Rörmokaren drog avlopp från toa, handfat, dusch, badkar och tvättmaskin samt vattenrör till dessa. Dessutom köpte vi en blandare till badkaret och en duschslang till denna. Varmvattenberedaren fastsattes på väggen och duschvägg etc fastsattes. Avloppet drogs till befintligt avlopp utanför badrummet. Materialkostnaden blev 18000 kr inkl. moms.
Vi tycker att detta är oskäligt. Har vi fel? Om det är okay är det verkligen dyra rör!

Snälla: kommentera!

Undrande sommarhusägare
 
Avloppdrör kostar nästan ingenting, typ 50-75kr/m. Det som kostar är böjar och muffar.

Ungefär samma sak med VV/KV-rör; det är kopplingarna som kostar.

Beroende på vad er blandade kostar så är det svårt att ge ett bra svar. Det finns blandare för 500:- och det finns säkert blandare för 15.000:-.

Dock så tycker jag att det lät dyrt med 18.000:- för materialet.
 
Har ni inte kikat på materialprislistan utan litat på att han har skäliga priser så har ni en jobbig uppförsbacke?

Det är vanligt inom VVS branschen med påslag på 3-600 % på materialpriserna genom att de uppvisar Ahlsell eller Dahls prislister till slutkund. Ni får tyvärr svårt att via ARN eller tingsrätten svårt att få rätt just för att dessa priser finns och att det är fri prissättning i vårat land.

Normalt när man beställer entreprenad (främst vvs eller el som har dessa problem med materialpris) så får man komma överrens om timpris plus se över materialprislista eller skriva ett fastpris. Annars är risken överhängande att ni blir högt fakturerade på materialet för att skapa extra vinstmarginal för firman
 
Om ni inte redan har det be att få en specad materialista.
Sätt er sedan o jämför med rinkabyrör och är det en stor skillnad gå tillbaka och påpeka att priserna är orimliga.
Det håller inte juridiskt men kan ge en moralisk funderare för rörkrökarn.
 
peternicklas
kinglolle skrev:
Har ni inte kikat på materialprislistan utan litat på att han har skäliga priser så har ni en jobbig uppförsbacke?

Det är vanligt inom VVS branschen med påslag på 3-600 % på materialpriserna genom att de uppvisar Ahlsell eller Dahls prislister till slutkund. Ni får tyvärr svårt att via ARN eller tingsrätten svårt att få rätt just för att dessa priser finns och att det är fri prissättning i vårat land.

Normalt när man beställer entreprenad (främst vvs eller el som har dessa problem med materialpris) så får man komma överrens om timpris plus se över materialprislista eller skriva ett fastpris. Annars är risken överhängande att ni blir högt fakturerade på materialet för att skapa extra vinstmarginal för firman
Jo jag blev varse detta då jag handlade på ett av dessa företagen. Utan att förhandla fick jag upptill 90% rabatt på vissa saker. Den vanligaste rabatten låg mellan 50-60%. Det är därför som jag gör VVS själv och köper på nätet där man kan kolla olika priser. Monterade in en LV vattenpump, 25000:- tjänade jag bara genom att jämföra priser på nätet. Vad en röris skulle ta betalt för detta vill jag inte veta, hade nog inte blivit någon installation.
Viktigt är att alltid ta offert. Men det har många skrivit så många gånger förr.
 
Nimajneb skrev:
Om ni inte redan har det be att få en specad materialista.
Sätt er sedan o jämför med rinkabyrör och är det en stor skillnad gå tillbaka och påpeka att priserna är orimliga.
Det håller inte juridiskt men kan ge en moralisk funderare för rörkrökarn.
Ja det är ett ganska bra sätt som fungerar med halvvettiga rörmokare som åtminstone förhandlar för att inte ha blåst sin kund fullständigt
 
vojma skrev:
Avloppdrör kostar nästan ingenting, typ 50-75kr/m. Det som kostar är böjar och muffar.

Ungefär samma sak med VV/KV-rör; det är kopplingarna som kostar.

Beroende på vad er blandade kostar så är det svårt att ge ett bra svar. Det finns blandare för 500:- och det finns säkert blandare för 15.000:-.

Dock så tycker jag att det lät dyrt med 18.000:- för materialet.

Hej, håller med om att de lät lite dyrt..Men när köpte du kopparrör senast? 70-talet?
Kopparpriserna har gått upp rätt mycket senaste åren, och är rätt dyra faktiskt.
Men givetvis är ju kopplingarna väldigt dyra..
 
T
Vad exakt ingår i dessa 18000 kr? Är det bara rören och blandaren? Vad blev arbetskostnaden?
 
ivanm skrev:
Hej, håller med om att de lät lite dyrt..Men när köpte du kopparrör senast? 70-talet?
Kopparpriserna har gått upp rätt mycket senaste åren, och är rätt dyra faktiskt.
Men givetvis är ju kopplingarna väldigt dyra..
Det va ju avloppsrör som priset va utskrivet på
 
ivanm skrev:
Hej, håller med om att de lät lite dyrt..Men när köpte du kopparrör senast? 70-talet?
Kopparpriserna har gått upp rätt mycket senaste åren, och är rätt dyra faktiskt.
Men givetvis är ju kopplingarna väldigt dyra..
12 mm kopparrör köper jag för runt 60kr/meter inkl moms. En klämringskoppling (T-stycke) kostar nästan 150:- och den "bygger" bara någon enstaka cm. Är det många kopplingar i ett litet rum så skenar priset (per meter) fort iväg medan man kan dra långa raka sträckor till en ganska låg meterkostnad (under 100:-/meter) om förutsättningarna är goda.
 
  • Gilla
Krullke
  • Laddar…
gadeberg skrev:
Det va ju avloppsrör som priset va utskrivet på
kgklang skrev:
...samt vattenrör till dessa
/Vojma
 
peternicklas
vojma skrev:
12 mm kopparrör köper jag för runt 60kr/meter inkl moms. En klämringskoppling (T-stycke) kostar nästan 150:- och den "bygger" bara någon enstaka cm. Är det många kopplingar i ett litet rum så skenar priset (per meter) fort iväg medan man kan dra långa raka sträckor till en ganska låg meterkostnad (under 100:-/meter) om förutsättningarna är goda.
Och samma koppling köper man på bl.a. Rinkaby rör för 46,30 och en Vatette för 62:- hos billigtvvs.se.
Kopparrör för 44:-/m
 
Redigerat:
vojma skrev:
12 mm kopparrör köper jag för runt 60kr/meter inkl moms. En klämringskoppling (T-stycke) kostar nästan 150:- och den "bygger" bara någon enstaka cm. Är det många kopplingar i ett litet rum så skenar priset (per meter) fort iväg medan man kan dra långa raka sträckor till en ganska låg meterkostnad (under 100:-/meter) om förutsättningarna är goda.
150 kr för ett T?
Är den av guld?
Jag köper mina rördelar på Hornbach och då är det inte såna priser.
 
peternicklas
wanegardh skrev:
150 kr för ett T?
Är den av guld?
Jag köper mina rördelar på Hornbach och då är det inte såna priser.
Köpte allt mitt material på nätet Rinkaby rör, billigtvvs samt rörprodukter norrland . Beställde 6 meters längder av kopparrör och de kom hem helt raka.
 
peternicklas skrev:
Och samma koppling köper man på bl.a. Rinkaby rör för 46,30 och en Vatette för 62:- hos billigtvvs.se.
Kopparrör för 44:-/m
"Priser
Alla våra priser är Inkl. moms (25%). Expeditionsavgift tillkommer med 119:-/ order
Billigt EL & VVS i Sverige AB
Organisationsnummer: 556794-1314
Vi har F-skattsedel."

Blir inte dom priserna du nämner när du räknar med detta. Dessutom har väl du tittat på "gula" delar? Ser ut som dom kromade delarna är dyrare i mina ögon i varje fall.
Och sist jag kolla så använder man kromat i badrum i 99 fall av 100.

/Ivan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.