peternicklas
Byggis1976 skrev:
20% totalt eller per hål? :x
Totalt på hela balken.
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Nu är det kanske inte så enkelt att beräkna hur mycket mindre last regeln tål, är tex. lasten ett tryck uppifrån blir ett hål långt upp en mycket liten försvagning, det beror även på vart regeln vilar är det nära upplaget mindre belastning än om hålet är mitt mellan stödpunkterna. Det är många fler parametrar att ta hänsyn till.
 
peternicklas
Balken har en fösvagning vid området för hålen enligt det jag skrev.
 
  • Gilla
Truckerjon
  • Laddar…
Försvagning för utböjning eller skjuvkraft? I fallet med utböjning beror ju förlusten i ännu högre grad på var hålen är utmed balkens tvärsnitt. Jag tror inte jag har sett tabellvärden för flera hål utmed samma tvärsnitt.
 
peternicklas
petersv skrev:
Försvagning för utböjning eller skjuvkraft? I fallet med utböjning beror ju förlusten i ännu högre grad på var hålen är utmed balkens tvärsnitt. Jag tror inte jag har sett tabellvärden för flera hål utmed samma tvärsnitt.
Balkens förmåga att ta upp last beräknas med ytröghetsmoment. Därifrån kommer sedan deformation och spänningar, de följer varandra. Tabeller är för amatörer, jag räknar på ett riktigt sätt.Skjuvkraften har i detta fall(böjning) med tvärsnittsarean att göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Men varför borra överhuvudtaget är väl frågan man bör ställa elektrikern, eller? Antingen går man med slangarna på ovansidan och klamrar dem där eller så, om det går, går man på undersidan. Tar bara en massa onödig tid att borra om man inte måste...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
larssaman skrev:
Men varför borra överhuvudtaget är väl frågan man bör ställa elektrikern, eller?
Han kanske inte hade så mycket slang med sig? :rolleyes:
 
peternicklas skrev:
Balkens förmåga att ta upp last beräknas med ytröghetsmoment. Därifrån kommer sedan deformation och spänningar, de följer varandra. Tabeller är för amatörer, jag räknar på ett riktigt sätt.Skjuvkraften har i detta fall(böjning) med tvärsnittsarean att göra.
Nja, jag skulle iallafall behöva lite mer information innan jag skulle uttala mig om balken försvagats 20% eller inte.

Det hade varit lämpligare att borra i neutrallagret, men om hålen inte sitter där belastningen
blir högst så är det inte ens säkert att balken har blivit svagare överhuvudtaget.

/ATW

Ps Du har memorerat spänningskoncentrationsfaktorn för hålen eller räknar du bara mha FEM? Ds
 
peternicklas
ArneTW skrev:
Nja, jag skulle iallafall behöva lite mer information innan jag skulle uttala mig om balken försvagats 20% eller inte.

Det hade varit lämpligare att borra i neutrallagret, men om hålen inte sitter där belastningen
blir högst så är det inte ens säkert att balken har blivit svagare överhuvudtaget.

/ATW

Ps Du har memorerat spänningskoncentrationsfaktorn för hålen eller räknar du bara mha FEM? Ds
Notera att jag skrev i området för hålen har en försvagning skett. Lastfallet vet jag inget om då det saknas info.
Jag använder Konstruktionsanalys(FEM).
 
Jag tolkar det dock som att det inte påverkar så mycket så jag borde oroa mig...?
 
Alltså, försvagningen av lastförmågan är ju vad som är intressant. Den beror extremt mycket på var man har borrat. Det är meningslöst att tala om en balks "styrka". Det är något som bara finns vid en viss applikation (är det dragstyrka? tryckstyrka? någon typ av böjstyrka?).

Nu sr det ut som att man har borrat off-center nära där avlänkningen bärs upp. Där skulle jag förvänta mig stora böjkrafter och i så fall ett dåligt ställe att borra på.
 
peternicklas
Byggis1976 skrev:
Jag tolkar det dock som att det inte påverkar så mycket så jag borde oroa mig...?
Är det en bärande vägg man kan skymta ner till höger?
 
PCLarsson skrev:
Det intressanta är ju att ingen utom elektrikern får klamra en fast elinstallation, men elektrikern kan ge sig på bärande konstruktioner som han önskar :)
Elektrikerna brukar ju i behörighetsdiskussioner jämföra sig med läkare, och främst då kirurger. Någon brist på självförtroende finns således inte, så varför skulle elektrikern då inte tro sig vara minst lika kompetent som en simpel konstruktör?
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
peternicklas
mattiasp skrev:
Elektrikerna brukar ju i behörighetsdiskussioner jämföra sig med läkare, och främst då kirurger. Någon brist på självförtroende finns således inte, så varför skulle elektrikern då inte tro sig vara minst lika kompetent som en simpel konstruktör?
Borde finnas regler för detta. Den som gör åverkan på en konstruktion borde också överta ansvaret för konstruktionen. Vad händer om någon försvagar en konstruktion så mycket att den brister? Vem bär ansvaret för skadan?
 
Så outsägligt, sagolikt befängt att sitta och borra istället för att bara dra kablarna över balken och slippa alla problem med hållfastheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.