Håller på att bygga en 70 kvm stor altan och på den har jag även ställt en 15 kvm friggebod.
Så semestern är räddad!! .:)
Nu har jag börjat montera fönster och dörr på den. Kan man använda fogskum istället för att använda isolering rund dörr och fönster.
Har fått både ja och nej när jag frågat runt. Hur gör ni?

// Fredrik
 
Ja man kan använda fogskum. Finns lite olika åsikter om detta men många snickare använder fogskum.
 
Absolut inte vanligt fogskum!

Dreva helst eller ett lågexpanderande fogskum i värsta fall. Finns ett speciellt just för dörrar och fönster. Kör du vanligt skum och vill justera en karm i efterhand så får du göra det med spett och slägga.
 
Är man ovan, så är det bättre att dreva än skumma. Själv skummar jag med ett skum som inte hårdnar utan tillåter efterjusteringar. Det är dock bra mycket dyrare.
 
Verktygsgurun, vad använder du? Essve fog & drev?

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
Det med justering tänkte jag också på. Men fönstrena är fasta p 180*60. Dom kommer ju aldrig behöva justeras. Men dörren där i mot. Finns det inte en remsa som typ är 3 mm tjock och när man lägger den på plats så expanderar den till runt 30 mm? Har för mig vi hade sådan när vi byggde mina föräldrars sommarstuga.
 
Ola78
Fredrikolsson skrev:
Det med justering tänkte jag också på. Men fönstrena är fasta p 180*60. Dom kommer ju aldrig behöva justeras. Men dörren där i mot. Finns det inte en remsa som typ är 3 mm tjock och när man lägger den på plats så expanderar den till runt 30 mm? Har för mig vi hade sådan när vi byggde mina föräldrars sommarstuga.
Det är väl något som den här du tänker på http://www.t-emballage.se/sortiment/start#artikel=528001
 
Ja fasen. Något liknande va det vi hade. Får kolla upp detta.
 
Strålande! Jag bugar och tackar.
 
Ola78
Varsågod, kul och kunna hjälpa till det är ju det forumet är till för:)
 
blakkdukk skrev:
Verktygsgurun, vad använder du? Essve fog & drev?

Sent from my HTC Desire using Byggahus
Nej, jag använder skum från ett företag som heter Albert Berner Montageteknik, finns inte att köpa i butik. Essves är något liknande.
 
hej.

varför inte dreva som vanligt?
skumma ett fönster ärdet sista jag skulle göra...alltså inte alls.
dreva från utsidan en gång å sen insidan en gång.
sen lägger du en mjukfog innefrån som fyller ut...
mvh
estwing
 
Jag skulle inte heller skumma. Testade det för något år sedan, men som tur var var jag förutseende nog att öppna fönstret och haka upp det först. Jäkla tur för karmarna bågnade 15-20mm så fönstret hade krossats annars. Därefter gjorde jag precis som eastwing förslår och dreva en gång utifrån och en gång inifrån.
 
Ja vet man inte hur skum beter sig är det bättre att dreva med vanligt drev. Då får man inga överraskningar.
Men om man sätter 1000 fönster om året är det en stor tidsvinst med att skumma istället för att dreva, dessutom billigare i materialkostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.