Absolut, skulle säkert kunna gå, tackar!
 
Jag tycker att du har argument för att titta på en listhyvel, typ PH230. De verkar trevliga. Dessutom fungerar den som en planhyvel om man behöver fler argument.
 
1-2mm....... Jag brukar köra med sandpapper :)
 
Någon som känner till något profilstål för samma ändamål?
Stöthyvel som någon skrev är ju ett alternativ men ett profilstål är inte helt fel.
 
Hur mycket sandpapper brukar du använda till två kilometer kant?
 
Det är viktigt att det blir ganska exkt då den ska passa in i ett hål, så att slipa kanten med ögonmått kan jag inte se som ett alternativ.
 
phl skrev:
Hur mycket sandpapper brukar du använda till två kilometer kant?
Inklusive spill 7 cm2/lpm
 
7 cm på 2 lpm måste vara ett extremt dåligt papper.

Pär
 
pär h skrev:
7 cm på 2 lpm måste vara ett extremt dåligt papper.

Pär
Jag tror visserligen han menade 7 kvadratcentimeter per löpmeter. Vilket förvisso borde ge ungefär samma slutresultat.
 
Ja det gäller att läsa rätt ,men det är fortfarande inte ett av dom bättre papper men Nimajneb kanske tänkte på ett annat sätt?

Pär
 
Ta det inte så allvarligt, rent överslag bara med tanken att jag har en kloss med slippapper och gnuggar på kanten. Liten anläggningsyta och mycket spill pga klossen.
Själv har jag aldrig kantslipat kilometervis och skulle i det läget säkert använt fräsen istället.
 
Uppföljning

Det blev till slut en avrundningsfräs med radien 1.5mm (T1323) från Wealden Tool Company i UK (+ lite andra stål). Jag fräste för första gången igår eftersom jag väntat så jag kan fräsa utomhus på min semester.

Kanterna blev mjuka och bra. Men som sagt, man ser inte så mycket av avrundningen.
 
Lyfter tråden, har köpt på mig 1,6 och 3,2mm. Men finns det nåt bra tips för att justera höjden på ett tillförlitligt sätt?

Jag använder Dewalt 621 K, den har förvisso en skruv för finjustering, men jag tycker det tar väldigt lång tid att justera höjden på en stålet, slutar ofta med den jobbiga kanten pga för lågt ställd fräs. Slipar man bort den har man förstört profilen om kanten var högre än 1/10 mm, och fräser högre blir det ju inte heller bra. Borde vara att föredra iofs.
 
A
A Alko skrev:
Lyfter tråden, har köpt på mig 1,6 och 3,2mm. Men finns det nåt bra tips för att justera höjden på ett tillförlitligt sätt?

Jag använder Dewalt 621 K, den har förvisso en skruv för finjustering, men jag tycker det tar väldigt lång tid att justera höjden på en stålet, slutar ofta med den jobbiga kanten pga för lågt ställd fräs. Slipar man bort den har man förstört profilen om kanten var högre än 1/10 mm, och fräser högre blir det ju inte heller bra. Borde vara att föredra iofs.
Det är problemet med vanliga frässtål, de är oftast i utförandet "90 grader" så kanten uppstår allt som oftast. Om man använder kantfräs mkt, så lönar det sig att köpa en Festool OFK 500. Jag vet att de är dyra, men kvaliten på stål samt stabiliteten i maskinen är outstanding. Dessutom är radiestålen gjorda så att radien går ut i kanske 93 grader, typ.
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.