Det är sror skillnad i förbrukningen över året beroende på om man har elvärme eller ej.
 
Avemo skrev:
Vad är extremfall? Det finns väl hyfsat normala konsumenter som värmer huset med pellets. Dessutom finns det hyfsat normala konsumenter som värmer med direktel. Dessa två kategorier kommer att ha en extremt olika förbrukningsprofil under året.

Det är alltid en gissningslek, men med elvärme ökar förutsättningarna markant att spara pengar på att binda priset. De två första åren jag bodde i hus kunde jag se att priset som gick att binda till var lägre än mitt eget snittpris. I höstas band jag och sedan har det rörliga priset bara sjunkit. Därför har jag nu provat både att förlora på att ha rörligt och förlora på att ha fast.

Erik
Dom exempel som du tar upp är inga extremfall utan ligger inom normalförbrukar kategorin även om det totala elbehovet skiljer mycket.

Med extremfall är snarare han som vistas och/eller hyr ut den eluppvärmda fjällstugan hela vintern och är aldrig där på sommaren vs han med sommarstuga som står kallställd hela vintern men värmer en pool med elpatron under den varmare årstiden.

I just ditt fall så har du valt att spekulera och över kortare tidsperioder kan man ha tur o tjäna på det men över en längre tid så är rörligt det billigaste under förutsättning att någon katastrof inträffar.
 
Nimajneb. Det märks på det du skriver att du förstår principen, så det behöver ingen förklara för dig. Kan vi vara överens om att det finns extremfall som i ett allmänt fall sparar på att binda elpriset? Det kan löna sig att kolla upp ifall man råkar vara ett.

Så lite pengar som det trots allt skiljer är spekulationen för min del inte mer än en kul grej.

Erik
 
Avemo skrev:
Nimajneb. Det märks på det du skriver att du förstår principen, så det behöver ingen förklara för dig. Kan vi vara överens om att det finns extremfall som i ett allmänt fall sparar på att binda elpriset? Det kan löna sig att kolla upp ifall man råkar vara ett.

Så lite pengar som det trots allt skiljer är spekulationen för min del inte mer än en kul grej.

Erik
Håller fullständigt med dig, det lilla man kan tjäna är mer ett spel än seriöst sparande:)

Jag tror att den viktigaste aspekten för att binda som nämndes tidigare är om man lever på marginalen och inte har likviditet till ett par saftiga elräkningar på vintern.
 
Det är ju helt enkelt en försäkringspremie man betalar för att någon annan skall ta risken.

Givetvis blir det dyrare i genomsnitt, och givetvis skall man skippa försäkringar av alla slag om man kan ta smällen om och när den kommer.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Det är ju helt enkelt en försäkringspremie man betalar för att någon annan skall ta risken.

Givetvis blir det dyrare i genomsnitt, och givetvis skall man skippa försäkringar av alla slag om man kan ta smällen om och när den kommer.
Det blir dyrare i genomsnitt för alla tillsammans som väljer fast pris. Det blir inte dyrare i genomsnitt för varje enskild kund. Det går i viss mån att förutse om man vinner på det eller inte. Försäkringar är en dålig jämförelse.
 
Nej, det är inte en dålig jämförelse. Det blir dyrare, och det är en försäkringspremie.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Mycket_nu. Det är en återkommande trend att priserna stiger på vintern och sjunker på sommaren. Detta eftersom genomsnittskunden förbrukar mer el på vintern. Om en enskild elkund har ett förbrukningsmönster som innebär att förbrukningen ligger långt över genomsnittsförbrukaren på vintern och långt under genomsnittskunden på sommaren kan det bli så att denna enskilda kund i längden sparar pengar på att ha bundet elpris.

Det är svårt att veta på förhand om man kommer att behöva en försäkring. Det är betydligt lättare att veta om ens hus har en annorlunda fördelning över året av elförbrukning än genomsnittskunden. Därför är jämförelsen med försäkring inte helt träffande. Därför kan det bli billigare i längden för vissa kunder och därför går det att gissa om man tillhör dessa kunder eller inte.

Erik
 
Tycker det är en vettig jämförelse.

Om man är en urusel bilförare som åker o småkrockar titt som tätt så vet man på förväg att det lönar sig att skaffa försäkring.
Men detta är som sagt extremfall exakt som fjällstugan beskriven i ett tidigare inlägg.
 
Avemo skrev:
Mycket_nu. Det är en återkommande trend att priserna stiger på vintern och sjunker på sommaren. Detta eftersom genomsnittskunden förbrukar mer el på vintern. Om en enskild elkund har ett förbrukningsmönster som innebär att förbrukningen ligger långt över genomsnittsförbrukaren på vintern och långt under genomsnittskunden på sommaren kan det bli så att denna enskilda kund i längden sparar pengar på att ha bundet elpris.

Det är svårt att veta på förhand om man kommer att behöva en försäkring. Det är betydligt lättare att veta om ens hus har en annorlunda fördelning över året av elförbrukning än genomsnittskunden. Därför är jämförelsen med försäkring inte helt träffande. Därför kan det bli billigare i längden för vissa kunder och därför går det att gissa om man tillhör dessa kunder eller inte.

Erik
Ja, men det var inte riktigt det jag talade om. Givetvis väljer man avtal efter sitt eget förbrukningsmönster.

Man kan exempelvis binda elpriset på kortare tid än ett år, exvis endast under eldningssäsongen oktober-mars när man är som mest känslig för prisökningar och laborera med alla möjliga kombinationer.

Faktum kvarstår dock, man betalar en försäkringspremie för att någon annan skall stå risken under den tid man binder priset.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
...och halvårsavtalet över vintern brukar vara dyrt eftersom elbolaget inte får ett givet överskott över sommarmånaderna.
 
I det hus jag har köpt så finns det direktverkande värme genom äldre el-element som är närmare 30 år...och vattnet värms med vattenberedare och elpatron..
men sen finns det också en tälgstenskamin i hallen som jag kommer försöka använda så mycket som möjligt på vintern

så frågan är om jag ändå inte kommer binda mig ändå första året iallfall, dels för att jag är osäker på vad rörligt kommer att kosta under en eventuell kall vinter...och dels för att detta är mitt första husköp
 
Hemmakatten
Vi har i bostadshuset en vattenmantlad pelletskamin med ack.tank för vattenburen golvvärme och varmvatten. I sjöboden (bastu o gäststuga med permanentstandard) har vi elgolvvärme för att kunna ha 10-12 grader på vintern. När någon är där eldas det i kamin eller bastuugn.

Vi gör av med förhållandevis mycket hushållsel, men det som drar är förstås elgolvvärmen i sjöboden. Förförra vintern när det var jättekallt var våra elräkningar astronomiska under vintersäsongen.

För vintern som var valde vi att teckna ett fast pris under 6 månader som gick ut 30/4 och elpriset var mycket bättre. Men självklart glömde jag (eller tänkte inte på) att det i det finstilta stod att om avtalet inte sas upp minst en månad innan så förlängdes avtalet med 1 år. Så nu sitter vi fast med ett dåligt elavtal till 30/4 nästa år. Har lagt in bevakning så att jag inte glömmer att säga upp det avtalet också...

Företaget i fråga är Göteborgsel Din EL.
 
Jag gjorde exakt samma jämförelse förra året då jag hade rörligt pris och jag hade lätt tjänat på att ha bundet avtal istället. Då är jag ingen storförbrukare (strax över 10000kwh) och besparingen var inte en hundring eller två, utan ett par tusenlappar. Nu har jag ett bundet avtal och ja, priserna är låga nu, men jag är säker på att jag går med vinst ändå, om inte annat så kanske plus minus noll.

Däremot kan jag nämna att jag har två miljoner i bolån, allt på rörligt. Som sagt, min förbrukning av el fluktuerar extremt under året, men min skuld till vår bank är samma under ett år.

Jag betalar hellre mitt högre bundna elpris under sommaren då förbrukningen är låg, istället för det ännu högre rörliga priset under vintern då förbrukningen stiger markant.
 
Håller helt med MMR.

Har du hög förbrukning under vinterhalvåret så är sannolikheten stor att det löner sig med bundet pris. Dessutom behöver man inte som X antal vänner och kollegor jag har skrika rakt ut i förtvivlan då elräkningen kommer som tex i Februari 2010, nästan 70 öre högre/kwh jämfört med mitt bundna pris. Hade man då en förbrukning uppåt 3000-5000 kwh i Januari och inte har någon buffert kan det bli smärtsamt.

Har man en jämn låg förbrukning så kan man säkert både tjäna på och sova gott med rörligt elpris.

Sedan är mitt tips att ni ordnar så långa betalningsperioder som ni kan.

Tex Vattenfall som jag har fakturerar mig en gång per år. Eon fakturerar en gång i halvåret.
Så om ni vill bättra på kassaflödet så rekommenderar jag att ni väljer långa perioder.
Det kräver dock planering och att ni lägger undan pengar så de finns när räkningen kommer.
Ordnar man ett skapligt bankkonto så får man några kronor i ränta dessutom :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.