Men om vi nu för en stund antar att Hagenblad gjort ett misstag som satt plast i sin yttervägg (innanför sin isolering, märk väl); vad är det som kan hända, som inte hade hänt om han skippat plasten? Alla är väl överens om att varm luft kondenserar när den når en kallare yta, och det hade ju skett även utan plast, så Hagenblad riskerar ju i vilket fall som helst att få kondens i ytterväggen.
Är det helt enkelt så att utan plast är det enklare för väggen att torka ut igen vid rätt betingelser?
 
pbengtsson skrev:
För att inte döda TS inspiration kan man konstantera att det finns inget rätt eller fel kring plast, har sattit plast i en hel del gamla hus under 80-talet och dessa står upp ännu. Själv föredrar jag vindväv men det finns massor av trådar på detta forum som vi kan vidareutveckla plastfrågan i.

Jag tycker TS har gjort ett fantastiskt jobb. Gillar de förspikade reglarna, de tyder på ambition. Mer bilder!
Här var det livat. det gillar jag. TS tröttnar inte, jag jobbar med problemlösning varje dag (långt ifrån husrenovering då). Bara lite jobbigt att alltid behöva ta reda på allt innan man gör något och kan inte bara köra på. Dock är det en av anledningarna att vi köpte kåken. Dessutom har man en tendes att bygga skottsäkert överdrivet då.

Hursomhelst, Plast eller inte beslutar jag när jag pratat med grannen, men hittills har jag inte tapetserat, målat eller kaklat, så jag kan backa om jag tror på det. Har en ventil in genom väggen till skafferiet. Skulle kunna bygga en jigg där med plast och hygrometer mellan plast och isolering, men den tanken fick jag bara i bilen idag. Frågan är om jag måste vänta på -20 så det blir nån effekt av det.

Bilder var det ja. Här kommer några:

En av de få återanvändbara grejorna är denna eldosa till kylen som ha en egen säkring. Sitter lågt för att passa en grop i kylskåpet.
IMG_0966.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inflyttat mot vägg och med eluttaget på rätt ställe.
IMG_0968.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte upp en regel som bärhjälp för väggskåpen.
IMG_0973.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eldosa för belysning köksbänk och eluttag. Lite felmätt som ni ser, eftersom skåpets golv hamnar lite in här, men det gör inget. 12V- kablar skall ändå ner här så det blir bara lättare.
IMG_0971.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våggskåp uppe.
IMG_0975.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen var trots allt inte helt rak (det är det tamigfan aldrig) och fick läggas lite distanser, som ändå inte kommer synas.
IMG_0976.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag frågade om distanser och sade att min vägg diffar typ 10 mm garvade han bara och tyckte allt under 50 var spikrakt.


Återkommer i ärendet.

Mvh Calle
 
Redigerat:
Ok, ang plast eller inte: Någon som har någon referens till varför man inte skall ha plast eller är det teorier detta handlar om? Vore kul att veta innan vatten och allt sånt kopplas in.

Mvh Calle
 
Teorier ! :)

Tex så är plast i ett mellanbjälklag, vid golvvärme, där man har samma rumstemperatur på båda sidor och antagligen i stort sett samma RF på båda sidor, bara ett tyckande utan direkt logisk förklaring.

Det är nog riktigt att man skall vara försiktig med plast vid renovering av gamla hus eftersom dom ofta är byggda med andra förutsättningar än de som finns för nya konstruktioner. Men man kan inte generellt säga att plast alltid är fel, för bygger man utan plast måste man enligt min mening också avstå moderna material såsom tex gullfiber då denna inte fungerar likadant som tex cellulosafiber, torv, spån eller andra äldre material. Om du får en kondensutfällning i tex gullfiber så kommer en del vattendroppar att falla neråt av tyngdkraften och ansamlas på lägre punkter och kan där medföra tex rötskador. Men med tex torv så blir isolermaterialet jämt fuktigt och kan vid gynsamma förutsättningar torka ut igen. Men det hela förutsätter ett helhetstänk från insida och hela vägen ut till utsida.
 
Ok, nu är jag klar med mina efterforskningar, och efter diskussioner med fyra byggrådgivare, Boverket, Försäkringsbolagets skadeförebyggade avdelning, några byggkuninga kompisar, två byggfirmor, en kakelsnubbe och Riksbehörig byggmästare verkar plast vara en bra idé. (Även kollat studier på chalmers ang ombyggnaden). Så nu tar jag beslutet att jag kör på och slipper då riva väggar och gå baklänges. Nästa år är planen att sätta tigersågen i en av de nya väggarna och öppna upp för en glasvägg/dörr och får då facit, så när jag ser detta lovar jag att lägga korten på bordet. Tack för alla synpunkter i ärendet.

I övrigt har det semestrats och pimplats för mycket öl, men nu så skall vattnet och det bli klart på snabban.

Kakel över bänkskivan; Primer på väggen eller nån annan fuktspärr, så inte gipsen suger i sig vattnet i fixen?
 
Jättebra om du kan följa upp plastexperimentet om något år! (y)
Jag är nyfiken (OCH ägare till ett hus från -43...).
 
Inget behov av tätskikt för gipsens skull (om du inte när kaklet är klart tänker fullkomligt spruta ned det med vatten?).

Läser man hur olika tillverkare råder så bör det ju vara fästprimer. I realiteten är det kanske ovanlligt!? Jag har aldrig använt utan nöjt med mig att våttorka av ytan (i bästa fall) och allt har alltid suttit som berget.
 
Trampade på en geting och fann en blöt tagg under ankeln så djävlig att jag inte kunde gå i går kväll. Idag var jag sjukt byggsugen och satte igång ändå, men fick ge upp när jag fick vattenblåsor på ovansidan av foten bara för att allt är svullet. Men nog om dessa trivialiteter. Jag har ju sågat och grejat. Bildbevis:

Satte två 45 x 220 -"reglar" i bakomvarande reglar som skall utgöra en trappa på bänken och ökar också ytan med 90 mm.
IMG_0980.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nervöst att kapa 4000 spänn bänkskiva, men det gick kanon. Mätte några gånger och körde linjalen.
IMG_0982.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diskhoar är ett kapitel i sig. Dyraste jag hittade var två hoar som denna för 115 000. Helt sanslöst, så Bauhaus 4500 kändes mer humant. Mätte denna i centrum av min skåpstomme, sedan mitten på bredden och lade sedan ut en mall för hålet som medföljde.
IMG_0983.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålet sågat med sticksåg.
IMG_0985.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräst med överhandsfräs. Mätte diametern till c:a 30 mm, men k-rauta hade bara 20, så jag köpte ett stämjärn istället.
IMG_0986.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick hur enkelt som helst.
IMG_0987.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite sandpapper senare sitter det som en smäck. Har ett hörn som inte ble helt 100, men slipar ner det försiktigt imorrn.
IMG_0992.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På plats. Nu för först gången ser det ut som vi är på väg någonstans.
IMG_0990.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer....
 
Snyggt jobbat!
 
Tack. Tyvärr byggs det inget. Ligger på sjukan med okänd inflammation i benet.
Återkommer snart.
 
Krya på dig. Angående att mäta fel på eldosa efter eldosa, köp en dossökare (hole in one) Jag investerade i en alldeles försent. Kunde undvikit mången svordomar under diverse renoveringsprojekt.

Sent from my HTC One V using Byggahus
 
Grymt rolig och intressant tråd. Kul att se att det är fler som kör hårt med köksrenoveringar. Själv så bygger jag om och ut ett kök i en Västerbottensgård från 1917. Charmigt med äldre hus och samtidigt både spännande och lärorikt. 90 graders vinklar existerar inte och allt lutar åt olika håll samtidigt (kan vara mitt balanssinne och ögonmått som diffar också).

Hur som helst, keep up the good work och krya på benet.
 
MMR: Tack det är redan bättre och f ö hatar jag sjukhus. Mer deprimerande ställe får man leta efter och jag rös när de tvingade mig i dropp och övernattning. Redan bättre inga problem att gå (även om jag skippade crossträning idag). Riktigt positivt var att alkohol (an av de viktigaste bygginslagen) inte påverkar antibiotika, så idag blev det en grillwirre trots allt. mmmm.

fimpax: kanon. Har kommit på att folk vill kanske se resultat, men framför allt hur man löser problem man stöter på under vägen.

Här kommer fler sådanana:


Silikon finns i massa färger. Mest lik ek var 31 ljusbrun på Bauhaus och detta smetade jag in min urfrästa fläns med. Smetade även kanterna, som fuktspärr.
IMG_0996.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överblivet svindyr bänkskiva blev en stor och en liten skärbräda, samt två dörrstopp.
IMG_0999.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till nästa problem. Bauhas bänkskiva må vara kanon, men diskbänken är det då fan inte. Dessa tvingar skall sitta permanent vad jag fattat, men tar i allt i stommarna. Inget som Bauhaus har en aning om såklart.
IMG_1001.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att lösa detta bytte jag tvingarna mot skruv och distans (en mutter) där det gick, monterade ner ett stag på IKEA-skåpet och lät en del vara. Så verkligen eljest-mek. Helt överdrivet såklart, silikonet kommer hålla detta hur lätt somhelst, men ändå.
IMG_1002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörsystemet klart. Bara så ni vet; kasta gängtejp i papperskorger direkt och kör lin som på den gamla goda tiden.
IMG_1006.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kranen passade såklart inte diskhon. Filade ur denna så den kom nedanför kanten. Nu är den offset, men jag vete fan om jag bryrmig helt ärligt. Det får bli ett estetfel till senare.
IMG_1004.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avlopp och vatten funkar. Tjohooo.
IMG_1007.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två nya prohekt direkt idag. En kanot inhandlat och måste lagas fort som fan, samt dessa fönster, som blir växthus nästa vår. har man inget att göra skaffar man det.
IMG_1000.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer.

/Calle
 
Test av skärbräda inoljad med olivolja och funkar kanon till grillningen. Stor skärbräda som denna har jag velat ha länge, men fegat, sedan jag såg en i Stockholm för 1100 pix.

IMG_1008.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så: hur ligger vi till egentligen?

-Nuvarande kök och matsal blir till ett rum. En bärande vägg skall ner. - KLART
-Vedspis in modell smalspis Viking 30. - KLART, triangel kvar.
-Nya vitvaror (besställda förra veckan) - KLART
-Nytt kök (Ikea Ädel vit) - Köpt och under konstruktion
-Bygga barbord med arbetsyta - Ej påbörjat
-Dra om all el i kåken (tjärldningar nu) - 80% klart.
-Isolera ytterväggar - KLART
-Flytta avlopp och vatten - KLART
-Bila hål i murstocken för fläkt - KLART
-Egensvetsad fläktkåpa av en boj draggad från Östersjöns botten. Motor på taket. - Vete fan om detta blir av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.