har hört att elpriserna är ganska låga nu och de kommer troligtvis knappast bli billigare heller..
så ska man binda elavtalet på 3 år eller köra rörligt? vad är smartast?
kom gärna med tips och erferenheter
 
Vi har fortum och där har vi fast elpris vintertid och rörligt sommartid.
Vet ej om det är optimalt men de flesta elbolag räknar med att man binder priset sommartid.

Tipset jag fick var att binda runt aug/sept.
 
Det finns spaltmeter med diskussioner om att binda räntan. Det enda som står klart är att det inte går att använda samma resonemang som man gör i diskussionen om bunden/rörlig ränta då elförbrukningen varierar över året medan det lånade beloppet oftast är konstant.
 
Kolla på http://www.elskling.se/ det är dessutom billigare att teckna avtal genom dem en hos elleverantören.
 
Standardrådet är att ha rörligt pris om man rent ekonomiskt klarar en dyr vinter. Förmodligen är elbolagen med skickliga än dig på att bedöma elpriset tre år fram i tiden, och därför torde deras bundna pris ge dem en högre vinst än om man har rörligt elpris.
 
När man binder på året spelar ju inte så stor roll, man binder ju inte till dagspris utan till en nivå som elbolaget tror att priset ska ligga på över bindningstiden plus en riskmarginal. Just den sistnämnda gör ju att det allt som oftast är billigast över tiden att ha rörligt pris.
Om man ska ge sig på en amatörprognos så kan vi nog räkna med ganska låga elpriser de närmaste året under förutsättning att det inte blir svinkallt i vinter och att ett par reaktorer brakar ihop.
Bakgrunden till den prognosen är att vattenmagasinen är klart mycket mer välfyllda än normalt.
 
Med andra ord det kan bli vad som i pris, bara att betala och se glad ut. Eller så binder man och tror att vinter blir kall vilket inte är ovanligt det är inte ovanligt att kärnkraften står still samtidigt.
 
cecar33 skrev:
Med andra ord det kan bli vad som i pris, bara att betala och se glad ut. Eller så binder man och tror att vinter blir kall vilket inte är ovanligt det är inte ovanligt att kärnkraften står still samtidigt.
Allt detta har ju dom som jobbar med detta varje dag redan bedömt när dom satt priset.
 
zinken86 skrev:
har hört att elpriserna är ganska låga nu och de kommer troligtvis knappast bli billigare heller..
så ska man binda elavtalet på 3 år eller köra rörligt? vad är smartast?
kom gärna med tips och erferenheter
Beror ju också på vilket värmesystem du har med el baserad värme som vp/ elpanna finns väl något större chans att tjäna på 3-årigt avtal, än om det bara är hushållselen på 400 kwh/månad jämt fördelad över året.

Sen kan man ju ha tur, min far hade ett 3-årigt avtal som gick ut förra sommaren efter tre kalla vintrar som elbolagens analytiker inte hade förutspått .

Sent from my MB525 using Byggahus
 
Swetrot skrev:
Standardrådet är att ha rörligt pris om man rent ekonomiskt klarar en dyr vinter. Förmodligen är elbolagen med skickliga än dig på att bedöma elpriset tre år fram i tiden, och därför torde deras bundna pris ge dem en högre vinst än om man har rörligt elpris.
Men... Nu använder ju du ränte-tänket.

När elbolagen sätter det bundna priset (eller vem det nu är som gör det) så utgår man från en standardförbrukning. Det säger inte att samma resonemang gäller för just dig. Har du hyfsat konstant förbrukning över året, eller nästan noll på sommaren och väldigt hög på vintern så skiljer du dig från mängden och då är det bundna priset framräknat efter dina förutsättningar. Därför kan person 1 tjäna på rörligt pris medan person 2 förlorar på det i valet mellan två olika bindningstider.
 
Nyfniken skrev:
Men... Nu använder ju du ränte-tänket.

När elbolagen sätter det bundna priset (eller vem det nu är som gör det) så utgår man från en standardförbrukning. Det säger inte att samma resonemang gäller för just dig. Har du hyfsat konstant förbrukning över året, eller nästan noll på sommaren och väldigt hög på vintern så skiljer du dig från mängden och då är det bundna priset framräknat efter dina förutsättningar. Därför kan person 1 tjäna på rörligt pris medan person 2 förlorar på det i valet mellan två olika bindningstider.
Extremfall finns alltid men för en normal konsument som kanske bränner 20-30mwh per år brukar hamna inom ett av elbolagen beräknad normalfördelning i förbrukningsmönstret.
 
Jag valde bundet i ett år för att slippa bry mig.
 
Just i Norrland är man antagligen ganska skyddad mot de värsta svängningarna eftersom det finns begränsningar i transmissionskapaciteten söder ut. Även om alla kärnkraftverken lägger av samtidigt kommer det att finnas gott om el i Norrland.

För landet i sin helhet talas det ju om ett ökande elöverskott, men det är givetvis ett risktagande. Kärnkraften har ju inte gått så där lysande de senaste åren.

Jag har valt rörligt (22 000 kWh/år och värmepump). Kul just nu när elen kostar 7 öre före skatter här i elområde 3, men vi får se i vinter..
 
Gäller enbart nya kunder.
om man inte väljer själv och tecknar ett elavtal som ny kund så sätts man på en "tillsvidarepris" under tiden. Det är det högsta priset en elbolag brukar erbjuda för obeslutsamma kunder. Man knappast märker att man har det och ingen påminner en att teckna ett mer förmånlig avtal. Ni som flyttar se till att ha ett vilket som helst elavtal eftersom en "tillsvidare" är den sämsta man kan ha som kund.
gaia
 
Nimajneb skrev:
Extremfall finns alltid men för en normal konsument som kanske bränner 20-30mwh per år brukar hamna inom ett av elbolagen beräknad normalfördelning i förbrukningsmönstret.
Vad är extremfall? Det finns väl hyfsat normala konsumenter som värmer huset med pellets. Dessutom finns det hyfsat normala konsumenter som värmer med direktel. Dessa två kategorier kommer att ha en extremt olika förbrukningsprofil under året.

Det är alltid en gissningslek, men med elvärme ökar förutsättningarna markant att spara pengar på att binda priset. De två första åren jag bodde i hus kunde jag se att priset som gick att binda till var lägre än mitt eget snittpris. I höstas band jag och sedan har det rörliga priset bara sjunkit. Därför har jag nu provat både att förlora på att ha rörligt och förlora på att ha fast.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.