Hej. Jag är ny medlem här, men har följt ämnen och läst artiklar i flera år. Jag är en glad amatör som gärna huvudlöst kastar mig in i nya projekt. Slutprodukten blir inte alltid som det var tänkt från början, men det blir iaf inte totalt fiasko :)
Detta kan vara det svåraste jag någonsin gjort...


Här tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter vid byggandet av en klättervägg i hallen. Vi bor i en bostadsrätt på andra våningen, men har ingång i markplan. Detta gör att vi har ett trapphus där det är fem meter till tak. Normalt brukar det vara jag som kommer på de galna idéerna i detta hushåll, men den här gången var det faktiskt min fru som tyckte att det skulle kunna vara något; inte bara för mig, men även för barnen.

För att kunna klättra säkert utan att ramla ner på trappan bygger jag en ny L-formad trappa där den nedre delen går att fälla in. Då skapas en större golvyta där en nedslagsbädd skall skydda när hen faller ner. Jag är fullt medveten om att en trappa är bland det svåraste att ge sig på att bygga själv, men det hindrade inte mig från att försöka. Tyvärr har jag varit dålig på att dokumentera framtagandet av delarna till trappan, men monteringen kommer att dokumenteras desto mer.

Så här ser det ut idag:

8e0201240812P9cbb.jpg

010201241319P8480.jpg

ff0201241711Pd73d.jpg

Just nu håller trappstegen på att torka (kameran dog, så bilder kommer sen) och vangstycken mm skall betsas. Jag håller dessutom på att montera ner delar av den befintliga trappan. Den skall sparas på vinden så att det går att återställa till ursprungligt utseende vid eventuell flytt.
Min förhoppning är att den nya trappan är uppe i helgen, och att jag kan börja med klätterväggen nästa vecka.

Bredden på trappan understiger ej de 70 cm som räddningsverket ställer som krav. För att klara den ökade lutningen (från 38 grader till 54 grader) sågas halva steget av växelvis. Steghöjden blir 17,4 cm och stegdjupet 25-27 cm (beroende på hur hen mäter). Det är som minst 25 cm öppet steg på ena eller andra sidan; vilket gör att det går att både gå upp och ner som vanligt (i teorin iaf...). Nej, det är inte en konventionell lösning, men det är en lösning som förhoppningsvis skall funka för oss.
Trappan byggs av vanlig byggregel, dels för att hålla kostnaden nere om det blir fiasko, men även för att ha som mall om den blir väldigt bra. Då kommer den antagligen att byggas i ek/ask eller annat lämpligt material.

Åter till demontering...
 
Under gårdagen ägnades (förutom att köpa bets TVÅ gånger...) mest tid att ta ner den befintliga trappen. Då alla andra verkar ha sina projekt (verandor, målning etc) och fru, barn och hund valde att fly fältet (jag förstår dem) fick jag ta ner trappen själv. Det var inte det allra lättaste. Min tanke var att den var gjord på ett sätt som skulle göra att det var lätt att ta ner. Så fel jag hade. Den är ju naturligtvis gjord på ett sätt som gör att den skall hålla att sitta uppe i evigheter. Detta betydde för min del att den inte gick att dela på förrän den var helt nedsänkt till golvnivå. Eftersom det finns en spaljé som skall hindra besökare i vardagsrummet från att ramla ner i trappan fick denna bidra som hjälp att dra spännband runt. Efter mycket om och hen (;-)) och flera tankar om jag verkligen inte tagit mig vatten över huvudet, låg trappen på hallgolvet...

Äntligen hittade jag laddaren till kameran!

Med trappen nere inser jag att det finns två lager tapet och att den fula gröna färgen är målad direkt på.

ad2201293534A1863.jpg

b92201294048A0790.jpg

Det blir att börja riva ner tapet i hörnet där den nya trappan skall vara och lägga på väv... Det blir dagens arbete det... Stegen är inte alls särskilt skön att klättra i, så jag vill få upp den nya trappas så fort som möjligt... Ses snart igen!
 
"Svordom" vad det är tråkigt att riva tapet! Nu är den nere helt på betongväggen (rakt fram i bild) och tillräckligt rensad på vänsterväggen. Anledningen till att inte allt tapetseras är att klätterväggen täcker en hel del, samt att under den nya trappen skall det vara hyllor eller liknande för förvaring. Det vi skall tapetsera nu är det som kommer synas när hen går i trappan.

Min dotter hjälper till att skrapa bort tapet:
b02201250156Pb6a0.jpg

Nu är vi snart klara! (Vilket skulle visa sig var en svag underdrift... Det tog mycket längre tid än jag trodde (borde jag vara förvånad?))
(Ja, det skulle varit en bild här, men nu har jag laddat om hundra gånger på forumbilderpunktse och orkar inte vänta längre... jag måste ha mat...)


Spacklat och klart! Om en timme har det torkat tillräckligt för att slänga på ett lager med vävlim som får sugas upp av spacklet innan vävtapeten kan sättas upp:
d02201253015P7b93.jpg

Det skall bli intressant att se huruvida det tapetlager som sitter kvar på vänsterväggen släpper eller inte när vi tar klister på det. Gör det det så är det bara att riva ner allt, men det slipper jag helst...

Det där med att få upp trappen i helgen fick jag visst äta upp med råge. Det hade gått om jag struntat i att tapetsera, men någon måtta får det finna; även för mig. Nu drar jag igång grillen istället...
 
Redigerat:
Då var det tapetserat!!! Jag är mäkta stolt över mig själv. Detta är andra gången i mitt liv jag tapetserar (första gången själv). Nåja, jag hade proffshjälp av min bättre hälft som skar till våder åt mig :)

442201291811Pcb6a.jpg

I morgon blir trappbygge! jag kommer ha svårt att somna ikväll tror jag, det är så spännande. Kommer det sluta med fiasko? Kommer jag upptäcka att vangstyckena är fel?
 
kul o spännande projekt!!
 
Så sjukt spännande att se hur detta projekt kommer arta sig! :D
 
Sådana galna ideér gillas skarpt(y)
 
Nu försöker vi igen här... Jag använde forumbilder, men det verkar inte funka som det skall för mig nu...

Tack för responsen! Kul att ni vill följa projektet. Gårdagen gav en del framsteg, några bakslag och en hel del funderingar kring både det ena och det andra...

Dagen började med att bära upp allt bröte som sedermera skulle bli den nua trappan:
CIMG3303.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stödstolpar till plattformen ställs på plats för att få upp och måtta den bit som skall sitta fast i väggen:
CIMG3307.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Biten som skall sitta fast i väggen förborras för att kunna användas som mall för borrhålen och ställs upp på pelarna:
CIMG3308.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nivån kollas, och det var inte helt oävet då den bara står där:
CIMG3309.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provmätning för att kolla nivån ytterligare, 156,7 på ena sidan:
CIMG3312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och 156,6 på andra. Hoppsan... Det borde vara 156,6 på båda. Jag som var så noga när jag sågade... (ja, men ojämnheter i golvet mm kanske jag inte kunde förutspå innan eller?:
CIMG3315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåja, det vara bara att ta fram slipmaskinen och gnugga på en stund tills det blev 156,6 på båda sidorna. Bakstycket användes sedan som mall på så sätt att jag borrade igenom de förborrade hålen med ett 4 mm betongborr för att få markeringar i den nytapetserade väggen. Nu kunde den stora betongborren komma fram. Sen var det bara att skruva upp bakstycket igen, trodde jag... Jag kom på att det var en del som skulle fixas med pelarna först. Det är fyra pelare som kommer stå som ett U, dvs en sida kommer vara öppen, eftersom trappan skall gå att fälla ihop (!!!!?). Så nästa steg blev snarare att få till tvärslår så noga som möjligt:
CIMG3319.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När en tvärslå var fastskruvad i vardera pelare på ena sidan skruvades de ihop:
CIMG3320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det andra pelarparet erbjöd en mer avancerad fasthållning :) :
CIMG3322.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så där! Pelarparen är på plats och bakstycket sitter fast i väggen. Det börjar likna något nu!:
CIMG3324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De är hjälpligt justerade för att stå där de skall. Dock skulle det visa sig att eftersom jag använder vanlig regel så har det hela slagit sig lite (vilket jag borde kunnat räkna ut från början...) så det blir en del justeringar. Mer om det i nästa post..
 
Jag hade tänkt att det skulle vara en bit på 10 cm på ena sidan som var fast, eftersom klätterväggen kommer att bygga ut ca 10 cm. Det fanns dock inget att fästa den vid, så en regel fick letas upp och en ny bit konstrueras. Ja, det var ju en lösning det med...:
CIMG3325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bit för att hålla fast pelarna i bakstycket skulle på plats med. Jag valde att limma den på plats, då det gav större utrymme för justering än om den varit förlimmad. Meningen är att den sedan skruvas i bakstycket. Nu fick limknektarna komma fram igen. Notera tillfälliga tvärstaget för att hålla bitarna isär så att det blir exakt:
CIMG3326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kom jag på att det kanske skulle vara något som iaf tillfälligt håller fast i nederkant med:
CIMG3328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medan limmet torkade kunde jag ta en välbehövlig fika, och vara med familjen i nån minut eller så...

Nu var det dags att förbereda stegen, de som vi skall gå på alltså. Ett tvärstag skall skruvas fast undertill, samt att filtbitar (Biltemas möbeltass på ark) skulle klippas till. Klippas blev skäras, då det var enklare. Min kära fru hjälpte mig med etta så att jag kunde forstätta svettas med de större konstruktionerna (japp, könsfördelningen är klassisk även i detta hem! Sen att jag är den kvinnligare av oss spelar kanske ingen roll?). Nu var det som sagt dags att skruva i stegen. Här syns den svängda for de har för att kompensera för den ökade lutningen. Även den härliga röda färgen syns. Men vänta nu, vad är det där? hahaha, hunden kom visst med; det är fler som är nyfikna på vad husse egentligen håller på med:
CIMG3329.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I samband med att stegen iordningställdes kom jag på att det var rätt sent (vart tar tiden vägen!!!???), och det fanns en del till där det skulle behöva borras i betongen; sista "sättsteget" (?), dvs det som håller trappan på plats upptill, behövde förborras och markeringar göras för att borra med stora borren igen. Borrat och klart, iaf i "mallen":
CIMG3330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det bara att sätta dit vangstyckena och passa in mallen och borra. Hmm, det är något som inte riktigt stämmer här:
CIMG3331.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju fel??? Hur kunde det bli det?????? Fundera, fundera, fundera; hur löser vi detta? Jag kan inte sätta sågen i vangstycket, för då blir det inte bra med stegen. Då återstår bara att flytta hela golvkonstruktionen. Den där biten jag fick såga till extra för att det skulle gå och fästa den i väggen blev helt onödig nu. Jag fick flytta in hela konstruktionen kloss an mot väggen:
CIMG3332.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det bara att fortsätta. Men då upptäcker jag att de (vangstyckena) inte har samma höjb mot överkant... (vad är det nu då??). Det visade sig att när jag skruvade dit de tillfälliga tvärslåna vid golvet, så använde jag för långa skruv, som skruvades för långt; vilket medförde att de lyfte hela konstruktionen... Vilken klant jag är då. Nåja, det var bara att skruva ut en bit, och dessutom såga av 3 mm på toppen av pelaren. Tur att jag har japansågen :) :
CIMG3335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa "bakslag" var av den enklare sorten. Golvet sticker ut lite för långt för att toppstycket skall få plats. Vangstyckena ligger i samma nivå som golvet på 1 mm när (äntligen något mått som blev någorlunda rätt!!). Men det var lätt att lösa med överhandsfräs och japansåg:
CIMG3339.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera min lösning med mothåll: planka och fru; en oslagbar kombination!:
CIMG3340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer kommer i nästa post... (eftersom det bara går att ha 10 bilder per inlägg...)
 
Väntar med spänning på hur trappan kommer gå att fälla ihop! :D
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Nu ser det bättre ut! Vangstyckena på plats och toppdelen (vad den nu heter) passar som handen i handsken:
Visa bilaga 65235

Dock så verkade det som att det inre vangstycket (som jag räknade med att det skulle stå på den del jag skruvat fast i väggen) av någon hittills outgrundlig anledning kommer att hamna längre ut än det var tänkt. Så det var lika bra att kapa av en bit på det så att de blev likadana. Jag hade sparat änden för att det skulle bli en smidigare övergång, men nu fick den sågas av:
CIMG3343.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CIMG3344.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kunde jag börja lägga filt sidorna på trappstegen:
CIMG3347.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och göra en tillfällig uppställning av vangstyckena på köksbordet:
CIMG3345.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några klossar, tillsågade för att sätta mellan stegen, underlättar för att få dit första steget:
CIMG3348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är viktigt att det blir rätt från början:
CIMG3350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första steget på plats!!!!:
CIMG3351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och nästa steg påbörjas. Här tog det dock stopp. Min dotter och bonusson lekte i vår säng och hoppade och hon trillade ur och slog i huvudet (det lät som om någon tappade ett bowlingklot i golvet...). Nu är mor och dotter hemma igen och byggandet kan fortsätta (ja, alla mår bra nu :)):
CIMG3352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu skall jag fortsätta med övre trappdelen och sätta fast den. Sen skall jag försöka fixa med det tyngsta delarna. Att få fast platådelen i gångjärnen kommer bli otroligt svårt tror jag. Det får inte bli snett...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Intressant projekt. Rätta mig om jag har fel, detta är en trappa ni använder dagligen? och den "gamla" trappen är den som finns på första bilden? Skall den trappan helt ersättas med den som du nu bygger med de röda trappstegen? Personligen tycker jag det verkar ganska galet (men det var ju också ett galet projekt) att ersätta en riktig trappa med en snäv spartrappa med halva plansteg...
 
När jag började komma längre upp på vangstyckena märkte jag att mina förborrade hål inte kom rätt. Men jag är inte den som är den; det är bara att anpassa sig och göra nya... Dock så leder det till att steghöjden kommer att bli högre när hen skall gå till golvet på övervåningen. Det blir iofs inte något nytt, ty så var det med den gamla trappan med, eftersom nytt golv var lagt på det gamla.

Så här blev de nya hålens position:
CIMG3357.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att kunna få i stegen överhuvudtaget hade jag satt extra filt på sista delen (vad den nu heter) som sitter i toppen av trappan och skruvas i väggen. På så sätt blir trappan bredare medan jag monterar och stegen går att få in utan problem. Felet jag gjorde, vilket jag kommer att göra annorlunda när jag gör den nedre trappbiten, är att jag skruvade fast den breda sidan hela tiden, och bara satte en skruv i den korta för att hålla den på plats. Naturligtvis så skall jag ju skruva fast den ena sidan hela tiden, så att det bara är att lägga den på sidan sen och skruva fast den andra.

Nu är den iaf klar och redo för montering:
CIMG3358.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu väntar jag bara på att en vän skall komma och hjälpa mig. Det är tunga saker som skall flyttas nu...
 
MMR: Du kommer förstå varför snart :)
 
Och ja, detta är en väldigt okonventionellt och rätt galet projekt. Men det betyder inte att det inte fungerar. Huruvida trappan kommer bli skön eller inte att gå i återstår att se. I många fall handlar det om vad hen är van vid. Hade det inte varit för byggnormer och så så hade en mindre brantare trapp funkat för oss. Men det hade som sagt inte varit tillåtet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.