Thomas59
Patrik_Hed skrev:
Jaha, om det är det värsta grisarna vi pratar om så finns det ju inget att diskutera. Ingen kan väl tycka annorlunda i såfall förutom någon som känner sig träffad möjligtvis.

//Patrik
Egentligen var det inte dem heller som vi pratade om utan hantverkare som vägrar jobba om dom inte samtidigt får sälja materalet, som inte kommunicerar detta till kund och som agerar som en trotsig 5-åring då dom upptäcker att kunden själv köpt material.
 
Thomas59 skrev:
Egentligen var det inte dem heller som vi pratade om utan hantverkare som vägrar jobba om dom inte samtidigt får sälja materalet, som inte kommunicerar detta till kund och som agerar som en trotsig 5-åring då dom upptäcker att kunden själv köpt material.
Fast det måste ju vara otroligt ovanligt.
Visst, man kan välja att inte jobba för någon som köper eget material men då tror (och hoppas jag) att de flesta säger som det är och inte fegar ur utan att förklara sig. Egentligen är nog de flesta överrens här skulle jag tro.

Jag kan iof berätta om en episod jag inte är helt stolt över att jag har varit med om...
En kund ringer och frågar mig vad det skulle kosta att lösa en digitalomvandling för TV i ett flerfamiljshus som han äger. Jag hade haft firman i någon månad och berättade vad jag skulle göra och även vilket material jag skulle använda. Han fick ett pris där jag specificerade material och tidsåtgång. Två misstag jag inte gör längre.
Han godtog priset och jag beställde hem grejerna.

När jag dyker upp hos honom har han hittat det jag har beställt lite billigare hos den lokala TV-butiken och köpt allt där. Självklart var det lätt för honom att förhandla om priset när han kunde vifta med mitt anbud under näsan hos försäljaren. Hade det varit idag så hade jag bett honom lämna tillbaka grejerna till butiken innan jag hade utfört arbetet.
Jag gjorde inte det utan kopplade in hans egna grejer, dock utan att ställa in rätt bildformat på boxarna. (De stod i fel format från början.) När jag kom hem skickade jag en räkning på timmarna. Dagen efter ringer kunden och säger att texten i TV:n inte "får plats" i rutan. Jag hänvisar till där han har handlat grejerna och känner mig... tja, egentligen inte helt ok men ändå nöjd.
Inget jag är stolt över och idag hade jag handlat annorlunda men historien kanske kan visa lite om hur det kan gå till.
 
Thomas59 skrev:
Visst är det så men att påstå att "garantin inte gäller", vilket många gör, är fortfarande inte sant.

Tar du förresten kostnaden även om din leverantör INTE anser att det är ett garantiärende?
Jag hanterar inga mängder av material men jag kan dock till viss del svara JA på den frågan.
Råkade för ett par år sedan ut för att golvet i ett badrum på ovanvåningen sprack rakt över så att fallet blev åt helvete fel efter att badrummet blivit klart.
Det visade sig att detta berodde på en sättning i huset som kunden redan tidigare haft problem med och varken kundens eller mitt försäkringsbolag tog på sig detta problem.
jag hade gjort exakt enligt branschreglerna och hade ute leverantörens "support" och tittade på det också men vi kom ingen vart så jag ställde naturligtvis upp för min kund och gjorde om hela golvet och han stod för materialet och jag för arbetet... så Thomas... det finns seriösa hantverkare med. ;)


charta77 skrev:
Om elektrikern går till leverantören med ett giltig reklamation, kan man inte gå med samma giltiga skäl till kunden?

Om kunden skulle ha svårt att argumentera inför det stället men köpt varan blir det inte samma situation inför elektrikern?

Om kunden är i underläge är det inte lättare, eller lika lätt, för elektrikern att 'vinna' mot kund som för leverantör?


Sedan för andra stycket, innebär det inte att det är lätt för en elektriker att lösa (de antagligen få gånger) som han faktiskt gjort fel genom att gå till leverantören och reklamera.

Om det vore lätt, hur skyddar sig leverantören från missbruk?
Jag förstår inte riktigt var du vill komma och jag bara hänvisade till hur "min" elektriker vill ha det.
...och visst är det mycket enklare för honom att reklamera saker hos en leverantör han handlar mycket av och har bra kontakt med.
Sen handlade det inte om att elektrikern gjort fel utan ett "inbyggt" fel i slingan jag åsyftade då den fungerade innan den lades ut och inte efteråt trots att elektrikern lagt hundratals slingor och utför arbetet korrekt.


Nimajneb skrev:
Jag kan leva med 20% påslag på tex Rinakbys priser. Sedan hör man ursäkten att rörkrökarens inköpspriser är mycket högre så därför berättigar det ett högre pris till mig som kund.... Pyttsan. För mig är det antingen ett sätt att försöka bedra mig alt så är hantverkarfirman urusla på att hitta rätt inköpskanaler.
..."på Rinkaby rör" hör man ständigt på detta forumet och man börjar bli lite trött på det.

När ska Svensson förstå att inte normala hantverkare kan handla därifrån då de oftast hamnar i situationer där man behöver sakerna NU... typ... ;)

Jag försvarar inte rörkrökarna eller några andra för alla påslag och jag delar mina rabatter 50/50 med mina kunder om de väljer att handla från mina leverantörer...

MEN man måste inse också att när det ska handlas saker snabbt för att kunna göra ett jobb så kan man inte beställa på internetsajter... ;)
 
Müssli skrev:
Fast det måste ju vara otroligt ovanligt.
Visst, man kan välja att inte jobba för någon som köper eget material men då tror (och hoppas jag) att de flesta säger som det är och inte fegar ur utan att förklara sig. Egentligen är nog de flesta överrens här skulle jag tro.

Jag kan iof berätta om en episod jag inte är helt stolt över att jag har varit med om...
En kund ringer och frågar mig vad det skulle kosta att lösa en digitalomvandling för TV i ett flerfamiljshus som han äger. Jag hade haft firman i någon månad och berättade vad jag skulle göra och även vilket material jag skulle använda. Han fick ett pris där jag specificerade material och tidsåtgång. Två misstag jag inte gör längre.
Han godtog priset och jag beställde hem grejerna.

När jag dyker upp hos honom har han hittat det jag har beställt lite billigare hos den lokala TV-butiken och köpt allt där. Självklart var det lätt för honom att förhandla om priset när han kunde vifta med mitt anbud under näsan hos försäljaren. Hade det varit idag så hade jag bett honom lämna tillbaka grejerna till butiken innan jag hade utfört arbetet.
Jag gjorde inte det utan kopplade in hans egna grejer, dock utan att ställa in rätt bildformat på boxarna. (De stod i fel format från början.) När jag kom hem skickade jag en räkning på timmarna. Dagen efter ringer kunden och säger att texten i TV:n inte "får plats" i rutan. Jag hänvisar till där han har handlat grejerna och känner mig... tja, egentligen inte helt ok men ändå nöjd.
Inget jag är stolt över och idag hade jag handlat annorlunda men historien kanske kan visa lite om hur det kan gå till.
Jag har full förståelse då ni bevisligen var överens om att du skulle fixa sakerna och du hade dessutom gett honom pris på allt inklusive materialet vilket gör att han bara ska köpa läget...
I annat fall kunde han ju själv satt ihop en lista med vad han behövde och gått till sin lokala TV-butiken och ordnat fram sakerna från början... ;)
 
Paul, allt VVS är inte 24/7 nödutryckningar och när jag ringer min lokala rörkrökare för ett jobb och han kan komma om 1-2 veckor så hinner han även beställa material om det inte är vanlig bulkvara så ser jag absolut ingen anledning till att hans pris ska ligga 2-3 ggr högre än Rinkaby. Att jag även råkar bo så att närmaste stora VVS detaljist/grossist är Rinkaby gör ju inte saken bättre.

Vi vet ju alla att VVS branschen hatar Rinkaby pga att dom erbjuder än ärlig prislista som gör det stört omöjligt att lura kunderna som dom alltid gjort och detta säger dom ju tydligt även i sina branschtidningar.

Är det inte härligt att vi har rinkaby, byggmax och Ikea mfl som rör om i grytan :)
(Ikeas kranar är dock något som jag personligen ratar men då kan man ju handla hos Rinkaby istället)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag förstår inte riktigt var du vill komma och jag bara hänvisade till hur "min" elektriker vill ha det.
...och visst är det mycket enklare för honom att reklamera saker hos en leverantör han handlar mycket av och har bra kontakt med.
Sen handlade det inte om att elektrikern gjort fel utan ett "inbyggt" fel i slingan jag åsyftade då den fungerade innan den lades ut och inte efteråt trots att elektrikern lagt hundratals slingor och utför arbetet korrekt.
Din elektriker togs väl upp som ett exempel för att visa hur även andra kanske tänker.

(Hur resonerar leverantören om man inte behöver visa vad som är fel.)

Om en hantverkare(andra än din) kan gå till sin leverantör och säga att det var fel på deras vara och de sedan får ersättning från leverantören utan att uppge ett (kontrollerbart ?) skäl så låter det otroligt att man inte använder det för att plocka ut pengar där istället för ur egen ficka även när man som installatör gjort en blunder. För varje enskild elektriker, eller annan hantverkare, kan det vara något som händer sällan.

Nu menar jag inte att det skulle vara alltför många som gör så. Men fufflande hantverkare (andra än din) har varit uppe på tapeten förut.

Men är det så att man bara behöver säga till så ramlar det in pengar från leverantören så förstår jag att det är enklare med garanti ärenden. Framför allt där man får göra om hela arbetet, som t.ex. för din.

Annars om leverantören också vill ha ett skäl så borde det vara lika lätt att visa, leverantör såväl som inköpt av kund.
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
Paul, allt VVS är inte 24/7 nödutryckningar och när jag ringer min lokala rörkrökare för ett jobb och han kan komma om 1-2 veckor så hinner han även beställa material om det inte är vanlig bulkvara så ser jag absolut ingen anledning till att hans pris ska ligga 2-3 ggr högre än Rinkaby. Att jag även råkar bo så att närmaste stora VVS detaljist/grossist är Rinkaby gör ju inte saken bättre.

Vi vet ju alla att VVS branschen hatar Rinkaby pga att dom erbjuder än ärlig prislista som gör det stört omöjligt att lura kunderna som dom alltid gjort och detta säger dom ju tydligt även i sina branschtidningar.

Är det inte härligt att vi har rinkaby, byggmax och Ikea mfl som rör om i grytan :)
(Ikeas kranar är dock något som jag personligen ratar men då kan man ju handla hos Rinkaby istället)
Visst förstår jag till viss del vad du egentligen syftar på och du har ju då dessutom fördelen att bo nära men inte alltid kan det förutspås vad som kommer att gå åt och behövas för att göra ett jobb om inte det är väldigt stort då det är lättare att höfta till, men då kommer nästa problem och det är var man gör av det som blir över... betalar kunden gladeligen detta och lägger på en hylla då i väntan på bättre/sämre tider... ;)
Tror inte det va... och vem ska då stå för kalaset... :rolleyes:

...och sen har vi ju då alla de "servicejobben" där jag kallar in t.ex rörkrökare som kommer ut och inte vet hur det ser ut dit de kommer och då är det ju svårt att handla från t.ex Rinkaby med... ;)

Personligen ger jag ingenting för Byggmax och handlar inte där heller...
Jag kör till t.ex Beijer Bygg som är dyrare men med tanke på mina rabatter där och att jag får tag i grejerna som behövs direkt utan att först besökt Byggmax men ändå sedan fått köra till Beijer så blir det ändå billigare för kunden att jag skippar Byggmax skitvirke redan från början... ;)



charta77 skrev:
Din elektriker togs väl upp som ett exempel för att visa hur även andra kanske tänker.

(Hur resonerar leverantören om man inte behöver visa vad som är fel.)

Om en hantverkare(andra än din) kan gå till sin leverantör och säga att det var fel på deras vara och de sedan får ersättning från leverantören utan att uppge ett (kontrollerbart ?) skäl så låter det otroligt att man inte använder det för att plocka ut pengar där istället för ur egen ficka även när man som installatör gjort en blunder. För varje enskild elektriker, eller annan hantverkare, kan det vara något som händer sällan.

Nu menar jag inte att det skulle vara alltför många som gör så. Men fufflande hantverkare (andra än din) har varit uppe på tapeten förut.

Men är det så att man bara behöver säga till så ramlar det in pengar från leverantören så förstår jag att det är enklare med garanti ärenden. Framför allt där man får göra om hela arbetet, som t.ex. för din.

Annars om leverantören också vill ha ett skäl så borde det vara lika lätt att visa, leverantör såväl som inköpt av kund.
Som sagt... vi pratar om två helt olika saker...

Du pratar om klåpare och oseriösa hantverkare och jag om en seriös duktig elektriker som är känd av sin leverantör som duktig/ärlig/seriös...
(Visst, jag ser du skrivit "andra än din", men jag vill ändå påvisa att vi inte pratar samma språk) :)

DÅ är det heller inget problem för honom att komma och reklamera en slinga som det givetvis inte går och bevisa varför den är trasig då den var hel innan läggning och hel efter läggning men inte efter flytspackling och plattsättning när den skulle kopplas igång...
Men han utnyttjar knappast detta genom att ljuga sig till ersättningar och annat för då blir han inte långvarig hos leverantören eller i branschen... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Men han utnyttjar knappast detta genom att ljuga sig till ersättningar och annat för då blir han inte långvarig hos leverantören eller i branschen... ;)
Ja det är klart, då blir det så ja.
 
Intressant diskussion det här... Är själv i begrepp att färdigställa mitt egenbyggda hus och har ett mycket bra exempel på hur det borde gå till. I princip den enda hantverkaren som kommit över tröskeln var elektrikern. Inte för att jag ogillar hantverkare, utan snarare för att jag har velat bygga allt själv. Jag är också extremt kostnads- OCH kvalitetsmedveten, så det har varit en balansgång genom hela bygget.

Hur som helst, med elektrikern gjorde jag följande överenskommelse: i den utsträckning jag önskar inhandlar jag det installationsmaterial som behövs så som apparatdosor, kabel osv. Jag gillar Hornbach så där handlar jag gärna. Vi kom även överens om att jag köpte alla brytare, dimmers, spottar mm från hans leverantör (dessutom fick han plocka ihop centralen, där ville jag inte lägga mig i öht...) Där lade han på 15% på det pris han har i inköp. Helt ok. Det blev ändå billigare än vad jag skulle kunnat hitta om jag köpt detta själv.

Resultatet blev en mycket nöjd kund och en glad elektriker som fick ett jobb utan krångel, tjafs eller annat. Iom att jag även agerade "hantlangare" under tiden han var här gick allt mycket smidigt. När jag räknar ihop allt installationsmaterial, brytare, spottar, arbetstid landar jag på ca 65.000 kr för en villa på 150 kvm. Då har jag inte snålat på uttag, nätverk mm.

I mitt fall var kommunikationen det viktigaste. Hade jag själv varit hantverkare skulle jag haft en genomgång med min ev kund innan vi skakar hand. Där skulle jag gå igenom de olika alternativen som finns, så som att kunden kan välja att vara aktiv i processen och ev kunna spara en slant (dock under vissa förutsättningar), eller vara passiv och låta mig sköta allt material, men då till en högre peng. Ett i mitt tycke kundorienterat arbetssätt.

Nu vet jag inte om det fungerar i realiteten, men mitt exempel är i alla fall högst verkligt :)
 
Det låter bra. Jag hade dock aldrig sålt material med 15% påslag på inköp. Möjligtvis med höjd timpeng.
Om man säljer material med procentuellt påslag biter man sig lite i foten tycker jag. I så fall tjänar man ju mer på att köpa in dyrt... Bättre med marknadsmässiga fasta priser så ev. inköpsrabatter och kampanjers vinst hamnar i bolaget. :)
 
covet skrev:
Där lade han på 15% på det pris han har i inköp. Helt ok. Det blev ändå billigare än vad jag skulle kunnat hitta om jag köpt detta själv.
Om rörisar etc hade ett påslag i trakterna av 15-20% skulle det inte bli någon diskussion öht om materialpåslag. Det är när kunden ser att priset jämfört med rinkabyrör eller vad det nu är är dubbelt så högt som man känner sig blåst och då blir det tjafs.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Om rörisar etc hade ett påslag i trakterna av 15-20% skulle det inte bli någon diskussion öht om materialpåslag. Det är när kunden ser att priset jämfört med rinkabyrör eller vad det nu är är dubbelt så högt som man känner sig blåst och då blir det tjafs.
1500% är värsta påslaget jag sett än. Blåst? Aningens.
 
Kattvovven skrev:
1500% är värsta påslaget jag sett än. Blåst? Aningens.
Vår bostadsrättsförening tog in "hustomten" som brukade springa hos oss och fixa med det mesta (vvs & el). Han skulle spika en ny kabel till vår kraftigare tvättmaskin i tvättstugan. Uppskattningsvis handlade det om max 10 meter kabel som spikades upp i en korridor på samma våningsplan och sedan kopplades in i bägge ändar. Inget ytterligare material än kabel och kabelklämmor.

Fakturan som kom var på nästan 15.000 kr. Tror ni att han fick mer jobb hos oss?

Han drog in bra med pengar på det jobbet men sedan blev det inget mera. Undrar om han tycker att det är värt det numera? Kanske lärde han sig något, vem vet?
 
zenobia skrev:
Vår bostadsrättsförening tog in "hustomten" som brukade springa hos oss och fixa med det mesta (vvs & el). Han skulle spika en ny kabel till vår kraftigare tvättmaskin i tvättstugan. Uppskattningsvis handlade det om max 10 meter kabel som spikades upp i en korridor på samma våningsplan och sedan kopplades in i bägge ändar. Inget ytterligare material än kabel och kabelklämmor.

Fakturan som kom var på nästan 15.000 kr. Tror ni att han fick mer jobb hos oss?

Han drog in bra med pengar på det jobbet men sedan blev det inget mera. Undrar om han tycker att det är värt det numera? Kanske lärde han sig något, vem vet?
Det lätt intressant hur mycket låg fakturorna på det tidigare arbetena?
 
charta77 skrev:
Det lätt intressant hur mycket låg fakturorna på det tidigare arbetena?

Vi kollade inte tidigare jobb men vi antog att det troligtvis var lika illa med dom och att det knappast är någon idé att gräva i historien eftersom det redan var accepterat och betalt.

Några nya jobb hos oss blev det dock inte trots att han "hustomtat" i nästan 10 år i den föreningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.