mats_o skrev:
Ytterligare en bonus med 1864 är att du får två programerbara utgångar till. Bra till att tex låta en diod visa larmstatus vid dörren tex eller styra belysning eller .....
Har man inga utgångar på 1832?
 
jopp. 1832 har två och 1864 har fyra
 
Kan man använda vanlig 1,5 kvadrat till dsc-larmen?
Eller är det helt korkat?

Jag tänkte eftersom jag ändå skall dra 5 eller 7g1,5 till varje rum pga automation.

Eller blir det biligare om jag drar fördragen larmkabel till rummet?
Jag har grossistpriser direkt till mig.

Vad är det normalt för kabel som krävs och skall den dras helt frånskiljd annat vanligt 230v-kablage?
 
Det är lite overkill med 1.5 mm2 till larmet. Du klarar dig på FQQXB 4X0.22 till det mesta.

Separata rör till larmet, ingen fördel med trådlöst om det inte ska in i ett befintligt hus. Skulle vara fjärrkontroll då.
 
ok, tack för svaret :)
 
Har de eget kommunikationsbussprotokoll eller måste man dra en tråd till varje enhet (brandvarnare, magnetgivare, rörelsedetektorer m.m.)?
 
På väg att beställa från USA nu, bör jag beställa backup-batteri och power supply eller blir det lättare att köpa psu i sverige pga spänningsomvandlingsproblem samt batteri pga fraktkostnad?
 
Hur tycker ni jag ska göra med en enkel larminkoppling i nybygge.

Jag vill ha brandvarnare samt rörelsedeckare i alla rum.

Om jag använder tråden i exemplet ovan kan den ligga oskyddad på kallvind i lösull eller krävs det att den ligger i slang?
Orkar inte sätt fönsterkross eller sensor på varje fönster utan det får räcka med rörelsesensorerna.

Hur många trådar går det åt till en rörelsesensor respektive till en brandvarnare? Tänkte jag skulle dra en enda kabel och placera dessa på nästan samma ställe.
 
Redigerat:
Finns nog inget krav på att kabeln ska gå i slang, bara smidigare om du måste byta eller komplettera.

En rörelsedetektor tar normalt 4 trådar, matning och själv brytningen. Brand/rök verkar finnas i 2 resp 4 tråds varianter, exakt när de olika används vet jag ej.

Tänk på att en IR lämpligen placeras i ett hörn och i hörn ska sällan brand/rök placeras för optimal funktion.
 
IR = 4-6 trådar, bör sitta i hörn, ska aldrig titta mot fönster i sydväst-sydost. Rök = 2-5 trådar, vissa 230VAC-matning med 9VDC backup-matning
 
med DSC åtminstånne kan man fuska och klara sig på 3 tråd till en IR varav en är matning och en jord. På så sätt kan man klämma in två IR i en vanlig 4 tråd
 
Hur tar man ut kablage till ir, magnetsensorer, brandvarnare m.m?
Via takdosor eller bara slang till hål i taket/väggen?
 
Det är väl inte helt obekant att jag brukar propagera för RJ45 uttag lite här och där.
Eftersom jag dessutom försöker leva som jag lär så har jag faktiskt anslutit larmsensorerna till närmaste rj45 uttag bara ;)
 
Raginglynx skrev:
Hur tar man ut kablage till ir, magnetsensorer, brandvarnare m.m?
Via takdosor eller bara slang till hål i taket/väggen?
Jag vill inte ha en massa dosor så jag tar för brandvarnaren bara ut en slang i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.