Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 skrev:
Förtennad kabel på elfa (sök på "förtent"). Mängder av varianter att välja på...
...och MYCKET billigare. Min elfa-kabel är inne på tredje säsongen utan problem...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Vilken av alla som man får upp väljer man ? nått förslag på art nr ?
 
JS80 skrev:
Min klippare har nu gått i 2veckor och nu börjar jag märka hur hårt den sliter på gräset i svängar längst slingan, är snart bara jordfläckar, nån som sitter på något tips på hur detta kan åtgärdas? Eller är det något man får leva med oavsett klippare?
Min Landroid har nu kört runt sedan första veckan i Maj. Den sliter kraftigt på gräset i dom 90 graders svängar jag gjort i hörnen. I installationsguiden verkar som att man kan göra skarpa böjar i hörnen. Om man däremot tittar på Installationsvideon på Youtube ser det ut som om hörnen skall göras med mjuka böjar. Problemet uppstår när Landroiden tar sig tillbaks till laddningsstationen. Rörelsemönstret är då inte som vid klippningen, den styr genom att blockera den ena hjulmotorn och driva med den andra. Den liksom hackar sig fram. När det ena hjulet står still utan drivning vrids det kraftigt mot underlaget när den andra motorn driver och slitaget uppstå.r Att Landroiden dessutom är relativt tung (14kg, HQ=7kg) bidrar kanske också. Hjulen är ju också mycket kraftiga och grovmönstrade, vilket säkert är bra om arbetsområdet är kuperat. Jag har också märkt att maskinen har en tendens att platta till gräset. Men det tror jag beror på att jag varit alltför ambitiös med arbetstiderna.
På dom ställen där jag rundat av böjarna har problemet med slitaget upphört. Så dra upp linan och runda av böjarna är nog den enda lösningen.
 
M@ZE skrev:
Ja den kan aldrig gå bakom, men tänkte att går slingan bakom så kommer den gå emot lekstugan och vända själv och klippa runt den. Är det hel fel tolkat asså ?
Det kommer den säkert göra, däremot kan det bli småjobbigt när den följer tråden för att komma till laddstationen. Det är möjligt att den kan ta sig förbi hindret även om det är stort, men jag hade nog lagt tråden runt stugan.
 
Wulfram Zneijderhaan skrev:
Min Landroid har nu kört runt sedan första veckan i Maj. Den sliter kraftigt på gräset i dom 90 graders svängar jag gjort i hörnen. I installationsguiden verkar som att man kan göra skarpa böjar i hörnen. Om man däremot tittar på Installationsvideon på Youtube ser det ut som om hörnen skall göras med mjuka böjar. Problemet uppstår när Landroiden tar sig tillbaks till laddningsstationen. Rörelsemönstret är då inte som vid klippningen, den styr genom att blockera den ena hjulmotorn och driva med den andra. Den liksom hackar sig fram. När det ena hjulet står still utan drivning vrids det kraftigt mot underlaget när den andra motorn driver och slitaget uppstå.r Att Landroiden dessutom är relativt tung (14kg, HQ=7kg) bidrar kanske också. Hjulen är ju också mycket kraftiga och grovmönstrade, vilket säkert är bra om arbetsområdet är kuperat. Jag har också märkt att maskinen har en tendens att platta till gräset. Men det tror jag beror på att jag varit alltför ambitiös med arbetstiderna.
På dom ställen där jag rundat av böjarna har problemet med slitaget upphört. Så dra upp linan och runda av böjarna är nog den enda lösningen.
Tack för tipset! Mitt gräs ligger åxå ner, drar man med foten så att gräset reser sig så är det väldigt långt. Har väl åxå överdrivit med klipptiden, LDn har fått jobba 14h/dag men kör den nu i 6h/dag samt att den startar först kl 10 för att undvika dagg, borde kanske starta ännu lite senare?
 
peternicklas
prototypen skrev:
Nu har jag ju en HQ men hur gör Worxen när den ska tillbaka till laddstationen och det står något i vägen över begränsningskabeln?

Protte
Går ut på gräset och gör ett nytt försök.
 
Hur eller vad "skarvar" man kabeln med om man nu köper 50m extra ? vanliga skarv kabelskor ?

Och föresten, TACK för att ni finns och är så hjälpsamma (y)
 
Redigerat:
M@ZE skrev:
Hur eller vad "skarvar" man kabeln med om man nu köper 50m extra ? vanliga skarv kabelskor ?
Och föresten, TACK för att ni finns och är så hjälpsamma (y)
Jag körde med hq skarvar m silikon, mkt smidiga.
 
peternicklas
M@ZE skrev:
Hur eller vad "skarvar" man kabeln med om man nu köper 50m extra ? vanliga skarv kabelskor ?

Och föresten, TACK för att ni finns och är så hjälpsamma (y)
Jag löddad ihop skarvarna och sedan 2 lager krympslang.
 
Jag tvinnade kabeln och virade med eltejp.
 
rybbe skrev:
Jag körde med hq skarvar m silikon, mkt smidiga.
Dvs 3M/Scotch-skarvar. Ibland kan man hitta dem billigt på eBay/Amazon. Köpte en 20-pack från Hong Kong för en hundralapp häromsistens (inkl. frakt).

Annars har jag en tvinnad koppling som fortfarande efter två år fungerat utmärkt...
...jag skall utöka gräsmattan där, men har inte hunnit ännu...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
M@ZE skrev:
Hur eller vad "skarvar" man kabeln med om man nu köper 50m extra ? vanliga skarv kabelskor ?

Och föresten, TACK för att ni finns och är så hjälpsamma (y)
Jag tvinnade, sen Krympslang, sen vulktejp
 
M@ZE skrev:
Ja den kan aldrig gå bakom, men tänkte att går slingan bakom så kommer den gå emot lekstugan och vända själv och klippa runt den. Är det hel fel tolkat asså ?
Du få nog helt enkelt lägga slingan runt stugan
 
Tack snälla då vet jag hur jag skarvar :)

Pacman42 : jag gick in på Elfa och sökte men fick upp så mkt träffar så man blir helt snurrig. Har du nått tips på artnr ?

Tänkte köpa imorrn för det kliar nått extremt i fingrarna :)
 
M@ZE skrev:
Tack snälla då vet jag hur jag skarvar :)

Pacman42 : jag gick in på Elfa och sökte men fick upp så mkt träffar så man blir helt snurrig. Har du nått tips på artnr ?

Tänkte köpa imorrn för det kliar nått extremt i fingrarna :)
Har varit uppe tidigt i tråden, Bankeryd skrev i detta inlägg http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-24.html#post1527167 vilken tråd som är lämplig, tyvärr blir det nog inte billigare än HQ tråden från GPL.
 
Skarvarna:
Det finns sådana skarvar för gräsklipparledning hos Farnell och Mouser.
Den heter Scotchlok 517-314 , är det någon som hittar den på ELFA så hojta till.


Kvantitererna som man beställer är ju lite för många, 50 st i en påse kostar då 6,46 styck hos farnell.


HQ ledningen är nog en polyetenisolerad ledning, polyeten är vattentät och släpper inte in fukt som gör att kopparn korroderar, ledarna är dessutom törtenta.

PVC kan dra åt sig 4% vatten och det finns risk för korrosion.
Nu är väl det en mindre risk man får ta, ny ledning går ju att köpa om kanske 10-15 år.

Köp helst en entrådig ledare, den klarar korrosion bättre, lite mer att fräta på.

Ett förslag från ELFA 55-503-07, men det fungerar med allt med koppar.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.