KnockOnWood skrev:
Efter många år i västra Göteborg vande jag mig med ljudet från utgående fartyg på älven och Rivöfjorden.Men jag tror inte det kan förväxlas med Yrrols ljud, för fartygsljudet dör bort och försvinner på några minuter.
Näää. Det dunkar ganska kontinuerligt tycker jag (bor på Näset, västsidan) när det väl hörs, och det är inte alltid. Åker man lite nordväst, säg Ruddalen eller så, hörs liknande ljud tydligare och från NV om väderleken är den rätta. Det kan knappast vara något annat än fartyg. Trafikbruset låter på ett annat sätt, just som ett brus.

Yrrol bor ju nånstans i trollhättetrakten, och fartyg på Göta älv och Vänern borde i och för sig väsnas mindre och förmodligen inte vara lika många heller.

Men en tvångströja är aldrig fel :)

(PS. 90 rpm * 4 blir ju 360 slag per minut, dvs 6 Hz, inte 360.)
 
Här hörs ljudet från båtarna ofta utan att man ser något på horisonten, farleden går lite längre ut.

Lite svårt att veta vilka parameterar som styr ljudnivån, just nu hör jag inget här.

Kanske det går att korrelera mot fartygsstorlekar, etc., man kan ju alltid försöka dra lite slutsatser från informationen på http://www.marinetraffic.com/ais/

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen bonde som har nån bevattningsanläggning i närheten?
Farsan hade en jordgubbsodlare som granne, denne ställde upp en gammal Ferguson till att driva en pump för att vattna jordgubbarna. Han körde den bara på kvällar och nätter, det var ingen mening på dagarna när det var för soligt och varmt.
 
Jag hade något konstigt lågfrekvent ljud där jag bodde förut. Jag hörde bara det på ena örat. Min sambo kunde inte höra det. Det hördes bara inne. Vet ännu inte vad det var. Ibland var det borta långa perioder.
 
Kan det vara ett geting- eller humlebo nånstans uppe på vinden? :x
 
Y
bax skrev:
Kan det vara ett geting- eller humlebo nånstans uppe på vinden? :x
haha, jag har faktiskt precis varit i butiken nu och köpt 1.5liters flaskor för bygga getingfällor. det finns ett bo 2-3 meterfrån sovrummet. (har beställt anticimex också)

Men borde ju vara ett monster-bo ifall det hörs 14meter bort i andra gaveln av huset... så vettekatten...
 
Har du verkligen stängt av ALL ström?
På "stora" brytaren vid elmätaren?
Så det inte är nån pump eller fläkt som går nånstans ändå, typ ventilationsfläkt för torpargrund eller nåt....:confused:
 
Har du fjärrvärme? Kanske någon pump i nätet som gör att det brummar hos dig.
 
Y
Bergvärme, och förvisso har jag inte brutit strömmen på mätaren(modern) utan bara huvudbrytarna på säkringsskåpen. Jag har varit med och renoverat huset från det bara var reglar, och har ännu inte sett några lömska fläktar. =)

Däremot så hade jag nog underskattat getingboet för de vaknade allt till när jag öppnade garagedörren under dom..
Satte ut två getingfällor men de var envetna på att ignorera dessa, men får se imorgon om de går bättre.

Natten till måndag var faktiskt tystare. Kanske för det var höstväder och getingarna frös?...
 
Har inte getingar/humlor något slags vibrerande för sig för att få upp värmen? Skulle kanske kunna brumma.
 
Y
Jag måste bara med viss glädje säga att jag skulle ut till garaget nu, och ryggade till redan utanför ytterdörren av ett dovt surr... det jag hörde på nätterna hördes mer utanför dörren, och rätt mycket i garaget.. Så jag började om felsöket, bröt all ström för garaget, sen i huset... ingen skillnad...

stod stilla ute och försökte lokalisera, undra om jag nu inte hörde nån sån bondgård eller industrifläkt (långt bort).. samtidigt svårt å tro det var den... försökte se om jag såg ljus från båt men tror inte det...

hur som helst... litet framsteg... att det blev starkare i garaget kan va att ja, 64kvadrats låda med öppna fönster.. typ.. sen har jag ju som en tom källare under huset så det är mycket som blir som baslåda..

yey.. not crazy
 
Redigerat:
Ingen underjordisk verksamhet i området, gruvor eller dagbrott m.m. som går 24/7?
 
Y
nu är det som innan, hörs bara inne i huset men inte som igår, men nu är det ju mer livat ute också med vind, trafik osv..

ah, är väl bara att leva med det å hoppas på nåt tillfälligt... inga gruvor eller dagbrott såvida inte någon granne börjat leta guld på eget initativ i trädgården. :)
 
Kan du inte försöka spela in det och lägga ut så vi får höra?
 
Y
Det är såpass dovt så det tror jag inte. Har lekt med tanken att man skulle haft en mätare, för se ifall ljudet är i huvudet eller i verkligheten. Gott kluven/förvirrad börjar jag bli angående den huvudfrågan.
- Att jag hörde det så tydligt utomhus den kvällen, kanske var en slump och resterande ljud är i hövet.. haha

Funderade även på om det var den stora mängd vatten som konstant skeppades i rören till djuren, men ljudet kvarstod trots att jag stängde av vattnet.

Tror inte det är getingarna heller men ska bli intressant efter måndagen när anticimex har varit här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.