Pepparkaka skrev:
Har du lite gräs innan (men mycket annat) så blir det lite gräs kvar efter att du gått över gräsmattan med vertikalskäraren.

Kan du inte ställa in hur djupt den skall gå? I så fall kan du testa att ha den i högsta läget första gången.
jag testade på ett ställe som har mycket gräs och jag körde på minsta djupet.
 
Är det gropigt där du körde? Lägsta djupet borde innebära att knivarna bara snuddar vid marken. Tog de djupare än så?

Jag har själv en gropig gräsmatta och körde vertikalskärare på ett svagt ställe för ett år sedan eller två - det märks fortfarande. Om inte gräsmattan är välgödd och plan till en början tror jag man ska avstå vertikalskärning och istället se till att hålen och tuvorna försvinner och att gräset växer så det knakar.
 
bobas skrev:
jag testade på ett ställe som har mycket gräs och jag körde på minsta djupet.
Det är inget jag själv har råkat ut för, så kanske det är skillnad mellan olika tillverkares maskiner ialla fall? Hur ser det som den plockar upp ut - är det gammalt torrt och dött material eller är det även färskt gräs den drar upp?
 
Det är mest färskt gräs. Iofs hade jag nyss klippt gräset och jag har ingen uppsammlare på klipparen. Men där vertikalskäraren kört syns jorden ganska bra.
 
bobas skrev:
Är det någon som testat AL-KO 32 VLE Combi Care?
Köpte mig en sådan idag hos Granngården. http://www.granngarden.se/product/grasmatteluftare-combi-32-vle Skall bli intressant å se hur den presterar. Smidigheten att ha en själv mot att behöva hyra är tilltalande, för då kan man köra när det passar, även om en "proffsmaskin" möjligen har tekniska fördelar. Formatet är ju smidigt & priset var okej. Uppsamlaren verkar dock kunna fyllas ganska fort. Men möjligheten att ha en vertikalskärare samt luftare/mossrivare i samma maskin var lockande.

Har tidigare hyrt bensindrivna vertikalskärare ett antal ggr samt lånat en eldriven med 4st hjul av bättre kvalisort från en släkting, så jag har lite att jämföra med, även om det var ett tag sedan sist.

Men idag spöregnar det, så det blir ingen körning idag.
 
Du får gärna komma med en rapport sedan, jag har inte testat min mera.. Än.
 
I gårkväll så packade jag upp & monterade ihop maskinen. Det var inga större problem. Men då det regnat 36mm så var det inte möjligt att testköra. Bytte valsen från vetrikalskärar knivarna till luftningsfjädrarna.

I kväll så var det dock premiär. Inget regn på hela dagen, gräset kändes torrt. Så ut med kablage & säckar. Montera på uppsamlaren, testade fram en lämplig djupinställning.

Därefter körde jag över en sektion på ca 100-150kvadrat av min gräsmatta. Den uppförde sig som förväntat. Uppsamlaren fylldes på ca 15-25m beroende på vad som fanns i gräsmattan. Snabbare vid mossa då det ger mycket volym. Så det var många tömningar. Uppsamlaren är inte helt enkel att montera på plats. Men när man har mycket böös i gräsmattan så som ogräs så kändes det värt att använda uppsamlaren & tömma ofta för att slippa sprida ut det på gräsmattan för att behöva räfsa upp efteråt. Utan uppsamlare så hade det gått som en dans att köra.
Elnätsdrivna maskiner är som de är, förlängningskabel är ett gissel. Men man får finna ett lämpligt mönster att köra så man inte trasslar in sig. Motoreffekten räckte till utan problem.
Hursomhelst så känner jag mig nöjd med det initiala resultatet, speciellt om man ser till investerade medel på 800kr, även om uppsamlaren är tålamodsprövande att montera samt en aning förliten i volym. Jag kommer fortsätta med resten av gräsmattan senare i veckan. När jag kommer över på norra sidan så är det mer mossa än det nu var på södra & västra sidan. Så jag får se hur det blir där. Men när jag kört över hela gräsmattan en gång så kommer jag nog behöva ta en omgång till på vissa sektioner då de tidigare ägarna inte lagt någon kärlek på gräsmattan, mer än att klippa gräset.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Man brukar köra två omgångar..... i kors.
Uppsamlare brukar man även tröttna på och man räfsar istället efteråt.
 
Då måste man verkligen älska att räfsa, jag gjorde misstaget en gång och skulle hellre strunta i att vertikalskära än köra utan uppsamlare. Sen måste man förvisso räfsa lite ändå för en hel del blir kvar, men det är kopiösa mängder som hamnar i uppsamlaren.
 
Jo jag skall som sagt köra över gräsmattan en gång till, minst. Men det började fukta på vid 21-tiden så jag han bara med en test repa på den ytan jag började med.

Utan uppsamlare så hade jag behövt en bra stund till att räfsa, så även om uppsamlaren är liten så gör den sitt jobb. Men visst är det så, den tar inte upp 100% av avfallet, men det är inte många procentenheter som hamnar brevid. Så det ser okej ut.
 
intressant tråd,

Kanske skall tänka om när det kommer till hyra bensindriven kontra köpa enklare eldriven.

Om resultatet inte skilljer sig nämvärt(förutom arbetsbredd och uppsamling) så känns det ju mer värt att köpa än att hyra, särskillt om man delar på det. ex den för 800 är ju inget.

Frav, du som testat flera olika, hur tänker du nu när du köpt en billig enklare modell ? Är resultatet ungefär lika bra, eller skiljer det sig mycket från hyr/bensin maskiner?
 
De jag hyrt tidigare har varit bensindrivna vertikalskärare, samt den jag fått låna av en släkting var en eldriven vertikalskärare av större modell. Ingen av dessa har haft uppsamlare, utan man har fått räfsa upp massorna efteråt, vilket är ett drygt jobb. Arbetsbredden kanske eventuellt skiljer något (5-10cm?), men inte så det är direkt märkbart på den 250m2 gräsyta som jag har. Jag har med AL-KOn bara kört med luftningsvalsen med fjädrar, ej vertikalskärar valsen som har knivar. Jag har aldrig tidigare använt mig av en luftare/mossrivare med fjädrar. Så jämförelsen haltar något hitintills. Vertikalsärning kommer jag utföra senare i år (september?).

Jag får dock säga som såhär. Baserat på resultatet i gårkväll då jag använde fjädrervalsen så är jag nöjd. Den mängd "skräp" (dött gräs, ogräs, gräsklipp, m.m.) den vispade upp från gräsbotten är i paritet med tidigare erfarenheter av vertikalskärare som har knivar. För även med knivar så river det upp mycket skräp. Dock så skär ju knivarna också ner i det översta jordlagret på ett sätt som inte fjädrarna gör. Så fjädrarna är ju skonsammare i jämförelse med knivarna, men det är väl själva tanken med dem. Så man kör lämpligen men knivarna en vända på vår & höst, medan fjädrarna används för underhåll någon/några ggr under sommaren.
Nu var det mest ogräs på den sektion jag körde igår, nästa sektion har mer mossa. Så det skall bli intressant att se hur resultatet blir där. Men det får jag återkomma om.

Anledningen till inköpet av denna billiga "plastmaskin" var primärt för att ha en egen liten smidig maskin som jag kan använda när det passar mig. Sen att den har både fjädervals & knivvals var ju ett + i kanten. Tittade först på Gardenas maskiner, men då hade jag behövt köpa 2st för samma funktion. Troligen hade det då bara blivit en & isf vertikalskäraren EVC1000. Gräsmatteluftaren ES500 hade nog fått vänta. Men med tanke på vad dessa Gardena maskiner hade kostat så känns AL-KO 32 VLE CC som ett prisvärt & bra köp för att kunna utföra gräsmatteunderhåll på mina villkor. Håller maskinen för en handfull vändor per år på min & mina föräldrars gräsmattor så är jag nöjd. Tiden får dock utvisa hur länge den håller. Som jämförelse så har både jag & mina föräldrar vars en Gardena RM380 laddbara cylindergräsklippare, som är dryga 10år. De används som primära gräsklippare & dessa byggda mest av plast, men de har tuggat på utan större problem & minimalt underhåll. Så om AL-KOn är i likvärdig plastkvalitet så borde den hålla ”i en evighet” då den kommer användas väldigt lite i förhållande till hur en gräsklippare används.
 
  • Gilla
Felde
  • Laddar…
En rookiefråga, men när ska man vertikalskära respektiva lufta gräsmattan?
Tänkte handla denna maskin nämligen, har en tämligen tråkig gräsmatta som skulle behöva nytt liv.
 
Vad jag lärt mig så vertikalskär man en gång på våren när gräset kommit igång att växa (mitten på maj) & en gång på hösten innan gräset slutar växa (början på september) med knivar. Där emellan luftar man med fjädrarna ett par tre ggr under sommar säsongen.
(Det jag skrev inom parantes varierar såklart beroende på vart man bor i landet & väderlek, men för mig i Halmstad-regionen brukar detta vara ett riktsnöre jag går efter)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.