Status
Tråden går ej att kommentera.
MBygga skrev:
Har varit uppe tidigt i tråden, Bankeryd skrev i detta inlägg [länk] vilken tråd som är lämplig, tyvärr blir det nog inte billigare än HQ tråden från GPL.
Ah ok, tack ! jag måste ha missat det inlägget. Det är alldeles för mkt inlägg att skumma igenom, så det var därför jag tyckte vi skulle samla alla nyttig info ink tips i en egen tråd eller kanske en Facebook grupp ?

Tack iaf .. får bli en sväng till Elfa eller nånstans där dom säljer HQ kabel i lösmeter i Sthlm.
 
JS80 skrev:
Tack för tipset! Mitt gräs ligger åxå ner, drar man med foten så att gräset reser sig så är det väldigt långt. Har väl åxå överdrivit med klipptiden, LDn har fått jobba 14h/dag men kör den nu i 6h/dag samt att den startar först kl 10 för att undvika dagg, borde kanske starta ännu lite senare?
Ja, det där med daggen glömde jag att nämna, jag har också valt att börja kl 10 just av den anledningen.
Senare i år kan det kanske vara läge att senarelägga ännu mer. På sidan 139 i manualen finns en tabell med rekommenderade klipptider. Gräsmatteytanytan på min tomt är nog lite drygt 500 kvm och jag borde enligt tabellen klippa 2-3 timmar per dag. Men om det inkluderar laddningstid eller om det avser effektiv klipptid får vi väl prova oss fram till:).
 
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
JS80 skrev:
Jag tvinnade, sen Krympslang, sen vulktejp
Jag gjorde samma men i annan ordning, Skalade kabeländarna c.a 5cm , tvinnade ihop dom hårt, sedan el-tape och sist krympslang :D
 
Wulfram Zneijderhaan skrev:
Ja, det där med daggen glömde jag att nämna, jag har också valt att börja kl 10 just av den anledningen. Senare i år kan det kanske vara läge att senarelägga ännu mer. På sidan 139 i manualen finns en tabell med rekommenderade klipptider. Gräsmatteytanytan på min tomt är nog lite drygt 500 kvm och jag borde enligt tabellen klippa 2-3 timmar per dag. Men om det inkluderar laddningstid eller om det avser effektiv klipptid får vi väl prova oss fram till:).
Hos mig ligger också en stor del av gräset ner. Jag tror inte att det beror på dagg utan snarare en kombination av LR:s breda hjul och grässorten/kvaliten. På ett avgränsat område kör jag LR ett pass 2-3 ggr/vecka. Det ser välklippt ut på avstånd men tittar man rakt ner i mattan ser man att gräset ligger ner. Men, på områden där gräsmattan innehåller mycket klöver är gräset rakt och fint. Till saken hör att gräsmattan är mer än 30 år gammal och ganska dåligt skött.
 
M@ZE skrev:
Såg att dom säljer Skarvar här för 16kr : [länk]?
Ja det var det jag skrev i morse i inlägg #1668, inte så länge sedan ;) ...
 
MBygga skrev:
Ja det var det jag skrev i morse i inlägg #1668, inte så länge sedan ;) ...
Ja helvete det gjorde du ju .. börjar fan få Alzheimers tror jag :)
 
peternicklas skrev:
Ett litet tips till er som har en Landroid. Min åkte in för en liten översyn då gräsmattan grävs upp i helgen.
Tänkte jag skulle rengöra den lite och då under kåpan. Kåpan sitter med 4 st M6 bultar och en snabbkoppling till elen. Dessa 4 bultar hade rostat på min. Kolla era och sätt lite fett på dem, kan bli jobbigt att få bort dem om något år om inget görs. Under kåpan sitter 2 tiltgivare och det är i dessa som främre skruvarna sitter fast. Lyfter man på dessa så ligger det mest troligt en massa gammalt gräs nere i spåret runt givaren. Rensa bort detta.
Kände lite på bultarna en annan gång... Känns lite som det "fjädrar" imot när man försöker skruva upp bulten?

Är allt du gör att helt enkelt skruva bort bulten rätt av så att säga?

Lite rädd att ta i för mycket och paja nåt...
 
LR fångad/ hjulmotor blockerad.
Jag har hittat min Shirley (efter den stora feta tackan i barnprogrammet "fåret Shaun") stående med nosen mot ett hinder i sidan med felmeddelande "fångad" och ibland med "hjulmotor blockerad". I går såg jag hur detta går till. Hon kör emot ett hinder tex ett träd och så backar hon en halvmeter som hon brukar och så skall hon ju svänga lite för att ta en annan väg, men i detta fallet så backar hon och hamnar jämte en gungställning så när hon börjar svänga tar nosen i ställningen och hon stoppas alltså i vridningen. Då står hon där och försöker vrida sig men det går ju inte. Och efter en stund stannar hon och felmeddelandet kommer. Har ni också sett följande problem?
 
peternicklas
hk1971j skrev:
Kände lite på bultarna en annan gång... Känns lite som det "fjädrar" imot när man försöker skruva upp bulten?

Är allt du gör att helt enkelt skruva bort bulten rätt av så att säga?

Lite rädd att ta i för mycket och paja nåt...
De fjädrar för de sitter fast i en gummikudde. Har du en slagskruvdragare så prova med det annars är det bara att skruva så släpper den. Hade samma problem och det är att skruvarna har börjat att rosta.
Jag klarade mig från att ta sönder något. gummikudde.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den vita klossen är tillgivaren på ovan och undersida ser man 2 svarta runda gummikuddar, det är dessa som snurrar med. Sök i denna länken så finner du länken för att ladda hem rep.handbok samt lite sprängskisser.
 
Redigerat:
peternicklas
Honken_byggare skrev:
LR fångad/ hjulmotor blockerad.
Jag har hittat min Shirley (efter den stora feta tackan i barnprogrammet "fåret Shaun") stående med nosen mot ett hinder i sidan med felmeddelande "fångad" och ibland med "hjulmotor blockerad". I går såg jag hur detta går till. Hon kör emot ett hinder tex ett träd och så backar hon en halvmeter som hon brukar och så skall hon ju svänga lite för att ta en annan väg, men i detta fallet så backar hon och hamnar jämte en gungställning så när hon börjar svänga tar nosen i ställningen och hon stoppas alltså i vridningen. Då står hon där och försöker vrida sig men det går ju inte. Och efter en stund stannar hon och felmeddelandet kommer. Har ni också sett följande problem?
Händ mig också några gånger. Det är när det är för lite utrymme för den att knda vända. Har en sandlåda utan slinga samt en ö med slinga som var lite för närma varandra. Minskade ö-slingan lite sen funkade det igen. Ö-slingan hade jag ett avstånd på 25 cm till markstenen, det är nu 10 cm.Om vi hade läst manualen riktigt så står det minska korridor 2 m, jag hade 60 cm och nu ökat till 70 cm.
 
peternicklas skrev:
Händ mig också några gånger. Det är när det är för lite utrymme för den att knda vända. Har en sandlåda utan slinga samt en ö med slinga som var lite för närma varandra. Minskade ö-slingan lite sen funkade det igen. Ö-slingan hade jag ett avstånd på 25 cm till markstenen, det är nu 10 cm.Om vi hade läst manualen riktigt så står det minska korridor 2 m, jag hade 60 cm och nu ökat till 70 cm.
Varför tror du att dom skriver 2m när det uppenbarligen funkar med 70cm?
Kan det ha att göra med att det finns en risk att maskinen inte hittar passagen?
 
peternicklas
Nimajneb skrev:
Varför tror du att dom skriver 2m när det uppenbarligen funkar med 70cm?
Kan det ha att göra med att det finns en risk att maskinen inte hittar passagen?
Det funkar bevisligen med 70 cm. LD vill nog ha både livrem och hängslor.
 
peternicklas skrev:
Det funkar bevisligen med 70 cm. LD vill nog ha både livrem och hängslor.
Nu skrev du att det stod i det finstilta i handboken, men om det suttit en stor röd klisterlapp på kartongen att minsta passage vore 2m så skulle det vara en showstopper för många potentiella köpare.
Har du upplevt att den har svårt att hitta ditt lilla "hål"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.