Jag har utgått från Eksjöhus Havsvik för att få in våra önskemål i en annars trevlig planlösning.
Vad har ni för åsikter om planlösningen nedan?

Köket är öppet med köksö precis som havsvik orginal, men det lyckas jag inte med :)

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framförallt är det dessa ändringar jag gjort:

- Stängt igen mellan badrum
- Flyttat badkar till lilla badrummet
- Satt in bastu i stora badrummet
- Skjutgarderober i hall och master bedroom
- Extra fönster vid entrén
- Större klädkammare i tvättstugan
- Skjutdörr in till barnens avdelning
- Kamminen vid den snea väggen vid badrummet för att synas även mot matsalen
 
Redigerat av moderator:
(Ignorera den understa bilden, verkar inte gå att få bort den)

Fixade bort bilden
/Mats
Moderator
 
Redigerat av moderator:
De där vinklade dörrarna int till sovrummen ser snyggt ut men tar bort väldigt mycket yta så går det att göra om så fundera på det
 
Överlag ser det ut som ett trevligt hus men många vinklar gör att det känns rörigt och trångt på sina ställen.

Vinkeln sovrum/vardagsrum tycker jag känns onödig så istället hade jag gjort sovrummet större. Gjort ett eget badrum till sovrummet och låtit barn och gäster dela på det stora.

Det ser ut att kunna bli trångt i hallen och eventuella barn måste gå igenom sko- och klädhögar för att komma till resten av huset. Hade istället försökt ordna en mer separat hall. Kaminen ser också lite farligt placerad ut och personligen tycker jag inte att det är så trevligt att kunna se in i badrum från matplats/vardagsrum.

Ritade upp hur jag snabbt kom på vilka ändringar jag skulle gjort, fortfarande rätt grötigt vid hall/badrum men det kanske kan ge vidare funderingar på hur det bäst ska lösas.

Untitled-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Nackdelen med att inte ha de vinklade dörrarna till sovrummen är att det blir svåra re att möblera allrummet.

Det var en intressant alternativ planlösning. Dock hade jag hellre sett att stora "fina" badrummet var i anslutning till föräldrarovrummet och inte i barnens avdelning. Gillar inte riktigt heller när det ligger i sovrummet.

Men det är nog nåt att skissa vidare på
 
Om sovrummet inte har dörr till badrummet heter det inte "Master Bedrom", särskilt inte som det ser ut att vara mindre än barnrummen. Jag gillar de sneda dörrarna till barnrummen och tycker tvärtom att det underlätar möbleringen, det stjäl mindre yta än raka dörrar.

Tycker också att det är bra att ha det mindre badrummet som föräldrabadrum och det större som familjebadrum, iallafall om man har dörren till badrummet i sovrummet. Som TS ritat är det en mycket stor yta av vardagsrummet som går åt till dörrar till sovrummet och badrummet.
 
Jag har suttit och ändrat om planlösningen nu i ett par timmar och börjar bli än mer nöjd, har tagit delar av era förslag och slagit ihop med era.Vad tror ni nu?

planlosning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Med möbler:
original

Saknas kanske lite fönster och nån dörr eller så, men det får man ha överseender med :)
 
Redigerat:
Några snabbar tankar så här på rak arm.

Tvätt och klk på andra sidan huset från sov och badrum, via matsal och kök, känns som det blir mycket spring med tvätt kors och tvärs.

Inga fönster i något av badrummen, badrum blir lätt mörka och instängda utan dagsljusinsläpp, imo.

Entre/Ytterdörr leder rakt in i köket, eller det kan bli känslan om det inte finns en vägg mot köksbänken där.

Altanen åt norr, tänk på att ni aldrig får sol där.

Mer golvyta i köksdelen än i matsalsdelen, känns felprioriterat för mig.

Nästan inget utrymme alls i köket för överskåp.
 
Det är en vägg mellan kök och hall, syns kanske inte så tydligt.

Hade tänkt låga fönster över diskbänken så det finns mycket plats för överskåp.

Har minskat kökets storlek lite. Men har inte tagit ur någon ny bild.

Stora badrummet har fönster, det försvann nog när jag ändrade en vägg.

Jag vill ha tvättstuga i andra änden, så man ka sova även när maskinerna är igång.
 
Tycker du ska ta till dig Appolonias lösning för hallen så att man inte behöver gå igenom den för att komma till barnavdelningen. Något att fundera på för allrummet i barnavdelningen är att möblera åt andra hållet vilket också går bra i Appolonias ritning. Dvs du ställer soffan framför fönstret och har tv mot hallen. På det sättet utnyttjar man hela rummet bättre, så har vi det i vårt hus och det är något som jag verkligen är nöjd med jämfört med hur det brukar vara där man får en väldigt liten yta med soffa och tv i ett hörn och halva rummet bara för att gå i.

När man ritar själv (vilket vi också gjort) så har man ju möjlighet att göra måtten precis som man vill. Vårt allrum tex mätte jag upp så att det skulle vara så brett att en 3-sitssoffa ska få plats framför fönstret och längden mellan fönster och motsatt vägg till lagom lång för tv-avstånd (4,4 meter tror jag det blev).
 
Redigerat:
Försöker få till det så man slipper gå genom hallen för att komma till barnavdelningen, men det är inte så lätt.

Vill som sagt ha det stora badrummet där det ligger i anslutning till föräldrarsovrummet.

Gjorde om det lite så här:
Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nackdelar jag inte riktigt löst än är:
- Mycket dö-yta i vardagsrummet där jag hade toaletten tidigare, funderade på en klädkammare över badrummet, men risk för att det blir en tråkig lång korridor vid entren?
- Hittar ingen bra placering av kamin

Några förslag eller åsikter på denna senaste skiss?

Uppdatering:
- Ser lite trångt ut om man ska in med stora möbler in till barnens avdelning
- Vi kan skippa dusch i lilla badrummet och kombinera det med badkaret för att spara plats
 
Redigerat:
  • Gilla
verobar
  • Laddar…
Ännu en redigering.

Untitled2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Lite mer avskild ingång till barnavdelningen
- Dusch i lilla badrummet
- Duschhörna & badkar i stora. (känns lite avlångt bara)
- Fönster i lilla badrummet
- Klädkammare för tex vinterkläder osv i hallen


Går jag åt rätt håll? Bättre eller sämre?

En annan alternativ lösning, där jag skippat bastun:
Untitled4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Kan inte ta bort nedersta bilden)
 
  • untitled3.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mitt tips angående badrummen: Dusch i det med bastu, badkar i det andra. Både dusch och badkar i ett badrum och duch elerl bad i ett är helt onödigt, ingen hoppar väl in i duschen i samma badrum som nån redan badar i om det finns ett badrum till. Däremot vill man duscha i anslutning till bastun.
 
Alla lösningar skulle fungera, det är ju i slutändan en smaksak hur man föredrar att disponera sin yta. Personligen tycker jag att många nybyggare i allmänhet överskattar hur mycket utrymme som behövs i ett arbetskök (dvs kök utan matplats). Vårt planerade arbetskök blir ca 9 kvm och då får vi över två meter arbetsbänkyta utöver ytan som äts upp av häll och disklåda, fullstora kyl och frys, samt högskåp med ugn och mikro utan att det blir instängt--har besökt ett utställningskök med i princip samma mått och lösning och det var mer än tillräckligt med yta. Om t.ex. kök och bad är viktiga ytor för dig att få rätt kan det vara värt att besöka köks- och badrumssäljare för att få uppslag på praktiska, yteffektiva lösningar som man som lekman kanske inte alltid tänker på.
 
Jag reagerar också över arbetskökets storlek. det skulle kunna förminskas litet till förmån för matplatsen. "springytan" i vinkeln mellan arbetsytorna i köket är väl stor. Ni har ju dessutom en passage där som kan bli trång, ett gångstig till arbetsrum/gästrum, det blir litet trångt mellan matsalsstol och arbetskökets bardisk.
Bra att du la till fönster i badrummen, det är något jagtycker är jätteviktigt, att man kan vädra där, lufta ut fukt o.s.v. Sedan måste jag säga tt jag håller med dig betr. badrum i direkt anslutning till sängkammaren. Vi hade det i vårt förra hus, och även om det anses "fint" så var det inte praktiskt. När maken går upp på toa på natten blev jag väldigt störd, o tvärtom. Eller om någon ville ta ett tidigt morgonbad och den andre sova. Bättre då att man har badrummets ingång strax utanför sovrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.