Thomas59
Paul-Staffanstorp skrev:
Är det en "märkes-slinga" så kan det ju vara en annan sak, men jag vet bara att de sa så här.

Har de lagt en slinga från en av sina kända leverantörer och det skulle hända en liknande sak så kan de ju i sin tur gå på leverantören av slingan som i ett sådant fall tar smällen för om de handlar ex antal 100-1000 slingor om året av ett visst märke och detta skulle hända ett otroligt fåtal ggr så tar leverantören på sig detta, men om det är en udda slinga så kommer inte elfirman någon vart med det.
Visst kan det uppstå situationer när ett garantiärende kan bli knivigt att reda ut men att generellt påstå att "garantin inte gäller" vilket många faktiskt gör, även här på forumet, syftar enbart till att förmå kunden att beställa mtrl från hantverkaren på oriktiga grunder.

Har man som princip att endast jobba med mtrl som man själv köper in borde det vara självklart att klargöra detta INNAN man dyker upp hos kunden, vilket var "topic" för denna tråd.

Har man denna princip är det också ett j-a sätt att bara dra, med nån krystad ursäkt, när kunden, ovetandes om denna princip, köpt mtrl själv.

Notera att jag inte har något mot att hantverkare själva köper in mtrl men då ska påslagen stå i proportion till det mervärde hantverkaren erbjuder.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Är det en "märkes-slinga" så kan det ju vara en annan sak, men jag vet bara att de sa så här.

Har de lagt en slinga från en av sina kända leverantörer och det skulle hända en liknande sak så kan de ju i sin tur gå på leverantören av slingan som i ett sådant fall tar smällen för om de handlar ex antal 100-1000 slingor om året av ett visst märke och detta skulle hända ett otroligt fåtal ggr så tar leverantören på sig detta, men om det är en udda slinga så kommer inte elfirman någon vart med det.
Även om det är en märkes-slinga vill inte leverantören veta om ett beror på att slingan var felaktig innan de ersätter?

Annars låter det som att deras vinst lätt kan ätas upp av felaktiga reklamationer.

Om nu elfirman nu skulle kunnat visa att märkesslingan var felaktig, skulle det inte då också gå att visa att den billigare också var felaktig?
 
Thomas59
charta77 skrev:
Även om det är en märkes-slinga vill inte leverantören veta om ett beror på att slingan var felaktig innan de ersätter?

Annars låter det som att deras vinst lätt kan ätas upp av felaktiga reklamationer.

Om nu elfirman nu skulle kunnat visa att märkesslingan var felaktig, skulle det inte då också gå att visa att den billigare också var felaktig?
Självklart är det så vilket är ytterligare en faktor som gör "ingen garanti"-argumentet lite ihåligt. Möjligen kan hantverkaren vara en så bra kund att leverantören "tar" slingan på good-willkontot.

Skillnaden när kunden själv köpt slingan är väl att kunden själv får ta diskussionen med butiken vilket kan göra saken lite svårare då kunden troligen inte är lika kunnig som hantverkaren=inte lika bra på att argumentera för garantiansvaret.

Kvar står dock att snacket om att "garantin inte gäller" när kunden köpt mtrl själv är just bara snack!
 
Thomas59 skrev:
Självklart är det så vilket är ytterligare en faktor som gör "ingen garanti"-argumentet lite ihåligt. Möjligen kan hantverkaren vara en så bra kund att leverantören "tar" slingan på good-willkontot.

Skillnaden när kunden själv köpt slingan är väl att kunden själv får ta diskussionen med butiken vilket kan göra saken lite svårare då kunden troligen inte är lika kunnig som hantverkaren=inte lika bra på att argumentera för garantiansvaret.

Kvar står dock att snacket om att "garantin inte gäller" när kunden köpt mtrl själv är just bara snack!
Exakt detta jag syftar på... ;)

Lite svårt för elektrikern att gå till "Biltema/Rusta/Jula/m.fl" och gnälla... eller kunden med för den delen ;)

Går han till sin leverantör så litar de rakt av på att där är något fel på den trots den fungerade innan den lades hos kunden då det är väldigt sällan problemet uppstår och elfirman reklamerar en sån här sak t.ex.
Behövs liksom ingen bevisning i det läget.
 
Jag har inte läst alla inlägg i tråden men löser "problemet" med att tala om för kunden att jag tar 120 kr extra i timman om kunden köper eget material. Det ska motsvara inkomstbortfallet på materialet.
Jobb där kunderna står för materialet ger helt enkelt för dåligt betalt.
Om något som kunden köpt går sönder kommer jag gärna och kopplar in den efter att kunden har bytt i butik. För den höga taxan såklart. ;)
 
Redigerat:
det som är mest intressant tycker jag är att det i mångas ögon är alltid hantverkarens fel ..oavsett vad som händer :) Hade han tagit med material så är det idiotiskt för det är då för dyrt med påslaget, tar han inte med material och inte vill göra jobbet med kundens grejer så är han en idiot, gör han jobbet med kundens grejer men lämnar inte garanti så är han en idiot...
Precis som om hantverkare är djävulens påfund... Tycker det är synd att det blir så.

Jag är inte hantverkare själv om nu någon tror det utan lämnar bara en personlig åsikt i stort :)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Müssli skrev:
Jag har inte läst alla inlägg i tråden men löser "problemet" med att tala om för kunden att jag tar 120 kr extra i timman om kunden köper eget material. Det ska motsvara inkomstbortfallet på materialet.
Jobb där kunderna står för materialet ger helt enkelt för dåligt betalt.
Om något som kunden köpt går sönder kommer jag gärna och kopplar in den efter att kunden har bytt i butik. För den höga taxan såklart. ;)
Men du har väl en timlön för ditt yrkeskunnande så du kan få lön och gå med vinst, vill du sälja prylar så skaffa en butik...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Varför inte göra båda och tjäna ännu mer pengar??
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Thomas59
Paul-Staffanstorp skrev:
Exakt detta jag syftar på... ;)

Lite svårt för elektrikern att gå till "Biltema/Rusta/Jula/m.fl" och gnälla... eller kunden med för den delen ;)

Går han till sin leverantör så litar de rakt av på att där är något fel på den trots den fungerade innan den lades hos kunden då det är väldigt sällan problemet uppstår och elfirman reklamerar en sån här sak t.ex.
Behövs liksom ingen bevisning i det läget.
Visst är det så men att påstå att "garantin inte gäller", vilket många gör, är fortfarande inte sant.

Tar du förresten kostnaden även om din leverantör INTE anser att det är ett garantiärende?
 
Thomas59 skrev:
Visst är det så men att påstå att "garantin inte gäller", vilket många gör, är fortfarande inte sant.

Tar du förresten kostnaden även om din leverantör INTE anser att det är ett garantiärende?
Tänkte bara höra om du har några exempel på det? Du skrev tidigare att många på forumet påstått det. Exempel, tack.

//Patrik
 
Thomas59
torparnorpan skrev:
det som är mest intressant tycker jag är att det i mångas ögon är alltid hantverkarens fel ..oavsett vad som händer :) Hade han tagit med material så är det idiotiskt för det är då för dyrt med påslaget, tar han inte med material och inte vill göra jobbet med kundens grejer så är han en idiot, gör han jobbet med kundens grejer men lämnar inte garanti så är han en idiot...
Precis som om hantverkare är djävulens påfund... Tycker det är synd att det blir så.

Jag är inte hantverkare själv om nu någon tror det utan lämnar bara en personlig åsikt i stort :)
1/Kundern upplever materialet som dyrt OM a/kunden kan köpa samma vara/produkt i butik för ett betydligt lägre pris OCH b/du som hantverkare inte kan förklara vilket mervärde, som minst motsvarar det högre priset, som du som hantverkare erbjuder (avseende materialet). Att du måste ha ett högt påslag för att komma upp i en rimlig timlön är ju inte direkt något mervärde för kunden.

2/Hantverkaren upplevs nog bara som en idiot om han inte klargjort att han bara jobbar med eget mtrl och vänder i dörren och drar med nån krystad förklaring om att han ska "kolla något". Rättar mig själv; Hantverkaren ÄR en idiot om han gör så!

3/Hantverkaren behöver inte lämna nån garanti på mtrl som kunden köpt själv. Tror han det är han en idiot. Han bör dock förklara att kunden själv får ta evntuella garantifrågor med butiken där materialet köpts.
 
jkarlberg skrev:
Men du har väl en timlön för ditt yrkeskunnande så du kan få lön och gå med vinst, vill du sälja prylar så skaffa en butik...
Det här är ett återkommande problem för många (alla?) elektriker. Timlönen räcker inte till, så är det. Vi räknar med att få in en viss materialvinst, därav den satta timpengen. Ingen hade varit gladare än jag om vi kunde sänka materialvinsten och höja timpengen men vem ska börja? Jag hade inte fått ett enda jobb i kommunen om jag höjde med 120 spänn. Kunden frågar bara efter vad man tar i timmen, hittills (efter 6 år) har ingen frågat efter hur mycket påslag på materialet jag har...
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Müssli skrev:
Det här är ett återkommande problem för många (alla?) elektriker. Timlönen räcker inte till, så är det. Vi räknar med att få in en viss materialvinst, därav den satta timpengen. Ingen hade varit gladare än jag om vi kunde sänka materialvinsten och höja timpengen men vem ska börja? Jag hade inte fått ett enda jobb i kommunen om jag höjde med 120 spänn. Kunden frågar bara efter vad man tar i timmen, hittills (efter 6 år) har ingen frågat efter hur mycket påslag på materialet jag har...
Ja, ni har ju allihop diskvalificerat er från att gnälla på mäklarnas lockpriser i alla fall.
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Ja, ni har ju allihop diskvalificerat er från att gnälla på mäklarnas lockpriser i alla fall.
Nu hänger jag inte med alls.
 
Müssli skrev:
Nu hänger jag inte med alls.
Jag förstår vad Nyfniken menar, jag ska förklara.

Det förekommer att mäklare sätter s.k. "lockpriser". Det är när mäklaren genom sin erfarenhet har en god uppfattning om hur mycket huset kommer säljas för, men ändå sätter ett betydligt lägre pris i annonsen. Det kommer då fler kunder till visningarna och det blir en hetsigare budgivning. Mäklarna har fått mycket kritik för detta, eftersom det av vissa upplevs som oärligt eller åtminstone oetiskt.

Man kan då dra en parallell till detta, när en hantverkare lämnar ett pris som han från början vet inte gäller, utan han räknar med att det faktiska priset kommer att bli betydligt högre, men döljer detta för kunden. På samma sätt som mäklaren lockar till sig kunder som förmodligen inte varit intresserade om det vetat vad huset skulle kosta till slut, så kan hantverkaren på detta sätt få jobb som han inte hade fått om kunden vetat från början vad det skulle sluta på. Och samma kritik som mäklarna får gäller även i detta fallet, förfarandet kan upplevas som oärligt eller åtminstone oetiskt.

Jag hoppas att jag förklarade så att du förstod.
 
  • Gilla
Cujo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.