Jag behöver råd! Jag och min man vill från vår hyreslägenhet till radhus/hus. Vi gillar tanken på nybyggnation och har hittat ett radhus som bostadsrätt. Jag har igen aning om det är bra eller inte känner att jag behöver råd!

Bostadsrättsföreningen består av 23 radhus. Vi har tittat på ett hörnhus på 130 kvm med 505 kvm tomt. Priset är 2 375 000 med en månadshyra på 6827:-. Utöver detta tillkommer en driftkostnad på ungefär 1200:-/månad.

Husen gick till försäljning 18/4 2012 och hittills är bara 2 sålda! Betyder det något? Jag tänker att något måste vara fel!

Någon som har några råd?!
 
Skall börja med att säga att jag har ingen aning om den allmäna prisnivån i ditt område.

Men om du översätter månadsavgiften till en kapitalkostnad (föreningens kostnader är ju till största delen räntor på lån). Så motsvarar det ett kapital på ca 2 000 000, om man räknar med 4% ränta.

Så det är ungefär samma sak att köpa det där huset som att köpa ett "friköpt" hus för 4,3 milj.

Det blir lite orättvist efterssom vissa driftskostnader tillkommer vid eget hus.

Dvs. Jag misstänker att husen är dyra i förhållande till den allmäna prisnivån i området.

En risk med att husen är svårsålda, är att ni blir "delägare" i en bostadsrättsförening som kanske till slut står som ägare till ett antal svårsålda radhus. Föreningen (=ni som är medlemmar i föreningen) blir då ansvariga för de kostnaderna. Det kan tänkas att det finns någon form av garantier som placerar risken i det exploaterande bolaget istället för hos föreningen, men det bör man i så fall granska noga, innan man köper.

En fördel med brf upplägget jämfört med att köpa ett friköpt hus med samma måsnadskostnad, är att banken ju bara kräver kontantinsats i förhållande till ert eget lån, inte för föreningens lån.

Byggen av bostadsrätter går oftast bra. Men det finns en del exempel där man under byggets gång ändrar utförande och standard, de som redan tecknat sig har ofta svårt att få rättelse. De har ju då att stämma föreningen (=sig själva) inte byggaren.
 
Har du tittat på den ekonomiska planen? Hur stora är lånen som ligger på föreningen? Vad har man använt för räntor i den ekonomiska planen? Är alla radhusen, de 23 till antalet lika stora, 130 m2?
 
Tack för svaren!

Området är i Linköping och där det byggs för fullt just nu! Ett bra planerat område! Några andra hus som är till salu (nyprod.) i området är:
Radhus i äganderätt för 3 500 000 138 kvm
Kedjehus i äganderätt för 3 500 000 141 kvm
Sedan finns det även andra hus men de är ännu dyrare och för dem tillkommer annat så det orkar jag inte räkna på.
För övrigt är det vanliga hus där tomterna kostar 700 000 och de husen kan nog komma upp till 4 miljoner.

Jag har tänkt ta reda på hur stora lån föreningen har. Vet inte om det har någon betydelse att det är HSB. Men man kan väl räkna på hur stora lånen är och sedan ta hänsyn till sin andel? Jag hade tänkt boka in ett till möte och fråga om lånen och räntorna. Just nu har vi bara bokat en tomt och de vill ju självklart ha ett svar snart. Lite att utforska!

Alla husen är lika stora och det är ungefär 4 hus i varje rad. http://www.hsb.se/polopoly_fs/1.238..._gen/derivatives/fixedwidth580/2742014321.gif
Tomterna varierar från ca 220 till 550 kvm.

Nu såg jag att ett till hus blivit bokat men det är ju fortfarande 19 kvar (om man räknar med det vi bokat).
 
Redigerat:
JimSof skrev:
Husen gick till försäljning 18/4 2012 och hittills är bara 2 sålda! Betyder det något?
Folk tycker att det är för dyrt.
 
Det låter ju mer prisvärt med kedjehusen då.
 
Man hamnar runt 15.000kr/månad för det där BR-radhuset, och jag kan tänka mig att det är många som funderar över den kostnaden. I ett nybyggt hus går det ju åt en hel del pengar till annat också. Även om "grässådd" ingick i priset så tror jag att många ändå räknar med att det krävs en hel del insatser för att få trädgården som man vill ha. Några stenplattor som uteplats dög kanske för 30-40 år sedan, men jag hör redan cirkelsågarna och skruvdragarna när det skall byggas altaner, och sättas upp insynsskydd. Och så studsmattorna, poolerna, friggebodarna och vad det nu brukar stå på kapprustningslistan i nybyggda områden. :)
23 hus i en förening betyder att var och en nog får räkna med lite föreningsarbete också på ett eller annat sätt. Om inte annat de obligatoriska städdagarna och så striderna om lekparkers standard, hur ens gäster parkerar, när gatlyktorna skall tändas, när man får klippa gräset och var snön skall läggas på vintern.
Sedan är det ju inte inflyttningsklart förrän tidigast om ett år, och ända bort till April 2014. Jag tror att många som är sugna på ett BR-radhus då hellre tittar på sådant som är inflyttningsklart mer nära i tid.
 
Det som är intressant med den ekonomiska planen är ju hur mycket lån som kommer att ligga i föreningen. Räntor ska betalas på dessa lån och här är det viktigt att man har kalkylerat med en räntenivå som är hållbar över tiden. Idag har vi historiskt mycket låga räntenivåer och det är inget man kan räkna med att så ska vara för alltid. Har man i kalkylen (den ekonomiska planen), lagt in en låg ränta och räntorna sedan stiger kommer månadsavgifterna att med automatik att höjas.

En annan sak man kan fundera på är huruvida amorteringar har tagits med i den ekonomiska planen eller inte.

Att det är HSB som för upp föreningen borgar åtminstone för att det inte är någon lycksökare som försöker att göra sitt livs kap.

/PC
 
Troligtvis ligger den stora lånedelen inte på föreningen utan på medlemmarna.
 
Jag som kommer från skogen kan inte förstå varför man skulle vilja köpa ett radhus i mer än ett tillfälligt boende.
Sen att radhuset i fråga kostar samma eller mer än en vanlig nybyggd villa får mig att skratta inombords.

Driftkostnader som är högre än i ett vanligt hus och inga direkta fördelar. . .

Men men, det är inte jag som ska flytta in där så det är inte min åsikt som räknas, men jag hade absolut funderat på att bygga ett eget hus ist.
 
Joenes hoppas att du inte tar det här på fel sätt men alla vill inte bo i "skogen". Jag köpte mitt par hus och innan jag köpte det tittade vi på allt möjligt. Det fanns fristående villor i "skogen", rad,par och kedjehus men tll slut hittade vi nåt vi gillade. Vi gillar vårat parhus. Våra grannar är bra,vi har lite tomt som inte kräver mycket arbete,finns platser där man sitter,fikar,grillar,umgås med familjen men ändå bor vi 10 min från centrum, nära köpscentrum,affärer,skolor,gymm,simhallen osv. Vi bor i Göteborg
Alla är vi olika.
 
Till trådskaparen Känns det bra får er är det bara att slå till om ekonomi tillåter det. Det är det viktigaste
 
celox skrev:
Joenes hoppas att du inte tar det här på fel sätt men alla vill inte bo i "skogen". Jag köpte mitt par hus och innan jag köpte det tittade vi på allt möjligt. Det fanns fristående villor i "skogen", rad,par och kedjehus men tll slut hittade vi nåt vi gillade. Vi gillar vårat parhus. Våra grannar är bra,vi har lite tomt som inte kräver mycket arbete,finns platser där man sitter,fikar,grillar,umgås med familjen men ändå bor vi 10 min från centrum, nära köpscentrum,affärer,skolor,gymm,simhallen osv. Vi bor i Göteborg
Alla är vi olika.
Det är ju precis det jag menar.
Jag kommer från skogen men bor i en by nu.

Många trivs nog med det, annars hade det ju inte sålts och det är som du säger.
Verkar det bra och man får den känslan att "här vill man bo" så är det bara att köra på.


Men jag kan ändå inte förstå hur man tänker, men det är ju inte jag som tänker så det är ju inte så konstigt....
 
Joens skrev:
Men jag kan ändå inte förstå hur man tänker, men det är ju inte jag som tänker så det är ju inte så konstigt....
Du fick ju en hel lista?

Du kan få fler argument för att bo i civilisationen: Kommunalt VA, fiberanslutning, gångväg till dagis och skola, närmare till arbetsplatsen, lappsjuka, grannsamverkan, barnens kompisar runt hörnet, mobiltäckning, lekplatser, grannar etc

Det handlar väl om vad man prioriterar helt enkelt.
 
Det är bra att få höra lite hur andra tänker!

Joens: Jag vill INTE bo utanför stan och då blir genast huspriserna/tomtpriserna dyrare. Det finns tomter utanför stan men det är verkligen inte för oss!

Vi har tänkt att läget är kanonbra, ängar med eklandskap och inga hus som skymmer utsikten på baksidan. Förmodligen det bästa läget i hela området. Det ligger inte heller vid bussgatan vilket kedjehusen gör. Gränsen för oss ligger på 2 500 000 kr. Kanske borde vi vänta. Jag hade tänkt att vi kunde bott i radhuset 5-6 år innan vi köpte en villa.

Idag bor vi i hyresrätt tre våningar upp utan hiss! Hyran ligger på 6500:-. Vi har två-glasfönster så ojud från gatan får vi stå ut med ibland. Jag saknar en egen tvättstuga, diskmaskin, trädgård, en hel frys och kyl. Det skulle även vara skönt med en parkering när yttedörren. Idag får vi gå kanske 60 m tills vi når baksidan av huset och ner i källaren upp ytterliggare ett trappsteg innan vi är på bottenvåningen. Trots detta gillar jag lägenheten och det funkar just nu. Blir mer problematiskt om vi ska skaffa barn.

Jag skrev inlägget för något med detta gör mig osäker. Kanske är det för dyrt? Hade hyran varit lägre hade jag nog inte varit lika osäker. Det är ett stort beslut så det tål att tänkas över!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.