Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Korridorens längd spelar givetvis också in om det är tänkt att klipparen skall kunna passera under normal klippning. Ska den bara följa tråden till ett visst område (kan LR det?) så spelar längden mindre roll.
 
peternicklas
Nimajneb skrev:
Nu skrev du att det stod i det finstilta i handboken, men om det suttit en stor röd klisterlapp på kartongen att minsta passage vore 2m så skulle det vara en showstopper för många potentiella köpare.
Har du upplevt att den har svårt att hitta ditt lilla "hål"?
Den hittar min smala korridor utan problem
 
Har tagit lite bilder om ni kan ge lite tips hur ni tror slingan skall sättas, jättetacksam för åsikter och tips.

IMG_0580.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man göra som V (tårtbitar) in i dessa tro ? det är rakt på båda sidor av denna buskage del.

IMG_0581.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0582.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lekstugan från tidigare inlägg, lite småtrixigt .. det var här jag undrade om man kan låta slingan gå bakom stugan, annars vet jag inte riktigt hur man gör i vänstra hörnan ?

IMG_0583.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även här är det smalt bakom sandlådan 60cm, sen kommer ett träd efter sandlådan med 1,5m mellanrum, avstånd från Träd till kant (höga gräset) 1,4m .. skall man göra en Ö av sandlådan enbart och låta slingan sen fortsätta längs kanten ?

IMG_0584.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man följa den befintliga linjen med 90 graders hörn eller kommer det bli bäddat för strul ?
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
Nu skrev du att det stod i det finstilta i handboken, men om det suttit en stor röd klisterlapp på kartongen att minsta passage vore 2m så skulle det vara en showstopper för många potentiella köpare.
Har du upplevt att den har svårt att hitta ditt lilla "hål"?
Jag har en kort passage ca 50 cm lång med 35cm mellan slingorna och det händer ibland att han inte kör igenom utan vänder i stället men den har faktiskt inte peppar peppar ännu fastnat där.
 
Honken_byggare skrev:
Jag har en kort passage ca 50 cm lång med 35cm mellan slingorna och det händer ibland att han inte kör igenom utan vänder i stället men den har faktiskt inte peppar peppar ännu fastnat där.
Någon form av tröghet måste den nog ha för att klara detta, borde den inte annars bli förvirrad om vilket håll den ska köra?
 
M@ZE skrev:
Har tagit lite bilder om ni kan ge lite tips hur ni tror slingan skall sättas, jättetacksam för åsikter och tips.



Kan man göra som V (tårtbitar) in i dessa tro ? det är rakt på båda sidor av denna buskage del.
Jag försökte på ett par ställen som jag har samma som du men nu har jag dragit linan rakt förbi och kör trimmern i stället. Det är snyggare när klipparen klippt ett tag och där den inte klippt är lite längre då är rakt. Jag fick till slut när jag försökte lägga slingan runt inne i hålen och då blev det ändå så mycket kvar att trimma så det var inte lönt.




Lekstugan från tidigare inlägg, lite småtrixigt .. det var här jag undrade om man kan låta slingan gå bakom stugan, annars vet jag inte riktigt hur man gör i vänstra hörnan ?
Du måste lägga den runt stugan (eller flytta stugan) då den måste kunna följa slingan när den skall hitta till laddaren. Jag har försökt med hinder i vägen på slingan och då står den där och stångar sig blodig och stannar till slut med meddelandet hjulmotor blockerad. På vänstersidan råder jag dig att lägga slingan i en båge så du slipper slirmärken från hjulen, och lägg mer än de 45 cm inne i hörnet det lär behövas. Bästa är att prova dig fram.



Även här är det smalt bakom sandlådan 60cm, sen kommer ett träd efter sandlådan med 1,5m mellanrum, avstånd från Träd till kant (höga gräset) 1,4m .. skall man göra en Ö av sandlådan enbart och låta slingan sen fortsätta längs kanten ?
Här skulle jag lägga slingan bakom då den förmodligen klarar att följa slingan vid hemgång. Och när den är ute och klipper är det liten risk att den hittar in där.



Kan man följa den befintliga linjen med 90 graders hörn eller kommer det bli bäddat för strul ?
Kör rundade (flera vinklar) så slipper du slirmärken och maskinen går finare.
 
peternicklas
M@ZE skrev:
Har tagit lite bilder om ni kan ge lite tips hur ni tror slingan skall sättas, jättetacksam för åsikter och tips.

[bild]

Kan man göra som V (tårtbitar) in i dessa tro ? det är rakt på båda sidor av denna buskage del.

[bild]
[bild]

Lekstugan från tidigare inlägg, lite småtrixigt .. det var här jag undrade om man kan låta slingan gå bakom stugan, annars vet jag inte riktigt hur man gör i vänstra hörnan ?

[bild]

Även här är det smalt bakom sandlådan 60cm, sen kommer ett träd efter sandlådan med 1,5m mellanrum, avstånd från Träd till kant (höga gräset) 1,4m .. skall man göra en Ö av sandlådan enbart och låta slingan sen fortsätta längs kanten ?

[bild]

Kan man följa den befintliga linjen med 90 graders hörn eller kommer det bli bäddat för strul ?
Försöker ge de förslag som jag finner vara mest lämpliga:
Bild 1.
Ta bort dessa 2 bitar av gräs och gör en hel raksträcka, I ändarna börja och avsluta gärna hörnen med 45 graders hörn, d.v.s. skär bort en triangel.
Bild 2.
Spetsen in blir svår då den kan få problem att vända.
Bild 3.
Inga problem.
Bild 4.
Ingen slinga runt sandlådan så kanske det går att komma mellan den och häcken.
Bild 5.
Bör fungera. Ser även att du har kantsten. Lägg slingan så att hjulen går på denna då bör den klippa nästan rent.
Sedan kan man runda hörnen som honken_byggare skrev om. Bifogat är hur jag har lagt min slinga. Ingen slinga runt 6-kanten som är sandlådan. De som bara sticker ut från slingan är extra tråd ifall slingan skulle behöva ändras. Gräsmattan är på c:a 800m2.
 
  • Slinga.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slinga.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
peternicklas skrev:
Försöker ge de förslag som jag finner vara mest lämpliga:
Bild 1.
Ta bort dessa 2 bitar av gräs och gör en hel raksträcka, I ändarna börja och avsluta gärna hörnen med 45 graders hörn, d.v.s. skär bort en triangel.
Bild 2.
Spetsen in blir svår då den kan få problem att vända.
Bild 3.
Inga problem.
Bild 4.
Ingen slinga runt sandlådan så kanske det går att komma mellan den och häcken.
Bild 5.
Bör fungera. Ser även att du har kantsten. Lägg slingan så att hjulen går på denna då bör den klippa nästan rent.
Sedan kan man runda hörnen som honken_byggare skrev om. Bifogat är hur jag har lagt min slinga. Ingen slinga runt 6-kanten som är sandlådan. De som bara sticker ut från slingan är extra tråd ifall slingan skulle behöva ändras. Gräsmattan är på c:a 800m2.
Tackar för input ! :)

Du har gjorde alltså 90 graders hörn vid ytterhörn och 45 graders på innerhörn, tyckte jag såg en bild innan tidigare, men det stämmer och funkar ?

Hur nära kantstenen lägger man ?

Drar iväg och köper HQ slinga och Märlor nu :)
 
peternicklas skrev:
Sök i denna länken så finner du länken för att ladda hem rep.handbok samt lite sprängskisser.
Rep.handbok och sprängskisser låter intressant.
Men jag hittar inte "länken i länken". Jag är väl dålig på att söka ;-)
 
Honken_byggare skrev:
Kör rundade (flera vinklar) så slipper du slirmärken och maskinen går finare.
Tackar Honken .. !
 
peternicklas
M@ZE skrev:
Tackar för input ! :)

Du har gjorde alltså 90 graders hörn vid ytterhörn och 45 graders på innerhörn, tyckte jag såg en bild innan tidigare, men det stämmer och funkar ?

Hur nära kantstenen lägger man ?

Drar iväg och köper HQ slinga och Märlor nu :)
Stämmer bra.
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-88.html#post1551099
Jag har 5 cm om det är helt fritt utanför stenen, c:a 32 cm om det finns mur, 25 cm till häck.
Den måste kunna svänga runt utan att gå i muren. Som de ser på tidigare skiss så är avståndet längre när den går ut än när den går in i innerhörnan. Man får prova sig fram, det är därför som jag har lite extra tråd på lite olika platser. Även om den skulle gå emot så försöker den ett antal gånger. Jag har aldrig hämtat den strömlös på gräset utan den har alltid kommit hem. Nu har jag en slinga som fungerar och är optimerad, den ska inte röras igen.
Nu är det bara solstol och öl som gäller(y).
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
Någon form av tröghet måste den nog ha för att klara detta, borde den inte annars bli förvirrad om vilket håll den ska köra?
Jag har några 2passager på gården med 50-70 cm mellan slingorna och upp till 2 m längd. Det funkar hur bra som helst.
När den väl kommer fram till och känner av en av slingorna med sensorerna (som sitter i nosen) så ändrar den riktning snett framåt till den möter den andra slingan. Sen fortsätter den att sicksacka sig igenom passagen.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Stämmer bra.
Jag har 5 cm om det är helt fritt utanför stenen, c:a 32 cm om det finns mur, 25 cm till häck.
Den måste kunna svänga runt utan att gå i muren. Som de ser på tidigare skiss så är avståndet längre när den går ut än när den går in i innerhörnan. Man får prova sig fram, det är därför som jag har lite extra tråd på lite olika platser. Även om den skulle gå emot så försöker den ett antal gånger. Jag har aldrig hämtat den strömlös på gräset utan den har alltid kommit hem. Nu har jag en slinga som fungerar och är optimerad, den ska inte röras igen.
Nu är det bara solstol och öl som gäller(y).
Fy fasen vad underbart :) längtar tills jag kan ta en kall och sitta och beundra den.

När du lagt ut extra kabel, la du ut och vände kabeln parallellt, som det blir när du gör ö:ar ?
 
M@ZE skrev:
Fråga till LD experterna, är 250m Max bad LD klarar av ? Jag har betydligt mer på min 1000kvm tomt
Jag har c:a 450 m och det funkar bra.
 
peternicklas skrev:
Det funkar bevisligen med 70 cm. LD vill nog ha både livrem och hängslor.
Normalt funkar det med en så smal korridor, speciellt om det är slinga på var sida om den. Det kan bli problem dock om LD plötsligt vill gå och ladda när den befinner sig i en smal korridor, eftersom den backar och håller på då kan den komma utanför arbetsområdet om man har otur. Det är nog därför Worx garderar sig med 2 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.