten försvunnit hos dom dyra kostnaderna för hantverkarna.
Ja det är väl mest en fråga om vad man värdesätter här i livet, men en hobby man tjänar pengar på är ingen hobby.Men allting är relativt.


Till TS skulle jag bara säga där finns ingen själ att spara, den själ som fanns är bort byggd för länge sedan
Mitt orubbliga tyckande är riv skiten, anlita en arkitekt som kan anpassa ett nytt hus som byggs i lösvirke till den gamla grunden om den är fin nog att spara.
 
Zedo skrev:
Här kommer lite bilder. Hoppas jag lyckas!Så, nu hoppas jag ni fått en lite bättre bild av vad vi pratar om.
Vill ha planlösning :)
 
cecar33 skrev:
Ja det är väl mest en fråga om vad man värdesätter här i livet, men en hobby man tjänar pengar på är ingen hobby.Men allting är relativt.
Så då är inte min biodling en hobby heller.
Eller kanske man kan säga att min hobby är att tjäna pengar.:)
 
Du kanske bör läsa på innan du berättar för mycket om din vinstgivande hobbyverksamhet som tydligen är omfattande husrenovering ,biodling har du kanske fler??



Hobbyverksamhet skiljer sig från annan inkomst
av tjänst genom att:
• Resultatet av verksamheten beräknas för sig.
• Om det blir underskott behandlas det på
särskilt sätt.
• Om det blir överskott ska du betala egenavgifter.

Det står mycket roligt att läsa på Skatteverkets sidor.
 
Bara att bedöma från bilderna, vilekt kan vara orättvisst, så verkar det ju finnas ett omfattande renoveringsbeov om ni vill bo i en bostad med standard från 2012. Alla ytskikt, inklusive skivor på väggar, golv etc måste antagligen rivas ut, antagligen måste all el inklusive rör/dosor etc rivas, likaså stammar för vatten och avlopp. Utöver detta påbörjas måste ni först garantera stommens kvalitet nogrannt så ni inte kommer halvvägs bara för att inse att det krävs enorma åtgärder för att rädda stommen i huset. Tittar man på bilderna så ser man vad jag tolkar som spår av fukt, mögel och eventuella sättningsskador (sprickor i väggar mm) men det kanske inte är så allvarligt när man inspekterar det nogrannt.

Bortsett från pengar så skall du räkna tid, jag har personligen renoverat ett litet hus (i förhållande) parallellt med heltidsjobb och familj under de senaste 2.5 åren, då gjorde vi en del jobb 2 månader innan vi flyttade in, resten har skett när vi bott där. Det man skall räkna in när man renoverar är allt dubbelarbete som inte finns i ett nybygge. All planering och beräkning på allt som måste anpassas till den befintliga konstruktionen, "hur skall vi göra här, hur många gipsskivor behöver vi, vilken regeldimension skall vi ha", detta moment saknas till stor del i ett nybygge (såklart beroende på vilken nivå man lägger sig på) då du i stort sett har en komplett materialbeskrivning på vad du behöver. Beslut på vilket kakel eller köksinredning man skall ha finns ju i båda fallen.

Räkna sen in att allt görs dubbelt, varenda bräda du lägger 1 minut på att riva i huset, skall du även forsla bort ur huset och i bästa fall till en container på tomten, sen skall motsvarande bräda hittas på byggvaruhuset och tas hem och sättas upp. I ett nybygge har du bara de två sista momenten (väldigt förenklat). Men den tiden jag lagt på att riva och forsla bort är nog i många fall lika stor som att sen bygga upp det nya.

Att budgtera och planera en omfattande helrenovering är betydligt svårare än ett nybygge vill jag påstå, hur många gipsskivor eller OSB skivor kommer det gå åt tro? Antingen köper du mindre mängder pö om pö och hamnar rätt i budget men "fel" i tid, eller så beställer du "så det räcker" och har sen plötsligt en pall gipsskivor över...

Nu låter jag sjukt kritisk till att helrenovera, och det är jag ju inte, men jag tror att man måste verkligen ha en vision och en passion på vad slutresultatet skall bli och man måste verkligen fråga sig om det är värt det. Som det skrevs tidigare, finns det inget värt att spara, då hade jag också övervägt att riva kåken. Men som sagt, budgeten är ju också avgörande
 
  • Gilla
TEN och 2 till
  • Laddar…
Väldigt bra sammanfattat av MMR. Vi har/håller på med att totalrenovera ett hus från 40 talet och ska man se helt krasst (ekonomiskt och tidmessigt) på det hela så hade det varit enklare (kanske tom billigare) för oss att riva och bygga nytt från grunden. Bara en sån sak som avfalls hantering... Jag har varit på ÅVC långt över 100 ggr de senaste 2 åren och nu har vi en 20kbm container på gården som vi ska fylla med schaktmassor från källaren som vi ska börja gräva ur nästa vecka.
Men även nu i efterhand och trots att vi är långt i från klara (vi kommer nog aldrig bli klar heller ;)) skulle jag ändå valt att renovera.
 
Nu har jag försökt göra en skaplig planlösning. Glömde ritningarna som jag tänkte scanna så det fick bli lite fristil. Hoppas ni förstår och annars får ni väl fråga. De svarta trianglarna i hörnen på bottenvåningen är värmerören som går upp till övervåningen. Dessa är inbyggda. Försökte få med alla inbyggda garderober också.
Då familjesituationen mest troligt kommer vara tre barn och två vuxna så saknas ett rejält badrum och ett rum. Krasst sett finns ju rummet innanför köket, men att använda det som sovrum när man har gäster och kanske vill sitta i köket...nja.
En annan grej som jag har funderat på att placeringen av trappen. Den går ju inte bara upp utan under den så går trappen ner till källaren med tillhörande dörr. Utmärkt på ritningen. Skulle man riva ut allt på insidan så är det väl inget som säger att man inte skulle kunna flytta den. Men då åker ju verkligen allt ut också.
En utbyggnad skulle bäst placeras framåt, eller allra bäst i nedre vänstra hörnet på ritningen. Nu sitter jag mest och bara pladdrar så titta på planlösningen och kom gärna med idéer.
Bottenvåning:
bv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanvåning:
ov.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ha en trevlig lördag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.