peternicklas skrev:
Det var ingen liten rabatt. Är nog många handlare som kommer att bli sura om de inte får samma möjlighet till lägre pris. Är dock en klippare för liten trädgård men de som har de så är det kanske en bra klippare. Någon skrev innan att 400 m2 medförde att Gardena får gå dagligen och många timmar för att hinna med. Är det någon som kan bekräfta detta?
Jag läste det på gardenas hemsida så förmodar att det stämmer. Har man 250m2 så är det ju bara att slå till.
 
peternicklas skrev:
Det var ingen liten rabatt. Är nog många handlare som kommer att bli sura om de inte får samma möjlighet till lägre pris.
Som jag skrev i inlägget som du svarade på, tror jag inte att det är någon speciell drive som Gardena/Husqvarna kör. I sådana fall hade inte en vanlig, liten handlare kunnat sälja Gardena R40Li för runt 12 000:- inklusive installation.

Däremot kan nog Clas Ohlson / Jula ha fått en bra mängdrabatt mot att läggen en order om säg 500 maskiner. Troligen har Clas och Jula mycket snäva marginaler. Låt mig gissa att Clas/Jula köper dem för drygt 9000:- ink moms med mängdrabatt och att mindre handlare ligger runt 10 000:- ink moms i inköp. Då har småhandlarna inte så mycket att säga - de kan ju också köpa in, säg 500 maskiner och få en bra rabatt.
 
  • Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
Handlade lite Gardena R40Li- tillbehör igår. Det är skillnad i pris mellan åf enligt följande:

Begränsningskabel (150m)
K-Rauta: 699:-
Clas Ohlson: 799:-
Jula: 899:-

Märlor (150 st)
K-Rauta: 299:-
Clas Ohlson: 349:-
Jula: 399:-

Knivar 9-pack med skruv
K-Rauta: 119:
Clas Ohlson: 119:-
Jula: 149:-

Skarvkopplingar 6st
K-Rauta: 99:-
Clas Ohlson: 129:-
Jula: 129:-

Gardena R40Li
K-Rauta: 13 495:-
Clas Ohlson: 9 995:-
Jula: 9 990:- (Jula Club)

Den prismedvetne köper alltså maskinen på Clas Ohlson eller Jula och tillbehören på K-Rauta.


Uppdatering kring min installation. Har en stenig tomt med ett 25-tal större stenar i dagen (ej möjliga att ta bort med spett för en person). Beslutade mig på ett tidigt stadie att ta bort 11-12 stycken; fylla och lägga gräsmatta över cirka 5 stycken; lägga begränsningskabeln innanför 4-5 stenar och begränsa bort 5-6 stycken. Hyrde en Cobra för 2 veckor sedan och borrade och sprängde bort 10 stenar hittills. 1 sten misslyckades sprängningen med, så jag måste tyvärr hyra en Cobra igen. Ett himla jobb.

I övrigt är det mycket mossa och ogräs på gräsmattan. Den finns ju på sommarstället/torpet och det har inte varit så noga tidigare. Men den långa hösten 2011 gjorde att mossan tog övertag över gräset. Därför håller jag på att vertikalskära gräsmattan och delvis stödsår och delvis nyanlägger. Cirka 100 kvm av de totalt knappt 400 kvm gräsmatta kommer att vara nysådd när det är färdigt. Hittills är ca 65 kvm nysådd, vilket jag bl.a. ägnat mig åt de senaste 2 veckorna (klippa kort - vertikalskära - ta bort mossa - lägga på ny jord - så - mylla - platta till - vattna - hägna in med pinnar och rep så att hundarna inte hoppar in på det nysådda).

Det finns inte en rak linje på gräsmattan och en massa hinder (stenar, brunn, träd) så det är svårt att beräkna totala ytan gräsmatta, men den blir troligen knappt 400 kvm. Dessutom är det svårt att uppskatta åtgången av begränsningskabel, men mycket tyder på att de rekommenderade max 250 meterna inte räcker. Det blir nog knappt 300 meter. Ett "problem" är att huset står mitt på gräsmattan och därför suger mycket begränsningskabel eftersom det blir en ö.

En sista förberedelse är att skaffa ett jordat uttag på utsidan av huset. Huset har "gammal el" utan jordade uttag, men jag har stolpe med mätare ute på tomten. Kommer att sätta ett uttag direkt på stolpen. Elektriker inplanerad i mitten av augusti.

Igångkörning av R40 Li är planerad till sista helgen i augusti. Det stora orosmolnet är naturligtvis att begränsningsslingan troligen blir runt 300 meter. Om det skulle bli för svag signal har jag två realistiska alternativ att pröva; använda någon form av signalförstärkare eller lägga en tjockare kabel. Det finns ingen original signalförstärkare för Husqvarnas motsvarighet till R40 Li (HQ AUtomower 305), så då får jag undersöka andra alternativ. En tjockare kabel skulle kunna fungera, beroende på vilken typ av signal det är som skickas i kabeln. Vad gäller likström, så är det ju tjockare kabel som gäller ju längre sträcka man skall överföra. Om det funkar med denna signal vet jag inte - kanske någon annan vet?

Sammanfattningsvis kommer jag nog ha lagt en manmånad arbetstid för att robotanpassa gräsmattan. "Enkel att installera". :)
 
Nu ska jag inte låta som Mr negativ, men jag är rädd att du tittar på en för "liten" maskin med dina förutsättningar.
Nu har jag ingen som helst erfarenhet av just Gardena, men av robotgräsklippare i övrigt.

Skriver tillverkaren max 400 kvm pratar de som regel om +/- 20 procent i kapacitet beroende på förutsättningar, och i ditt fall verkar du ha en ganska invecklad trädgård. Vill man sedan inte ha den gåendes på natten kan du räkna ner ytterligare 30-40 procent. Alltså bör du eventuellt räkna ner maskinens kapacitet.
Jag säger inte att det inte kommer fungera men risken är stor att den inte hinner med.

Se det som ett tips i all välmening. För varje träd, sten osv så blir det svårare och tar längre tid för maskinen att hitta rätt och klippa överallt..

Nu vet jag som sagt inte hur Gardenan är, men till en Stiga Autoclip lägger vi ner 6-700 m kabel innan förstärkare behövs så jag TROR inte du behöver något sådant... Är bara eventuella skarvar osv bra gjort så bör det inte vara några problem.

Lycka till!
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
peternicklas
Om man läser på Gardenas hemsida så rekomenderar de 250 m2.
 
peternicklas skrev:
Om man läser på Gardenas hemsida så rekomenderar de 250 m2.
I manualen likväl som på hemsidan (http://www.gardena.com/se/lawn-care/robotic-mower/r40li/) står det Arbetskapacitet/Ytkapacitet: 400 m2 +/- 20%. Även i texten på hemsidan står det: "har en låg energiförbrukning på endast 7 kWh/månad för en gräsmatta på 400 m²".

Varifrån har du fått 250 m2?
 
boltis skrev:
Nu ska jag inte låta som Mr negativ, men jag är rädd att du tittar på en för "liten" maskin med dina förutsättningar.
Nu "tittar" jag inte bara på Gardena R40Li. Den står redan och glänser och väntar på att tas i drift. I och för sig tittar jag på den ibland; men köpet är redan genomfört.

boltis skrev:
Skriver tillverkaren max 400 kvm pratar de som regel om +/- 20 procent i kapacitet beroende på förutsättningar, och i ditt fall verkar du ha en ganska invecklad trädgård. Vill man sedan inte ha den gåendes på natten kan du räkna ner ytterligare 30-40 procent. Alltså bör du eventuellt räkna ner maskinens kapacitet.
Jag säger inte att det inte kommer fungera men risken är stor att den inte hinner med.
Har inga principiella problem med att den går på natten. Den skall gå för sig själv "ute i skogen" och stör ingen. I allmänhet. Daggmässigt är det troligen bäst att den inte går för sent på natten i alla fall.

En betydande faktor om den "hinner med", torde vara vilka grässorter man har. På den befintliga tomten finns det t.ex. vissa grässorter som växer dubbelt så snabbt som de mer långsamma. Jag har valt mer långsamma sorter till det nysådda och stödsår med långsamväxande.

Det är bara att hoppas att den "hinner med". Nog tror jag att den hinner med; men kanske kan den inte hålla gräset lika kort som jag hoppats. Och kanske sliter det myckna körandet på batterier och annat.

Det torde i alla fall bli ett bra randvärdestest för Gardena.

Först köpte jag Landroiden, några dagar innan den drogs in hos Jula. Samtidigt som Jula drog in Landroiden, sänkte Clas Ohlson Gardenan till 9995:- och då tyckte jag att jag lika gärna kunde byta. Hade vid den tiden helt klart för mig att gräsmatteytan var mindre än jag tror idag. :)

Har varit lite svag för Gardena-varumärket (av okänd anledning), men eftersom det sitter en Husqvarna-maskin under huven, vilka har 17 års erfarenhet av robotklippare, så känns det som ett safe försök.

Det är mycket möjligt att du har rätt i att den inte "hinner med". Då får jag bita i det sura äpplet och sälja maskinen och köpa något annat. Orsaken till att jag slog till först i år, var att det kom vettiga robotklippare under 10 000:-. Landroiden. Och sedan Gardena-klipparen. Kan inte tänka mig att sätta en 20.000:--maskin ute på torpet. Inte bara summan i sig, men de blir betydligt mer stöldbegärliga om det är Husqvarna-maskiner i 20 000:-nivån. Torpet ligger avskilt och det är enklare att sno en robotklippare därifrån, än att ta godis från småbarn. Och för under 10 000:- kan man själv kosta på sig att göra maskinen ännu mindre attraktiv att stjäla - behåller jag den, skall den pimpas till stöld-oattraktivt tillstånd.

boltis skrev:
Nu vet jag som sagt inte hur Gardenan är, men till en Stiga Autoclip lägger vi ner 6-700 m kabel innan förstärkare behövs så jag TROR inte du behöver något sådant... Är bara eventuella skarvar osv bra gjort så bör det inte vara några problem.

Lycka till!
Det låter ju jättebra. Mycket bra information!

När semestern är slut, skall jag ta ett snack med en utvecklare på Husqvarna, vilken lär vara kunnig i bl.a. signalerna i klipparna. Återkommer om jag får något matnyttigt. Och naturligtvis med hands-on-erfarenheter när maskinen går i gång i slutet av augusti.

Har du erfarenhet av Stiga Autoclip 145? Klipper den bra och fint? Den verkar ju bättre specad än Gardenan, i alla fall.
 
peternicklas
Gudahov skrev:
I manualen likväl som på hemsidan ([länk]) står det Arbetskapacitet/Ytkapacitet: 400 m2 +/- 20%. Även i texten på hemsidan står det: "har en låg energiförbrukning på endast 7 kWh/månad för en gräsmatta på 400 m²".

Varifrån har du fått 250 m2?
Fel av mig. Det står att den klarar 400 m2 om den går 16 timmar/dag 7 dagar i veckan. Den klarar upp till 400 m2 beroende av hur komplex trädgården är. 250 m2 kommer från detta http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/196857-gardena-r40li-3.html#post1555950, har blandat ihop siffrorna.Men det kanske är en rättvis siffra om man har lite hinder på sin gräsmatta.
 
Gudahov skrev:
Har du erfarenhet av Stiga Autoclip 145? Klipper den bra och fint? Den verkar ju bättre specad än Gardenan, i alla fall.
För det första, hoppas du inte missförstod mitt inlägg. Givetvis hoppas jag att maskinen fungerar för dig. Har ingen anledning att önska något annat! :) Men ett och annat tips skadar kanske inte...

Gällande 145 så har jag en del erfarenhet ja. Till en början när vi började sälja den (eller ambrogios motsv) så var jag väl inte helt förtjust i den.. Mest för att den inte kunde jobba mot slinga utan bara hinder. Så vi sålde väl bara ett par stycken i princip. Svårt att sälja nåt man inte själv tror på...

Däremot, när det sedan kom ett "tillägg" att man kan programmera den för att gå mot slinga så blev det helt annat. Nu tycker jag det är en riktigt prisvärd maskin som blir helautomatisk precis som våra "volymmaskiner" i 500serien.
Klippresultatet blir ruggigt bra. Sitter ju en "riktig" kniv även på denna modell. Enda nackdelen är väl att du inte klipper lägre än 34mm. Du har egentligen bara två klipphöjder.
 
boltis skrev:
Sitter ju en "riktig" kniv även på denna modell. Enda nackdelen är väl att du inte klipper lägre än 34mm. Du har egentligen bara två klipphöjder.
Såg också det med klipphöjden när jag kollade in den igår. Lite svårt att föreställa sig hur högt det egentligen är. Jag vill ha det riktigt kort, så där kanske Gardenan kan vara bra (2-5cm). Om den nu hinner med. Vi får se.


boltis skrev:
För det första, hoppas du inte missförstod mitt inlägg. Givetvis hoppas jag att maskinen fungerar för dig. Har ingen anledning att önska något annat! :) Men ett och annat tips skadar kanske inte...
Inga problem, tog det inte så. Möjligen att jag ångrar lite att jag lämnade tillbaka Landroiden, nu när jag inser att tomten är större än vad jag trodde. Men OM allt går vägen med Gardenan, så ångrar jag det inte. Tycker om det smidigare formatet på själva maskinen. Och för mig personligen känns det tryggare att ha Husqvarnas kompetens tillgänglig om något strular.
 
Gudahov skrev:
Handlade lite Gardena R40Li- tillbehör igår. Det är skillnad i pris mellan åf enligt följande:

Begränsningskabel (150m)
K-Rauta: 699:-
Clas Ohlson: 799:-
Jula: 899:-

Märlor (150 st)
K-Rauta: 299:-
Clas Ohlson: 349:-
Jula: 399:-

Knivar 9-pack med skruv
K-Rauta: 119:
Clas Ohlson: 119:-
Jula: 149:-

Skarvkopplingar 6st
K-Rauta: 99:-
Clas Ohlson: 129:-
Jula: 129:-

Gardena R40Li
K-Rauta: 13 495:-
Clas Ohlson: 9 995:-
Jula: 9 990:- (Jula Club)

Den prismedvetne köper alltså maskinen på Clas Ohlson eller Jula och tillbehören på K-Rauta.
Jag var inne hos K-rauta i Halmstad igår. Gick då förbi deras R40LI "monter". Alla prislappar var bortplockade på både R40LI samt dess tillbehör. Så man kan fråga sig om det är reviderad prissättning på gång?
 
Då står det en R40Li hos mig nu och väntar på uppackning... Hmpf, Den står o tittar på mig i mitt vardagsrum :) hoppas kunna installera nu i dagarna.

Har erfarenhet av min tidigare klippare, en privatimporterad klippare ifrån Kina som har snurrat här i två år men nu är det dags för en ny :)

Återkommer med recension...
 
  • Gilla
Felde
  • Laddar…
wretan skrev:
Då står det en R40Li hos mig nu och väntar på uppackning... Hmpf, Den står o tittar på mig i mitt vardagsrum :) hoppas kunna installera nu i dagarna.
.....

Återkommer med recension...
Strålande tider, härliga tider. Välkommen i klubben. Alltså, "Klubben för oss med R40Li som står och tittar på oss och väntar på installation".

Känns det bra? Var handlade du den? Vad får den för förutsättningar? Storlek på tomten? Komplicerad?

Är det för övrigt någon annan här i forumet som har en R40Li?

Om intresseklubben tar fram papper och penna, så kan jag berätta att robotiseringen av min torpträdgård går framåt. Gräsmattan har i sitt ursprung mycket mossa och sten. Ca 20% var ren mossa, utan knappt ett enda grässtrå (detta är skuggiga lägen). Resten är gräs/mossa i variationer i andel mellan 80/20 till 20/80.

Stenförekomsten är god. Här drog uppenbarligen istiden med sig allt från rullstenar till klippblock.

De rena mossområdena är nu nästan helt nyanlagda med gräs. Alltså borttagen mossa, nytt tunt lager jord, sådd. Har tagit 10-20 kvm åt gången. Den första plätten såddes den 1 juli och är nu lika långhårig som Beatles i början av 60-talet. Måste snart klippas. Detta var en testyta. Nästa plätt såddes den 17 juli och på pricken 7 dagar kunde man ana de första skotten. Igår, 8 dagar efter sådd såg man verkligen att det var gräs på gång. Längsta stråna kring 1 cm. Då gödslar jag med Weibulls hönsgödsel. Fr.o.m. den 17 juli har jag nyanlagt små bitar varje-varannan dag. Så nästan varje dag, tittar det upp nytt gräs på nya plättar.

Det enda irriterande är det vackra vädret. Så är jag i stan och arbetar, måste jag ändå åka upp och vattna varenda dag. Med vatten från grävd brunn. Hoppas att det räcker.

Vräker på med gräsfrön i de skuggiga lägena. Här har gräset endast chansen mot mossan om det är en riktigt tät gräsmatta. Kör med Weibulls gräsfrön "Fritidshus" och "Skugga" i de skuggiga områdena.

I de solbelysta områden sår jag Weibulls Extra Green. En 15 kg säck kostar 944:-.

Återstår cirka 20 kvm mossa/mossa/gräs att nyanlägga. Samt resten av gräs-mossmattan att toppdressa och stödså. Sista två stenarna ryker med Cobra bergborr i helgen.

Vilket j-a hästjobb detta är. Dessutom måste jag alltså dessutom dra ut en elektriker i skogen och sätta upp nya uttag, jordfelsbrytare och f-n vet vad. :)

Om inte R40Li:en fungerar tillfredsställande skickar jag en fet räkning till Gardena.
 
Nu har bygghemma.se sänkt priset till 10 995:-. Clas Ohlson och Jula fortfarande billigast med 9 995:- respektive 9 990:- (med Jula Club). Riktpriset är 13 495:- men de flesta återförsäljarna (prisjakt) tar runt 12 990:-.

wretan skrev:
Då står det en R40Li hos mig nu och väntar på uppackning... Hmpf, Den står o tittar på mig i mitt vardagsrum :) hoppas kunna installera nu i dagarna.
......
Återkommer med recension...
Nå, hur går det wretan? Har du provkört ännu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.